ایران به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان داد، این بار اما واکنش مثل همیشه محکوم کردن نبود. این بار همه از بسته شدن پنجره‌های دیپلماسی سخن گفتند. روحانی، رئیس جمهوری می‌گوید: وقتی کسی عقلش را از دست بدهد، از تصرف و تحریم اموال رهبر ایران در بانک‌های جهانی سخن می‌گوید؛ چراکه همه می‌دانند اموال رهبری جز یک حسینیه و یک خانه ساده نیست. محمدجواد ظریف نیز پس از اعلام این تحریم‌ها در توییتی نوشت: «تیم بی نگران منافع ایالات متحده نیست؛ آنها از دیپلماسی بیزار و تشنه جنگ هستند».

بسته شدن راه دیپلماسی

سخنگوی وزارت خارجه ایران تحریم‌های جدید آمریکا را بسته‌شدن همیشگی راه دیپلماسی خواند و گفت: دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جاافتاده بین المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است. سیدعباس موسوی به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان داد و در صفحه توییترش نوشت: «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستأصل آمریکا. دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جاافتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است. تیم بی». رئیس جمهوری نیز روز گذشته درباره ساقط کردن پهپاد آمریکایی نیز صحبت کرد و گفت: ما دیدیم که در موضوع کشف پهپاد که از هر لحاظ کار بسیار مشکلی است، نیروهای مسلح چطور عمل کرده‌اند. اساساً پهپادها به‌دلیل شرایط ساختمانی و آیرودینامیک‌بودنشان و نیز رنگی که دارند، معمولاً قابل شناسایی نیستند و به‌سختی می‌توان آنها را در ارتفاع بالا شناسایی کرد. وقتی این پهپاد مرز هوایی کشوری را نقض می‌کند ممکن است به‌طورمعمول زمانی با آن برخورد شود که مدتی از ورودش به حریم هوایی گذشته باشد، اما ما دیدیم که مقابله نیروهای هوافضا با این پهپاد بلافاصله بعد از ورود به حریم هوایی کشور بود که بعد از چند اخطار و بی‌توجهی پهپاد را سرنگون کرد. او با اشاره به توانایی‌های وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه در شکار پهپاد جاسوسی آمریکا اظهار کرد: ما همه فرایند شناسایی و شلیک به پهپاد را با سامانه‌ها، رادارها و موشک‌های ایرانی انجام دادیم و کسانی که مسائل نظامی را به‌خوبی می‌دانند می‌فهمند که چقدر کار مشکلی است که یک پهپاد را سرچ کنیم، لاک کنیم و هدف قرار دهیم. این کار بسیار مشکل است و ما دست همه آنهایی را که در وزارت دفاع این سامانه ایرانی را ساختند و نیز کسانی که در نیروی هوافضای سپاه از آن به‌خوبی استفاده کردند، می‌بوسیم.

نمی‌خواستیم آمریکا را تحقیر کنیم

روحانی با تأکید بر اینکه ما نمی‌خواستیم با این اقدام آمریکا را تحقیر کنیم، اظهار کرد: ما چنین قصدی نداشتیم اما این کار روحیه خوبی به مردم ما داد و آنان بیش از گذشته آگاه شدند که ما چه توانایی‌هایی داریم. ما باید بگوییم که یک صبر راهبردی در برابر آمریکا داریم وگرنه از آنان نمی‌ترسیم و مدعای این گفته ما نیز همین است که وقتی پهپاد آمریکایی به مرزهای ما تجاوز می‌کند و از خط قرمزهای ما که مرزهایمان هستند، عبور می‌کند ما وظیفه دفاع از خود را می‌شناسیم و پهپاد را سرنگون می‌کنیم.

رئیس جمهوری کشورمان با تأکید بر اینکه درحال‌حاضر پنتاگون و سنتکام واقعاً سردرگم هستند، اظهار کرد: آنان در این سردرگمی به اقداماتی غیرمعمول دست می‌زنند و به یاوه‌گویی‌هایی افتاده‌اند که در تاریخ نظیر نداشته است. مگر می‌شود رئیس حکومتی که ذره‌ای خرد و تدبیر داشته باشد بیاید و بالاترین مقام سیاسی و نه تنها سیاسی، بلکه دینی، اجتماعی و معنوی نه تنها ایران بلکه عاشقان انقلاب، مسلمانان و شیعیان در سراسر دنیا را خطاب قرار دهد و بگوید که می‌خواهیم حساب‌های رهبری ایران را در بانک‌های جهانی مسدود کنیم؟ رهبری ایران فقط متعلق به مردم ایران نیست؛ در لبنان، پاکستان، کویت و بسیاری از کشورها علاقه‌مند، عاشق و دوستدار دارد. حالا کسی که عقلش را از دست داده است می‌آید و می‌گوید می‌خواهیم اموال رهبری ایران را در بانک‌های جهانی تصرف و مسدود کنیم، درحالی‌که همه می‌دانند اموال رهبر ایران جز یک حسینیه و یک خانه ساده نیست. رهبر ما که مانند سایر رهبران کشورهای خارجی نیست تا در حساب‌های بانکی خود در خارج از کشور پول‌ها داشته باشد که بیایید و آن را مسدود کنید. این نشان می‌دهد که دشمنان ما در یک شرایط و رفتار غیرعادی قرار گرفته‌اند و در این وضعیت اقدامات ما روحیه مردم را بالا خواهد برد.

دروغ می‌گوئید

رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به طرح ادعای مذاکره از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا با ایران در روزهای اخیر اظهار کرد: مگر اینها نمی‌گویند با هم مذاکره کنیم؟ چطور است که وقتی کسی حرف از مذاکره می‌زند همزمان با آن دنبال تحریم وزیر خارجه ایران هم هست؟ پس شما دروغ می‌گوئید. حداقل کاش کمی صبر می‌کردید تا دنیا در سخن شما تردید و تصور کند شما راست می‌گوئید، اما معلوم شد که دروغ می‌گوئید و دنبال مذاکره نیستید.

ظریف نیز روز گذشته در یک نشست که برای گرامیداشت یاد قربانیان سردشت برگزار شده بود، درباره ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی‌بر اینکه به‌خاطر جان ۱۵۰ نفر به ایران حمله نکرده است، پرسید: با ما راجع به ۱۵۰ نفر صحبت می‌کنید؟ نگران ۱۵۰ نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشتید؟ چند نسل را با این سلاح‌ها نابود کردید؟ این ما هستیم که سردمدار مقابله با این سلاح‌ها هستیم. ما هستیم که براساس دیدگاه شرعی و استراتژیک خود هیچ گاه دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت، به دلیل اینکه آن را مخل امنیت و انسانیت می‌دانیم.