بورس دیروز درحالی کار خود را آغاز کرد که بازارهای سرمایه‌گذاری نگاه ویژه‌ای به روند اخیر قیمت دلار در بازار آزاد داشتند و فاز احتیاط بیش از هر چیزی در معاملات دو روز گذشته بازار سهام خود را نمایان کرده بود. روند بورس دیروز برای تمامی صنایع و گروه‌ها یکسان نبود و شاهد معاملات متفاوتی در گروه‌های مختلف بودیم. با تمام این تفاسیر، شاخص کل بورس طی بازار دیروز در نهایت با یک کاهش ۵۷/۰ درصدی مواجه شد و در ارتفاع ۷۸۵/۱ میلیون واحدی قرار گرفت و در سمت دیگر شاهد روند بهتری برای شاخص هم‌وزن بودیم و این نماگر توانست بازدهی اندک اما مثبت ۱۳/۰ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام اما طی روز جاری نسبت به میانگین روزهای ابتدایی اسفند ماه عدد ضعیفی را ثبت کرد و در محدوده ۷۲۴۸ میلیارد تومانی قرار گرفت و در کنار آن شاهد خروج پول ۳۶۳ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.
به نظر می‌رسد کاهش قیمت ارز عامل نوسان‌های اخیر در دو روز گذشته بوده است. با این حال باید توجه داشت که هنوز افزایش نرخ ارز نیما در سود شرکت‌ها نمود نیافته و این موضوع می‌تواند در گزارش‌های فصل بهار شرکت‌ها مشخص شود.
در همین زمینه نیما غلامرضایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است که بازار جهانی فلزات اساسی افزایشی بوده و این موضوع قاعدتا باید روی بورس ما هم اثر مثبت بگذارد اما به نظر می‌رسد نزدیک شدن دلار به قیمت ۵۰ هزار تومان سبب جهت‌دهی بازار در حالت نوسانی و منفی شود.
وی می‌افزاید: فروش ارز صادراتی با نرخ مرکز مبادلات ارزی باعث رشد سودسازی شرکت‌های صادرکننده در صورت‌های مالی فصل بهار آنها خواهد شد، به همین دلیل بازار همچنان در یک روند صعودی خواهد بود، هرچند روند نزولی هم خواهد داشت اما برآیند حرکت شاخص مثبت است.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد وضعیت طی روزهای آینده برای سهام کوچک‌تر بهتر خواهد بود که این موضوع ناشی از کف‌سازی شاخص هم‌وزن بر قله قبلی است.
غلامرضایی می‌افزاید: در مقطع کنونی خرید بالای حقوقی‌ها به معنای خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار نیست و به نوعی حمایت از قیمت سهم است و احتمالا به زودی قیمت‌های بالاتری را در بیشتر سهم‌ها خواهیم دید.
دو علامت مثبت در معاملات سهام
همچنین یک کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به سیگنال توافق اخیر آژانس انرژی اتمی با ایران تصریح کرد: دو گروه خودرویی و بانکی به دلیل احتمال گشایش‌های جدید در معاملات خارجی با تقاضای بالایی روبه‌رو شده‌اند و همچنین تک‌سهم‌های ریالی هم پیرو رشد این گروه‌ها در حال حرکت رو به بالا هستند.علیرضا سادات با بیان اینکه هرچند معاملات چند روز اخیر یک واکنش اولیه نسبت به سفر نماینده آژانس انرژی اتمی به ایران بود، اظهار کرد: مذاکرات فرآیندی پیچیده و طولانی است، به همین دلیل یک بیانیه یا مصاحبه نمی‌تواند تغییرات جدی در بازار به وجود بیاورد اما از همین جوهای خبری عده‌ای سود می‌برند و نوسان‌گیری می‌کنند.
او با تاکید بر اینکه البته نباید فراموش کرد برخی اروپایی‌ها به دنبال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام هستند، اظهار کرد: این مساله با وجود اینکه سیگنال تورمی برای بازار سرمایه را تقویت می‌کند اما به دلیل اینکه همکاری خارجی شرایط‌ ایران با بازارهای خارجی را محدود می‌کند، به همین دلیل بازار دچار شوک قیمتی می‌شود و شرکت‌های صادراتی هم با اصلاح روبه‌رو می‌شوند.
