روزنامه تایمز هند از توافق ایران، هند و افغانستان برای بازگشایی بنادر «مورموگوئا» و «نیو مانگلور» در کنار بنادر «جی آن پی تی»، «کاندلا» و «کوچین» به‌عنوان بخشی از مسیر تحت توافق چابهار برای ارتباط ترانزیتی بزرگ ترین کشور آسیا (هند) به بندر استراتژیک چابهار در جنوب شرق ایران خبر داد. این تصمیم در دومین نشست کمیته پیگیری اجرای توافق سه جانبه چابهار بین ایران، هند و افغانستان که روز گذشته در سطح مدیران کل و معاونان وزیر در دهلی نو برگزار شد، حاصل شده است. در این نشست، هر سه کشور از میزان پیشرفت مداوم توسعه بندر شهید بهشتی که عملیات اجرایی آن از دسامبر 2018 توسط «شرکت بنادر جهانی هند» در دست اجراست استقبال کردند. تاکنون بیش از 500 هزار تن کالا از طریق این بندر با موفقیت ترانزیت شده است که شامل صادرات از افغانستان از طریق بندر چابهار که از فوریه 2019 شروع شده است نیز می‌شود. قرار است تحقیقاتی از سوی «فدراسیون انجمن‌های حمل و نقل بار در هند» (FFFAI) در زمینه راه‌های ساده و مؤثر ترانزیت از طریق بندر چابهار انجام شود.
همچنین طرفین در زمینه پروتکلی در زمینه هماهنگی‌های ترانزیتی، جاده‌ای، گمرکی و کنسولی به توافق دست یافتند و قرار شده تا زمان اجرای این پروتکل، حمل و نقل بار تحت کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل(TIR) ادامه یابد.
افزون براین، پایگاه خبری «ای آن آی نیوز» نیز از سفر «سوبراهمانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند به تهران در روز یکشنبه هفته جاری خبر داد.
براساس این گزارش، این سفر در راستای معافیت‌های تحریمی بندر چابهار از سوی امریکا و در راستای تکمیل این پروژه صورت خواهد گرفت.
جایشانکار قرار است در سفر به تهران با محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران دیدار و رایزنی کند. به گزارش«ایران»،هنوز مقامات ایرانی به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده اند.