جهان صنعت نوشت: بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سنگین سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دیروز، خبر از خروج دو هزار و ۱۰۴ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.
البته تا حدودی این خروج سنگین پول در این محدوده حمایتی مشکوک به نظر می‌رسد و تا حدودی می‌توان به خرید سهام توسط حقوقی‌های بازار ربط داد.
با این همه اما حالا سهامداران نگران آینده بازار هستند. نگرانی‌ای که این سال‌ها همواره با آنها بوده است.
بسیاری از تحلیلگران رسیدن به فصل مجامع، کاهش قیمت دلار و البته دخالت دولت در بازار را عامل اصلی وضعیت این روزهای بازار می‌دانند. از سوی دیگر ایران‌خودرو در آخرین صورت‌های مالی خود، ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد تحت عنوان «جبران زیان ناشی از اعمال قیمت‌های دستوری» شناسایی کرده است. حالا اما در شفاف‌سازی جدید ایران خودرو اعلام شده که دولت چنین پولی را پرداخت نمی‌کند.
البته دولت طبق مصوبات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری، باید خسارتی را که تولیدکننده بابت قیمت‌های دستوری متحمل می‌شود پرداخت کند اما از آنجا که ایران خودرو همچنان توسط مدیران دولتی اداره می‌شود، بعید است که این شرکت بتواند چنین خسارتی را از دولت دریافت کند. برخی نیز این موضوع را یکی از عوامل ریزش بازار در روز گذشته می‌دانند.
پشت پرده ریزش بورس
در همین زمینه احمد غلامرضایی فعال بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است که بارها به همه ثابت شده که بین قیمت دلار و شاخص بورس همبستگی مهمی وجود دارد. به‌طور قطع این فضا نتیجه کاهش قیمت دلار است اما باز هم منطقی نیست.
وی می‌افزاید: بسیاری از سهم‌ها همچنان با پی ‌به یی پایین عرضه می‌شوند و ارزنده هستند، ضمن اینکه در حال حاضر ریالی‌ها هم حال و اوضاع چندان مناسبی ندارند. به نظر می‌رسد بازار دچار بلاتکلیفی شده و ممکن است در صورت تداوم این رویه شاهد بازگشت شاخص به زیر کانال دو میلیون هم باشیم.
غلامرضایی تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری همچنان یکی از معضلات بزرگ بازار سرمایه است اما باید توجه داشت اگر گشایش‌های سیاسی غیر از اثر خبری خود اثر واقعی و ملموس داشته باشد، قاعدتا باید وضع تولید و صادرات بهتر شود که در این صورت بازار سرمایه و خرید سهام این شرکت‌ها بهترین گزینه خواهد بود.
این فعال بازار سرمایه همچنین تصریح کرد: بازار احتمالا همچنان بر مدار نوسان مثبت و منفی پیش خواهد رفت، اما واقعیت این است که دولت همچنان قصدی برای رونق اساسی در بازار سرمایه ندارد.
بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران
شاخص بورس تهران پس از چند هفته سکون بالاخره در حرکتی با افت بیش از ۳ درصدی قفل بدون تغییر ماندن را شکست تا پس از هفته‌ها در یک مسیر قرار بگیرد.
نگرانی اهالی بازار سرمایه از لیدر بودن نماد خودرو در بازار باعث شد تا بازار به اطلاعیه منتشرشده نماد خودرو در سامانه کدال واکنش نشان دهد و در کنار افت قیمت دلار و سایر مسائل دیگر بازار ۷۳ هزار واحدی افت را تجربه کند.
از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس تهران به رقم ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحدی رسید جایی که به‌عنوان سطح حمایتی میانگین ۵۵روزه شاخص شناخته می‌شود. شاخص کل بورس تهران با کندل دیروز توانست تهدید جدی برای این محدوده حمایتی باشد و در صورت تایید شکست این محدوده برای روز کاری بعد این امکان وجود دارد شاخص به اعداد و ارقام پایین‌تری برسد.
ارزش معاملات نقد بازار بورس تهران در روز جاری به‌زحمت خود را به عدد بالای ۵ هزار میلیاردتومانی رساند و ارزش بازار بورس تهران نیز در محدوده ۸ هزار و ۱۵۱ همتی قرار گرفت.
