اقتصاد بازار: در سومین رویداد باشگاه توسعه سرمایه گذاری که در اتاق بازرگانی برگزار شد، چهار ایده و طرح در بخش های مختلف به تجار، بازرگانان و افرادی که به دنبال فرصت سرمایه گذاری جذاب و بازدهی مناسب هستند، معرفی شد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار مشاور سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در سومین رویداد باشگاه توسعه سرمایه گذاری که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: استان اصفهان از حدود سه سال به فکر اقدامات اساسی برای صنایع کوچک یا (SME) افتاد و براین اساس فعالیت های خود را با در مرکز spx آغاز کرد و در سال گذشته به یونیدو پیوست.
علی صفرنوراله با اشاره به اینکه در قرارداد با یونیدو قرار شد این مرکز درستی یا نادرستی اقدامات ما برای SMEها را بررسی کند، افزود: در دومین گام قرار شد یونیدو، SMEهای ایران را به بازارهای جهانی متصل کند و همچنین سرمایه گذاران و صاحبان صنایع تکنولوژی را راهنمایی و به ایران هدایت کند.
وی بیان داشت: اکنون 9 ماه از این قرارداد می گذرد و امیدواریم تا 15 ماه آینده در این خصوص به نتیجه برسیم.
مشاور سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات کشور، مسائل کارآفرینان است، گفت: برخی کارآفرینان ایده هایی دارند اما امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد براین اساس ما در اصفهان ITDO را راه اندازی و فعالیت های خود را براساس آن آغاز کردیم به که از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه اولین شورایی که در این خصوص تشکیل شد متشکل از خبرگان صنعت و دانشگاه بود، افزود: در این شورا به کارآفرینان کمک می شود تا ایده و فکر خود را بیاورند و در صورت تایید، به باشگاه سرمایه گذاری معرفی می شود.
به گفته صفرنواله، در این جلسه، سومین باشگاه تشکیل شده و چهار طرح در آن معرفی می شود تا صاحبان و طراحان ایده آن را به کار صنعتی تبدیل کند.
وی همچنین یادآور شد: مرکز ITDO اصفهان با مرکز ITPO بصره، استانبول و بحرین ارتباط برقرار کرده است.
در ادامه برایان پرتلی نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در این نشست، با تقدیر از ریاست اتاق و اعضای SPX، هدف از این گردهمایی را هماهنگ کردن کارآفرینان و تولیدکنندگان برای رسیدن به اهداف عالیه کارآفرینی دانست و افزود: تسهیل بخشیدن کار خلاقان و صاحبان ایده صنایع کوچک و متوسط و رسیدن به مراتب بالای بین المللی با کمک اتاق بازرگانی از دیگر اهداف این نشست است.
وی با تقدیر از SPX بابت ایجاد چنین پایگاه و ارتباطی، بیان داشت: از اهداف این برنامه حمایت و اعتماد اتاق بازرگانی به یونیدو و مجامع بین المللی است.
نماینده یونیدو از دفتر وین اتریش به سابقه 25 ساله یونیدو برای ارتباط با کارآفرینان و صاحبان صنایع کوچک و متوسط در راستای پوشش دادن مشکلات تولیدکنندگان برای رسیدن به بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از توانایی تولیدکنندگان از جمله اهداف بلند SPX است.
وی ادامه داد: براین اساس اطلاعات تولیدکنندگان، SMEها و کارآفرینان کوچک را برای ارتباط بین المللی در یک شبکه مهیا می کند تا زمینه های توسعه پایدار صنعتی فراهم شود.
پرتلی با بیان اینکه برای بسط کردن کارآفرینان به شبکه جهانی و حل مشکلات سر راه آنها، ایجاد یک پلت فرم برای ارتباط در سطح ملی، فراملی و منطقه ای ضرورت دارد.
وی افزود: خدمات SPX برای زیرمجموعه ها و مشتریان و کارآفرینان SMEها و ایجاد زمینه ها از سیستم تکنیکی که یونیدو طراحی کرده از دیگر فعالیت های SPX است.
به گفته نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، شناسایی زمینه های سرمایه گذاری، فضاسازی برای جذب سرمایه گذار و ایجاد زمینه های رسیدن به تکنولوژی موجب جذب سرمایه در فضای ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای برای کارآفرینان و سرمایه گذاران خارج از کشور می شود.
وی ایجاد زمینه های آموزشی را از دیگر اقدامات SPX برای کارآفرینان دانست و گفت: یونیدو برای بهبود فضای فعالیت کارآفرینان یک سیستم کارآفرینی طراحی و در اختیار خلاقان قرار می دهد تا از ارتباطات بین المللی استفاده کنند.
پرتلی تاکید کرد: از دیگر فعالیت های SPX اتصال به ITPO جهانی است تا سرمایه گذاران سراسر جهان را در فرصت های منطقه ای دخیل کند.
به گفته وی، این شبکه اطلاعات علاوه بر اتصال سرمایه گذاران به مناطق، تولیدکنندگان را به آنها متصل می کند.
نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) هدف اصلی قرارداد یونیدو با اتاق بازرگانی را اتصال اتاق به شبکه جهانی دانست و گفت: برای رسیدن به هدف اصلی نیاز به همکاری زیرمجموعه ها است تا در این آنالیز، بین المللی شوند.
وی با اشاره به اینکه جذب، جمع آوری و بروز کردن اطلاعات و پیامدگیری برای جذب اطلاعات بیشتر یکی از وظایف یونیدو است و در کنار آن نمایشگاه هایی در سراسر دنیا برگزار می شود، تاکید کرد: در تلاشیم با همکاری ITPO و SPX اصفهان بتوانیم زمینه های لازم فرصت های سرمایه گذاری را جمع آوری و به شبکه جهانی منتقل کنیم.
برتلی با ابراز امیدواری از برگزاری یک همایش در سال آینده میلادی در اصفهان، گفت: در این همایش SPX مناطق دیگر همچون پاریس به این شهر آمده که این موجب گسترده شدن ارتباطات با اصفهان می شود.
وی افزود: برای نشست دور آینده امیدواریم شرکت ها و افراد صاحب ایده به شبکه همپایان خود چه در بخش سرمایه گذاری و چه در تولید، متصل شوند.
نماینده یونیدو از دفتر وین اتریش بیان داشت: اطلاعات موجود شرکت های زیرمجموعه، توانمندی ها و نیازهای آن دسته بندی را در اختیار شبکه SPX قرار می دهد.
وی در پایان به حمایت SPX از اتاق بازرگانی اصفهان در مجامع بین المللی برای ارائه فرصت های سرمایه گذاری به صورت ملاقات های رو در رو اشاره کرد.
گفتنی است؛ براین اساس در سومین رویداد باشگاه توسعه سرمایه گذاری، چهار ایده تبدیل مواد نایلون بازیافتی به کیسه زباله، کوتاه کننده لینک آواد، آچار بکس خورشیدی و تجارت انواع سنگ های مصنوعی و پلیمری به افرادی که دنبال فرصت سرمایه گذاری جذاب و با بازدهی مناسب بودند و همچنین تجار و بازرگانانی که به دنبال فرصت های صادراتی جدید بودند، افرادی که به دنبال راهی برای جذب منابع تامین سرمایه برای پروژه ها و یا طرح های خود بودند، افرادی به دنبال تکمیل شرکای تکنولوژیک و یا سرمایه گذار خود بودند، افرادی که به دنبال بهره مندی از نظرات خبرگان کسب وکار و کارآفرینان موفق بودند، افرادی که به دنبال کسب تجربه بودند و کلیه فعالان اکوسیستم کارآفرینی، معرفی شدند.