براساس این گزارش بازار سهام در روزهای آینده با قطعنامه جدید غربی‌ها مواجه می‌شود و اگر آینده مذاکرات برجام را تیره و تار کند برنامه دولت برای کاهش نرخ ارز را با چالش مواجه می‌کند. با این حال سیاستمداران ایرانی برای تخریب هژمونی دلار فعلا نرخ آن را کنترل می‌کنند، به همین دلیل احتمالا در ماه‌های پیش‌رو تقاضا برای خرید سهام ریالی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین شاخص کل بورس اصلاح چندانی نخواهد داشت.
چرخش مسیر بورس به سمت سهام ریالی‌؟
همچنین نیما نایینیان، کارشناس بازار سرمایه به فردای اقتصاد گفت: روند این روزهای بازار ناشی از یک سردرگمی سیاسی است و اتفاقات اخیری که در سطح سیاست کلان کشور در رابطه با مباحث مذاکرات هسته‌ای رخ داده است، یک فاز احتیاط را در روند معاملات بورس تهران ایجاد کرده و فعالان همچنان در انتظار انتشار خبرها و چشم‌اندازهای بیشتری از این موضوع هستند. او در ادامه افزود اما نکته مثبتی که روند این روزهای بازار دارد، این است که فروشنده‌ قدرتمندی باقی نمانده و در روزهای منفی شاهد کاهش ارزش معاملات هستیم که نشان از عدم تمایل بورسی‌ها به فروش سهامشان دارد.
نایینیان در ادامه به واکنش دیروز بورس تهران به ریزش دلار تا کانال ۵۰ هزار تومان پرداخت و عنوان کرد که در ماه‌های گذشته، زمانی که نرخ دلار کاهشی جدی را تجربه می‌کرد، به یکباره فروش‌های قدرتمندی در سهام اتفاق می‌افتاد و نماگرها با ریزش‌های سنگینی همراه می‌شدند که نمونه آن زمانی بود که حتی معامله‌گران ایستگاه‌های معاملاتی را در شاخص حوالی ۳/۱ میلیون واحد در اوج ناامیدی ترک کردند، اما بورس تهران این روزها چنین واکنشی را از خود نشان نمی‌دهد که دلیل اصلی آن تفهیم ارزندگی بازار سهام با شرایطی است که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاد و باعث شده است تا سرمایه‌گذاران به خرید دوباره سهام روی بیاورند.
وی در ادامه به بررسی دلیل این تغییر نگرش پرداخت و افزود که در گذشته نیز بارها درباره ارزندگی بورس و بسیاری از سهام صحبت شده بود اما اکنون با توجه به افزایش شدید نرخ ارز از کانال ۳۰ هزار تومان به کانال ۶۰ هزار تومان طی تنها چند ماه و عدم همراهی بورس با آن، سهامداران متوجه شدند که بازار سهام اکنون با چه دلاری قیمت می‌خورد و چه پتانسیلی برای جبران این جاماندگی دارد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه دلیل تقاضای قابل توجه سیمانی‌ها در بورس دیروز را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد که معاملات سیمان در بورس کالا طی روزهای گذشته باعث شد سهامداران به سمت خرید سهام این شرکت‌ها حرکت کنند و بسیاری از آنها را به صف خرید نیز برسانند، اما اینکه آیا این موضوع ادامه‌دار خواهد بود یا خیر به روند قیمت دلار طی روزهای آتی و همچنین میزان حجم عرضه سیمان در بورس کالا طی معاملات هفته‌های آینده وابسته خواهد بود.
نیما نایینیان در انتهای گفت‌وگو به ارائه استراتژی معاملاتی شخصی خود پرداخت و عنوان کرد که در صورت تشکیل یک پرتفوی سرمایه‌گذاری، ۵۰ درصد را به سهام اختصاص خواهد داد که بخش عمده آن به سهام ریالی و بخشی نیز به سهام دلاری برمی‌گردد، ۲۵ درصد را در طلا به عنوان یک دارایی امن سرمایه‌گذاری می‌کند و در ادامه بخشی را به بازار مسکن و بخش اندکی را نیز به دلار اختصاص می‌دهد. با این حال او معتقد بود که بورس تهران به دلیل جاماندگی قابل‌توجهی که نسبت به دیگر بازارها دارد، برنده بازدهی در سال ۱۴۰۲ خواهد بود، هرچند که ممکن است به کمی زمان نیاز داشته باشد.