پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 12737
منتشر شده در چهارشنبه, 07 خرداد 1399 00:23
تعداد دیدگاه: 0
سرمایه‌گذاران باتجربه همچنان در حال خرید طلا

طلا به‌عنوان یک دارایی عموما رابطه‌ای منفی با سایر دارایی‌ها (سهام یا املاک) دارد و در زمان بحران‌ها یا خطرات، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. این ویژگی سرمایه سرمایه‌گذاران را در برابر خطرات ناشی از رویدادهایی که بر ثروت‌‌ها تاثیر منفی دارد،‌ محافظت می‌کند. طلا منبعی ذاتی از ارزش است که می‌توان استفاده خوبی از آن در زمان عدم قطعیت در اقتصاد داشت.  

با گذشت سال‌ها، این ویژگی همچنان در جریان است و فلز زرد پرسودترین سرمایه برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. اکنون که هیچ نقطه پایانی برای کووید-۱۹ یافت نشده، طلا همچنان کانون توجه به شمار می‌آید. این کالا معمولا عملکرد بهتری نسبت به سایر دارایی‌ها در مواقع پرریسک دارد و می‌تواند از دارایی سرمایه‌گذار محافظت کند.

تضعیف رشد جهانی

شورای جهانی طلا (WGC) انتظار دارد عدم قطعیت مالی، پایین آمدن نرخ بهره و تضعیف رشد اقتصادی جهانی، بر قیمت طلا در سال‌جاری تاثیر بگذارد. این شورا همچنین اظهار کرده که عدم اطمینان حاصل از بیماری کرونا و تاثیر احتمالی آن بر ایمنی عمومی و رشد اقتصادی می‌تواند به این لیست اضافه شود. می‌توان به‌طور قطع گفت کووید-۱۹ عامل اصلی بن‌بست بازار طلا در هند محسوب می‌شود. در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی (از ژانویه تا مارس) طلا حدود ۵ درصد رشد داشت. اما داده‌های آتی طلا نشان می‌دهد این فلز در حال به‌دست آوردن موقعیت‌های بهتری است که پیش‌تر از دست داده بود و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به درستی طلا را به‌عنوان پناهگاه امن خود انتخاب کرده‌اند. در بسیاری از نقاط جهان، ETF‌های طلا (صندوق‌های قابل مبادله در بورس) شاهد مشارکت مثبت بودند؛ زیرا بانک‌های مرکزی همچنان به کاهش نرخ بهره و اتخاذ موضع سیاست پولی تسهیلاتی برای حمایت از رشد می‌پردازند. سرمایه‌گذاران هوشمند به درستی تصمیم خود برای خرید طلا را همچنان ادامه می‌دهند و این کالا را حصار یا منبع ذاتی ارزش در زمان عدم قطعیت می‌دانند. گرچه تقاضا برای خرید جواهرات و طلای فیزیکی نیز صعود داشته اما تمرکز اصلی روی فرم‌های سرمایه‌گذاری طلا است. حتی بانک‌های مرکزی جهان نیز با تشخیص تهدیدات کووید-۱۹، در حال افزایش ذخایر طلای فیزیکی خود هستند. طلا نقش مهمی در مدیریت ذخیره بانک‌های مرکزی ایفا می‌کند. با توجه به تلاطم شدید و مداوم در سهام، طلا این پتانسیل را دارد که بازده قابل اطمینانی را فراهم کند.

مسیر پیش روی طلا

مادامی که بیماری کووید-۱۹ کنترل نشود و جو عدم قطعیت در بازار حاکم باشد،‌ طلا همچنان مرکز توجه سرمایه‌داران خواهد بود. منطقی است که خرید استراتژیک طلا ادامه داشته باشد. اهمیت برخورداری از سرمایه طلا در افق سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت قابل مشاهده است.

در شرایط فعلی، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برخی سبدهای سرمایه‌گذاری به طلا اختصاص دارد و آن را با افق سرمایه‌گذاری بلند‌مدت نگه می‌دارند. از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFs) یا صندوق پس‌انداز طلا سرمایه‌گذاری‌ها در حال انجام هستند. طلا در زمان عدم موفقیت اقتصاد، نقش خود را به‌عنوان یک متغیر کارآمد و منبع ارزش حفظ خواهد کرد. بانک مرکزى روسیه نرخ بهره را ۲۵/ ۰ درصد دیگر کاهش داد و به ۶ درصد رساند. دیروز هم بانک مرکزى برزیل با کاهش ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره تا سطح ۲۵/ ۴ درصد، به کمترین سطح نرخ بهره در تاریخ خود رسید. اونس طلا در روزی که قرنطینه‌ها برداشته شدند دچار افت قیمت شد و تا کف ۱۷۲۰ دلاری نزول کرد که البته بعداز آن به بالای کانال ۱۷۳۰دلاری صعود کرد و تا سقف ۱۷۳۵ دلار نیز بالا رفت.  فعال‌شدن اقتصاد آمریکا پس از تعطیلی باعث رشد شاخص‌های آتی وال‌استریت شد. شاخص داوجونز، نزدک و S&P۵۰۰ حدود ۲ درصد رشد داشتند که با بازگشایی بازار نقدی نیویورک همین روند صعودی در بازار نقدی نیز پیگیری خواهد شد.

در پنجمین هفته از شیوع کرونا در آمریکا؛ بیکاران روبه افزایش

تعداد مدعیان هفتگى بیمه بیکارى با افزایش ۴۲/ ۴ میلیون نفر طى هفته اخیر، جمعا ۵/ ۲۶ میلیون بیکار در ماه جاری را به ثبت رساند. به این ترتیب، تمام دستاوردهاى بازار کار آمریکا از زمان رکود تورمى (٩٠سال پیش) تاکنون، کاملا از بین رفت.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار