اقتصاد بازار: مباحث مربوط به اشتغال، تعاون، مسکن مهر، کاریابی‌ها و مواردی از این قبیل مورد توجه بسیاری بوده و از موضوعات مهم اقتصادی اصفهان محسوب می‌شوند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با تعداد پرونده های در حال بررسی و پیگیری این اداره اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 4 هزار و 618 شکایت داشتیم که مربوط به مباحثی همچون حقوق و مزایا و به خصوص اصلاح سوابق شغلی و بیمه‌ای است و در هیئت‌های تشخیص 84 درصد از شکایات رسیدگی شده و رای بدوی ابتدایی صادر شده است.
وی ادامه داد: این قبیل شکایات در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 4.8 درصدی روبرو بوده که البته این میزان رشد شکایات نسبت به میانگین سال‌های گذشته روند کاهشی را نشان می‌دهد.
حسین باقری با اشاره به اینکه در مجموع دو نوع بازرسی انجام می‌شود، تصریح کرد: در بازرسی‌های ادواری و عمومی که از واحدهای صنعتی، تجاری، کشاورزی و غیره انجام میگیرد در صورت وجود مشکلی که می‌تواند سبب آسیب شود هشدار‌های لازم داده می‌شود، در بحث حقوق و مزایا نیز بازرسی‌هایی انجام می‌گیرد.
وی اضافه کرد: نوع دیگری از بازرسی‌های در حال انجام بازرسی‌های ادواری است که اگر شکایتی باشد و یا گزارش خاصی به دست ما برسد پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با بیان این مطلب یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌هزار و 860 مورد بازرسی انجام شده که تعداد 194 مورد حادثه نیز داشتیم که بعد از شکایات انجام شده مورد پیگیری قرار گرفتند.
وی در مورد بحث حوادث واحدهای ساختمانی و کارگاه‌های ساختمانی نیز تاکید کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها مسئول این حوادث نیست و شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و سازمان مسکن و شهرسازی نیز در این مورد مسئولیت‌هایی دارند که متاسفانه به خوبی به این مسئولیت‌ها رسیدگی نمی‌کنند.
باقری خاطر نشان کرد: نیاز است همکاری سازمان‌های مسئول با یکدیگر افزایش یابد تا شاهد وقوع حوادث دل‌خراشی همچون حادثه ساختمان سپهر نباشیم.
وی با بیان اینکه بحث مشاغل از سال 78 به مراکز کاریابی محول شد، افزود: در شهر اصفهان 17 مرکز کاریابی فعال داریم و این تعداد در استان به بیش از 40 مورد می‌رسد.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گفت: این مراکز فرصت‌های شغلی را بررسی کرده و با انطباق شرایط شغلی با ویژگی‌های افراد متقاضی اقدام به معرفی افراد جهت جذب و استخدام می‌کنند.
وی اذعان داشت: این مراکز جهت ثبت‌نام و انجام مشاوره مبلغ 13 هزار تومان دریافت می‌کنند، در زمینه معرفی به کار در ازای انعقاد قرار داد یک ساله معادل 50 درصد حداقل حقوق را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند که این مبالغ طبق مصوبات قانونی دریافت می‌شود.
باقری در مورد تعاونی ها و مباحث اقتصادی مرتبط با آنها نیز اظهار داشت: در شهر اصفهان 965 تعاونی فعال با بیش از یک میلیون و 280 هزار عضو در حال فعالیت هستند که تعاونی سهام عدالت با بیش از 900 هزار نفر عضو، بزرگ‌ترین تعاونی محسوب می‌شود.
وی افزود: این تعاونی‌ها با تعداد اشتغالی بالغ بر 21 هزار نفر و سرمایه ثبتی بالغ بر 260 میلیارد تومان در بخش‌های مختلفی چون صنعت، خدمات، تامین نیاز و... فعالیت می‌کنند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان در خصوص مسکن مهر و مشکلات مربوط به آن بیان داشت: در اجرای پروژه مسکن مهر مشکلاتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بروکراسی‌های دست‌ و پا گیر و تصفیه حساب مالیاتی اشاره کرد.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های فیزیکی در این طرح کامل نیست، از طرفی بعضی زیرساخت‌ها همچون جاده‌ها، آب، برق، گاز و ... در برخی نقاط اجرای این طرح مشکلاتی دارد، نبود مکان‌های آموزشی و بهداشتی مناسب نیز دردسرساز هستند، البته مشکلات شناسایی شده و مسئولان مربوطه با تمام توان در حال برطرف کردن آنها هستند تا هر چه زودتر شاهد خانه‌دار شدن تمام متقاضیان این طرح باشیم.
باقری رسیدگی به مشکلات مسکن مهر را جز اولویت‌ها دانست و تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری ساخت بیش از 7هزار و 800 واحد مسکونی به پایان برسد و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پرونده مسکن مهر اصفهان تا پایان سال 95 جمع شود.
وی یادآور شد: نوسان قیمت واحدهای مسکن مهر بین 20 تا 30 درصد است، اگر قیمت واحدهای مسکن مهر تغییر می‌کند می‌تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد، از سوءمدیریت گرفته تا تورم و حتی خود اعضای تعاونی‌ها.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان تاکید کرد: برخی مشکلات ایجاد شده در طول اجرای پروژه مسکن مهر نیز غیر قابل پیش‌بینی بوده‌اند و برای همین هزینه‌های ساخت را کمی غیر قابل منتظره افزایش داده‌اند، در هر حال امیدواریم مشکلات این طرح هر چه زودتر برطرف شود.