اقتصاد بازار: رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد بر اینکه شرایط تولید کشور، صادرات محور نیست، گفت: اصفهان اکنون از نداشتن شرکت های حمل و نقل بین المللی توانمند دچار مشکل است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار عبدالوهاب سهل آبادی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، با اشاره به اینکه با وجود خشکسالی، کشاورزی اصفهان همچنان با تمام توان فعال است و هنوز لطمه نخورده است، اظهار داشت: در شرایط خشکسالی صادرات اصفهان همچنان ادامه دارد.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین همت اتاق بازرگانی توجه به جوانان در بحث صادرات است، افزود: در حال حاضر اتاق بازرگانی مالک بیش از 30 درصد شرکت نمایشگاه های اصفهان است که می تواند خدمات این مجموعه را به جوانان و بخش تولید ارائه دهد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین به تنوع استان اصفهان در بخش صنایع دستی اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه فعالان و صادرکنندگان بخش صنایع دستی برای حضور در بازارهای جهانی دچار مشکل هستند و بعضا توان پرداخت هزینه های سنگین نمایشگاهی را ندارند.
به گفته وی، اتاق بازرگانی کمک هایی از بخش های مختلف از جمله امور بین الملل خود به بخش صنایع دستی ارائه کرده است.
وی با بیان اینکه صادرات معلولی از تولید است، تاکید کرد: اگر تولید موفق نباشد به طور قطع در بخش صادرات نیز موفق نخواهیم بود.
سهل آبادی با انتقاد بر اینکه شرایط تولید کشور صادرات محور نیست، افزود: قیمت تمام شده تولیدات ایرانی قابل رقابت با محصولات خارجی نیست چرا که تولیدکننده ما باید ارزش افزوده 16 درصدی می پردازد همچنین بهره های بانکی و نرخ های تامین اجتماعی بسیار زیاد است.
به گفته وی، تسهیلات بانکی به طور قطع قدرت رقابت را از تولیدکننده می گیرند و موجب می شود قیمت تمام شده ما با دنیا قابل رقابت نباشد.
وی خطاب به خسروتاج معاون وزیر صنعت، گفت: اصفهان امروز از نداشتن شرکت های حمل و نقل بین المللی توانمند دچار مشکل است به خصوص اینکه حمل و نقل کشور، جاده ای است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: یکی از بهترین سیاست گذاری ها برای توسعه صادرات، همین صادرکنندگان است که باید دغدغه های آنها را جویا شویم.
وی همچنین تاکید کرد: در بحث صنایع دستی حراج آثار هنری یکی از راه های نجات این هنر- صنعت است تا بتوانیم آثار هنرمندان خود را به جهان معرفی کنیم.