بورس تهران پس از حدود دو ماه، یکدست سبزپوش شد. نشانه‌های تکنیکالی شاخص کل در کنار پمپاژ اخبار مثبت، عواملی بوده که فعالان بازار را نسبت به تداوم روزهای مثبت امیدوار کرده است. رشد ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌ عنوان نشان‌‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۴۷/۱ درصدی (معادل ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد)، در پله ۷۲۴ هزار واحدی قرار گرفت. با رشد بیش از ۳۱ هزار واحدی شاخص کل، حال این نماگر از آخرین سقف مینوری روند اصلاحی عبور کرده است؛ نشانه‌ای که تغییر رفتار فعالان بازار را روایت می‌کند.
خروج RSI شاخص کل از منطقه فروش در کنار واگرایی مثبت و RD+ این اندیکاتور، دیگر نشانه‌های بازگشت بازار سرمایه است. خبر نامه وزیر صنعت برای کاهش مدت‌ زمان تجدید ارزیابی دارایی‌ها به زیر پنج سال، محرک اصلی به صف خرید نشستن نمادهای خودرویی بود. با حرکت نماد خودرو، کلیت بازار سهام شروع به حرکت کرد، از سوی دیگر احتمال اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها، به سبزپوشی این گروه کمک کرد. رشد ارزش معاملات و جدا شدن از سطوح سه تا چهار هزار میلیاردی، فعالان بازار را نسبت به تداوم روزهای مثبت بازار امیدوار کرده است. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به علل رشد قابل توجه بورس در روزهای اخیر پرداخته است.
افزایش تمایل به خرید
امیر‌حسین جنانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بعد از مدت‌ها در روزهای اخیر برای اولین‌بار ارزش معاملات از ۶ همت گذشت تا بار دیگر به همه ثابت شود پول وجود دارد، ولی انگیزه نداشته تا با وجود ریسک‌های موجود تمایل به خرید داشته باشد. بالاخره اولین روز هفته بازار سهام بعد از مدت‌ها شاهد یک تحرک جدی بود و شاهد رشد خوب ارزش معاملات و ورود پول سنگین حقیقی‌ها به سهام و حق‌تقدم و خروج‌شان از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.
او افزود: ارزش کل معاملات شنبه ۵۹۶/۵۹ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۶۰۱۸ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی بوده است. طی روزهای گذشته اخبار مثبتی پیرامون بازار است؛ از خبر واگذاری خودروسازها تا اصلاح نرخ خوراک و همه اینها نیاز به یک جرقه دارد تا مجددا شاهد رونق بازار سهام باشیم؛ رونقی که امروز به نظر استارت آن زده شد و با عرضه نشدن صف‌های خرید در نمادهای بزرگ مثل خودرو و خگستر تقاضا برای یکشنبه از همین شنبه شکل بگیرد و احتمالا یکشنبه هم حداقل در نیمه اول بازار پرتقاضای خواهیم داشت.
جنانی تصریح کرد: هنوز خبر قطعی‌ای که بخواهد بازار را در مسیر درست، ویژه و خاصی از چشم‌انداز مثبت قرار دهد، شنیده نمی‌شود، اما رگه‌هایی از اخبار مثبت وجود دارد که نمونه آن را در خبرهای خودرویی یا بحث تغییرات ارزی می‌بینیم که می‌تواند بازار را امیدوارتر کند، اما هنوز با آنچه فکر می‌کنیم که بتواند یک طول موج قوی را در بازار ایجاد کند، فاصله داریم. در دیگر صنایع بورسی نیز اخباری از گروه خودرو، پالایش و پتروشیمی می‌تواند مسیر فعلی را برای بازار بهبود ببخشد و شرایط بهتر را برای بازار را رقم بزند، یعنی چیزی که در حال حاضر در گروه خودرو شاهد آن هستیم که می‌تواند وزن بیشتری به کل بازار بدهد.
این کارشناس بورس عنوان کرد: این استارت طی روزهای آتی نیاز به ادامه‌دار بودن رشد ارزش معاملات و تقویت تابلوهای معاملاتی خواهد داشت تا به شرایط مطلوب برسیم و امیدوار هستیم که با توجه به اخبار و تحرکات تابلویی هرچه سریع‌تر به این مهم برسیم و دوباره شاهد راه افتادن بازار سهام در مسیر رونق باشیم. دلار هم در بازار آزاد پس از آنکه ابتدای صبح شنبه تا ۶۰ هزار تومن هم بالا رفت پس از آن متعادل‌تر دنبال شد. با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد به نظر سناریوهای ریزشی دلار به سطوح پایین‌تر کم‌کم در حال بی‌اعتبار شدن است و همین امر اجازه اصلاح بیشتر به بازار سهام را نمی‌دهد. عدم تطابق نرخ دلار با نرخ تورم از ابتدای امسال، باعث شده که در روزهای پایانی سال این واگرایی در حال رفع شدن باشد، بدون توجه به افزایش نرخ بهره و اوراق ۳۰ درصدی و انتخابات و… . او اضافه کرد: نکته دلگرم‌کننده بازار شنبه افزایش ارزش معاملات بود که بعد از مدت‌ها سیگنال مثبت از طرف این پارامتر مهم صادر شده است. به نظر می‌رسد که بخشی از نقدینگی‌های پارک‌شده کم‌کم وارد بازار می‌شود و در صورت ادامه‌دار بودن افزایش ارزش معاملات می‌توان به ادامه صعودی بودن قیمت‌ها امیدوار بود.