اقتصاد بازار: ریيس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تنها راه مبارزه با قاچاق را تقويت توليد ملي دانست و گفت: در شرايط فعلي بايد به اين نكته دقت كنيم كه منهاي قاچاق، واردات غيرضروري نيز داريم كه آن هم مانند قاچاق به توليد ضربه‌هاي جدي وارد كرده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار عبدالوهاب سهل آبادی در اولین قسمت از برنامه مناظره شبکه یک با موضوع «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» که شب گذشته با حضور فعالان و کارشناسان اقتصادي و پخش شد، اظهار داشت: تنها راه مبارزه با قاچاق اين است كه ظرفيت‌هاي توليد در كشور تقويت شود؛ آن هم به گونه‌اي كه بتوان با كالاهاي كشورهاي ديگر رقابت كرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا روند فعلی مبارزه با قاچاق کالا در جهت ریشه کنی این پدیده است؟، در اظهارنظري متفاوت ازمسوولان بخش‌هاي دولتي، بیان داشت: ما اصلا معتقد نيستيم كه بعد از چندين سال بايد هنوز با قاچاق مبارزه كرد.
ریيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران به نمايندگي از جامعه كار و توليد افزود: بدون شك قاچاق از توسعه‌يافتگي اقتصادي جلوگيري مي‌كند اما اگر قرار بود در مبارزه با قاچاق اتفاقي بيافتد تاكنون اتفاق افتاده بود.
به اعتقاد وی، تنها راه مبارزه با قاچاق، تقويت توليد ملي است.
سهل آبادی همچين تنها راه مبارزه با قاچاق را تقویت ظرفيت‌هاي توليد در كشور دانست و ادامه داد: این موضوع باید به گونه ای باشد که بتوان با كالاهاي كشورهاي ديگر رقابت كرد.
وی ادامه داد: با اين روشي كه در حال حاضر دنبال مي‌كنيم و نگاهي كه به توليد داريم و مشكلاتي كه براي توليد ايجاد كرده‌ايم مطمئن باشيد كه قاچاق هميشه و همچنان ادامه خواهد داشت.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به تاكيد مسئلان دولتي بر تنظيم نظام تعرفه‌اي كشور اشاره کرد و اظهار داشت: با بالا و پايين كردن تعرفه‌ها نيز نمي‌توان از قاچاق جلوگيري كرد.
به گفته سهل آبادی، هر چه تعرفه‌ بالا رود اشتياق قاچاقچيان نيز بيشتر مي‌شود. ريسك واردات كالاي قاچاق پايين مي‌َآيد. قاچاقچي نيز سود بيشتري خواهد برد.
وي با تاكيد بر حل مشكلات توليد در برابر با واردات قاچاق، گفت: ما بايد به توليدكنندگان‌ خود اجازه دهيم در مقابل توليدات بسيار نامطلوب كشورهايي نظير چين بتواند توليد خود را ادامه دهند.
ریيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در توضيح ديدگاه خود براي حل مشكلات توليد، افزود: نظام بانكي ما در اعطاي تسهيلات با نرخ بالاي بهره بايد تغيير روش دهد. نظام مالياتي كشور در رابطه با توليد را بايد اصلاح كنيم.
وي گفت: در شرايط فعلي بايد به اين نكته نيز دقت كنيم كه منهاي قاچاق، واردات غيرضروري نيز داريم كه آن هم مانند قاچاق به توليد ضربه‌هاي جدي وارد كرده است.
سهل‌آبادي همچنین به آسيب ‌شناسي وضعيت توليدكننده سنگ‌هاي تزييني پرداخت و گفت: ايران يكي از بزرگترين كشورهاي توليدكننده سنگ‌هاي تزييني است که متاسفانه در اين زمينه با حجم بالايي از واردات از چين؛ آزاد و اذيت توليد را شاهد هستيم.
وي در پايان به بيان ديگر موانع توليد پرداخت و به عنوان نمونه گفت: ما براي واردات مواد اوليه عوارض بالايي را در گمركات مي‌پردازيم و اين در حاليست كه اگر بخواهيم كالاي توليد شده را وارد كنيم به مراتب راحت‌تر از وارد كردن مواد اوليه است.