اقتصاد بازار: رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه ظرفیت صادرات صنایع دستی باید از 350 میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش یابد، گفت: متاسفانه شرکت های مدیریت صادرات در حوزه مالیاتی مورد حمایت قرار نگرفته اند.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار مسعود گلشیرازی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، با اشاره به اینکه امسال تراز تجاری کشور در بخش صادرات و واردات مثبت بود که مربوط به سیاست گذاری های مناسب بوده است، اظهار داشت: امروز فعالان و جهادگران حوزه تجارت در سخت ترین دوران نقل و انتقالات و عقد قراردادها قرار دارند و براساس پارامترهای تعیین شده وزارت صنعت، به عنوان صادرکنندگان نمونه انتخاب شده اند.
وی با بیان اینکه در کمیسیون تجارت اتاق اصفهان بعد از رایزنی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که تنها تجلیل از صادرکنندگان برای آنها کفایت نمی کند، افزود: براین اساس نشست های تخصصی هفته صادرات در چهار حوزه صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات و صنایع دستی برگزار شد و مشکلات صادرکنندگان در آن نشست ها بررسی و مقرر شد موضوع تله صادراتی را در استان راه اندازی کنیم.
رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان چند مزیت و مشکل دارد، گفت: با وجود مزیت صنعتی بودن استان اصفهان، متاسفانه بازار وجود ندارد. از سوی دیگر در بخش صنایع دستی زیربناها شکل گرفته اما حریم جغرافیایی ثبت نشده است.
وی دانشگاه ها را یکی دیگر از مزیت های استان اصفهان معرفی کرد و افزود: با این حال از وجود دانشجویان استفاده بهینه ای نمی شود و در مجموع ارتباط دانشگاه و صنعت به خوبی شکل نگرفته است.
گلشیرازی با بیان اینکه مطابق سند آمایش سرزمین بر توسعه صنایع هایتک و خدمات در اصفهان تاکید شده است، تصریح کرد: مهمترین حوزه خدمات، صادرات است.
به گفته وی، در برنامه ششم توسعه ظرفیت صادرات صنایع دستی استان باید از 350 میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش یابد که باید به این مهم توجه ویژه ای شود.
رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: باید نیروی جوان متخصص را به صنایع و صاحبان صنایع مختلف گره بزنیم و در این نشست ها بین تخصص صادراتی و تولیدی و بنگاه داری ارتباط برقرار کنیم و نسبت به تشکیل شرکت های EMC و ETC اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه در این چهار نشست نسبت به راهکارهای برون رفت از مشکلات و توسعه شرکت های مدیریت صادرات تاکید شد، گفت: متاسفانه شرکت های مدیریت صادرات در حوزه مالیاتی مورد حمایت قرار نگرفته اند.
گلشیرازی به مولفه های حوزه سیاست گذاری در بخش صادرات اشاره کرد و افزود: نگاه بازار محور به جای تولید محور، توجه ویژه به ابزار تعرفه ترجیحی، واقعی سازی نرخ ارز، حذف مالیات و عملکرد مالیاتی از شرکت های صادراتی، توجه ویژه به حمل و نقل ریلی و توجه به شرکت های مدیریت صاردات و حمایت از آنها از جمله مولفه های سیاست گذاری در بخش صادرات است.
به گفته وی، ایجاد برندهای صنایع دستی، توجه به ثبت حریم جغرافیایی و توجه به برندینگ و تجارت الکترونیک از جمله زیرساخت های بخش توسعه صادرات است.
رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان افزود: توجه به بسته بندی صنایع دستی برای اقناع مصرف کننده ضرورت دارد.
وی ادامه داد: در حوزه ساختار، لزوم ایجاد پایانه سورت و بسته و بندی و انبارداری، راه اندازی کارگوترمینال و همچنین تشکیل اتحادیه صادراتی و فدراسیون صنایع دستی ضرورت دارد.
گلشیرازی افزود: در بحث تامین مالی نیز بانک توسعه تعاون باید تکلیف صادرکنندگان را در مدت یک هفته مشخص کند همچنین توسعه شبکه کارگزاری بانکی و حل مشکل کارت های اعتباری از دیگر اقدامات مهم برای توسعه صادرات است.
وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی باید با صاحبان صنایع شرکت های مدیریت صادرات به عنوان کلید توسعه ارتباط داشته باشند.
رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه به دلایل افت صادرات کشور اشاره کرد و گفت: افت فعالیت حوزه معدن و همچنین نامهربانی بخش مالیات با شرکت هایی که از اصفهان صادرات انجام می دادند موجب کاهش صادرات از استان شده است.
وی تاکید کرد: کمیسیون تجارت اتاق اصفهان سعی دارد با تمام امکانات خود نسبت به راه اندازی شرکت های مدیریت صادرات و تجاری سازی آن اقدام کند.
گلشیرازی با بیان اینکه علاوه بر تحقق برنامه ششم توسعه ما تحقق برنامه اصفهان 1400 را در دستور کار خود قرار داده ایم، گفت: پیش از این سند راهبردی توسعه تجارت در اتاق و متعاقب آن سند راهبردی اتاق برای توسعه صادرات استان اصفهان تدوین شده است.