چیزی که برای بازار فردای سرمایه مهم است این موضوع است که آیا سطح حمایتی حدود ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحدی که در بیست و سوم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان یک سطح حمایتی عمل کرده، این بار هم و پس از گذشت یک ماه بار دیگر عملکرد مثبتی از خود نشان خواهد داد یا خیر؟از طرفی هم نباید فراموش کرد که خط روند اندیکاتور RSI برای دومین بار شکسته شد!
پول حقیقی وارد بورس می‌شود؟
همچنین علی مومنی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس گفت: بورس در ۵ هفته اخیر با کاهش ارزش معاملات روبه‌رو بوده است. بنابراین حجم پایین معاملات مساله بازار است که تبدیل به مشکلی مزمن شده است.
وی ادامه داد: مشکل فعلی بازار سرمایه کمبود نقدینگی است و خروج پول از بازار می‌تواند رکود در بازار را عمیق‌تر کند. باید منتظر ماند و دید آیا در روزهای آینده پولی به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند یا خیر؟
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی ورود پول به بازار در روزهای آینده تاکید کرد: با کاهش نرخ دلار، عرضه در این بازار نیز بیشتر افزایش خواهد یافت و منابع به دست‌آمده می‌تواند وارد بورس شود. از دیگر سو، با نزدیک شدن به موعد خارج شدن پول‌های بلوکه‌شده پیش‌فروش خودرو این پول‌ها باز هم می‌توانند وارد بورس شوند.
مومنی تصریح کرد: در صورتی که بخشی از این پول‌ها به بورس وارد شود، می‌تواند موتور محرک بازار سهام ‌شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود در نزدیکی فصل مجامع فروش در بازار روند نزولی پیدا کند و شاهد مازاد تقاضا در بازار باشیم.
دلایل ریزش بازار از زبان یک نماینده مجلس
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، دلایل ریزش بازار بورس در مدت اخیر را تشریح کرد.
محسن زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: هرچند ثبات در بازارهای موازی بازار سرمایه موجب افزایش رغبت مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌شود، اما این سرمایه‌گذاری زمانی می‌تواند به تولید کمک بیشتری کند و در جهت حمایت از تولید موثر باشد که بخشی از این سرمایه‌گذاری در بازارهای اولیه انجام شود، لذا بهترین زمان است که دولت شرایط را برای ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه و فراهم آوردن ابزارهای جدید برای تامین سرمایه و نقدینگی، برای شرکت‌هایی که به افزایش سرمایه نیاز دارند، از طریق بازار سرمایه تسهیل کند.
نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در قانون بودجه هر ساله تکالیفی را برای دولت تعیین و دولت را مکلف می‌کنیم که بخشی از سهام شرکت‌های دولتی را در قالب بازار سرمایه واگذار کند.
وی اضافه کرد: اکنون که این رغبت بین مردم، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایجاد شده و بدبینی‌های دوساله گذشته مرتفع شده، بهترین فرصت است که هم سازمان خصوصی‌سازی در عرضه سهام شرکت‌های دولتی به عنوان عرضه اولیه تسریع کند و هم برای تامین سرمایه بخش خصوصی و تولید از طریق بازار سرمایه اقدام عاجل شود که بهترین آن صندوق پروژه است؛ از طریق ایجاد صندوق پروژه می‌توان بسیاری از نیازهای بخش خصوصی را از طریق بازار سرمایه تامین کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره ریزش بازار سرمایه در دو هفته گذشته گفت: بخشی از اتفاقات که هفته گذشته رخ داد، به جهت تصمیماتی است که در فضای اقتصادی گرفته می‌شود؛ اقداماتی که بعضا موجب نااطمینانی سرمایه‌گذاران و خریداران و دارندگان سهام و خروج آنها از بازار می‌شود.
نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دلیلی که بازار سرمایه طی دو هفته گذشته با اُفت مواجه شد، تصمیماتی بود که شرکت‌های تاثیرگذار مانند شرکت‌های خودرویی هم خودشان اتخاذ کردند و هم دولت و شورای رقابت برای آنها اتخاذ کرد. این موضوع موجب می‌شود که بازار سرمایه از این تصمیمات متاثر شود.
وی تصریح کرد: دو هفته گذشته اتفاق خاصی در عرصه بین‌المللی یا نرخ ارز نداشتیم و بعضا فضای ثابتی را طی کردیم. آنچه که موجب ریزش شد برخی اقدامات، تصمیمات و نامه‌نگاری‌هایی بود که در فضاهای اقتصادی توسط برخی نهادهای تصمیم‌گیر انجام و موجب نااطمینانی و خروج برخی از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها از بازار سرمایه شد.