آرام‌آرام شاهد نفوذ نقدینگی بیشتر به بازار سهام و افزایش سهم نمادهای سبز در بازار خواهیم بود. روند صعودی شاخص در جریان معاملات شنبه ابتدای هفته و بررسی روزهای گذشته نشان از ورود نقدینگی جدید به بازار سهام دارد. در جریان معاملات دیروز بورس تهران شاخص با 1322 پله رشد به محدوده 94606 واحدی دست یافت. فتح کانال 94 هزار واحدی در کنار رشد قیمت سهام برخی نماد‌های بزرگ در روز شنبه رکورد‌شکنی جدید برای بورس تهران است. بیش از یک میلیارد و 203 میلیون برگه سهم با ارزش بیشتر از 273 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفته است. شاخص بازار فرابورس نیز با 13 واحد رشد در محدوده 1056 واحدی به کار خود
پایان داد.
اما این بار غول‌های بورس تهران بودند که شاخص و فضای کلی بازار را مثبت کردند، غول‌هایی که مدت‌ها خبری از آنها نبوده و در گوشه و کنار بازار و زیر نمادهای کوچک بورسی پنهان شده بودند. در جریان معاملات دیروز بازار سهام نمادهای بزرگی همچون سرمایه‌گذاری غدیر، نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه معادن و فلزات و گسترش نفت و گاز پارسیان در صدر توجهات اهالی بازار سهام بوده و موفق به تشکیل صفوف خرید مستحکمی شده‌اند. اغلب کارشناسان بازار سهام علت اصلی توجه بازار به این نمادها را به رشد سودآوری زیرمجموعه‌هایشان در روزهای گذشته می‌دانند. همچنین ارسال‌ گزارشات مثبت در برخی از نمادهای پالایشی نیز مورد توجه فعالان بازار سهام بوده و در روزهای آینده شاهد توجه بیشتر بورس‌بازان به پالایشی‌ها خواهیم بود.
فلزی‌ها هم همچون روز‌های گذشته و در اثر رشد ادامه‌دار قیمت‌ها جهانی مورد توجه بازار بوده و برخی از نمادهای این گروه موفق به تشکیل صفوف خرید هم شده‌اند. ملی صنایع مس ایران (فملی)، کالسیمین (فاسمین) و ملی سرب و روی ایران (فسرب) از جمله نمادهایی بودند که با اقبال بسیار مواجه شدند، سایر نمادهای اصلی این گروه نظیر فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش هم در صدر توجهات اهالی بازار سهام بوده‌اند.
گروه پتروشیمی نیز در جریان معاملات دیروز از اقبال خوبی برخوردار بوده و بیشتر نمادهای این گروه سبزپوش بودند. نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) و گروه پتروشیمی ایرانیان (پترول) در گروه پتروشیمی در صدر توجهات بوده و موفق به تشکیل صفوف خرید مستحکمی هم شده‌اند.
اما گروه خودرویی در جریان معاملات شنبه با اقبال زیادی از سوی فعالان بازار سهام مواجه نشده و اکثر نمادهای این گروه با اصلاحی اندک همراه بوده‌اند. اغلب کارشناسان بازار سهام آینده این گروه را در روزهای آینده مثبت ارزیابی کرده و همچنین احتمال افزایش قیمت‌ها و توجهات اهالی بازار در نمادهای خودرویی دور از ذهن نخواهد بود.
وبسایت تجارت نیوز با برگزاری یک نظرسنجی‌ در میان خبرگان بازار سهام نظر آنها را در خصوص معاملات این هفته و گروه‌های پرطرفدار بورس جویا شده است که بیش از 75 درصد این کارشناسان هفته جاری را مثبت و همراه با رشد قیمت‌ها ارزیابی کرده‌اند. گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی و خودرویی در این نظرسنجی از بیشترین اقبال کارشناسان برخوردار بوده و احتمال افزایش قیمت‌ها در این گروه‌ها دور از دسترس نخواهد بود.
علی صحرایی، معاونت عملیات بورس تهران، در گفت‌وگو با «جامعه فردا» با اعلام اینکه در جریان معاملات شنبه بورس تهران هیچگونه اختلالی در معاملات نداشتیم، گفت: اختلال پیش‌آمده در جریان اعلام جزئیات شاخص‌های معاملاتی بازار شنبه و به‌روزرسانی سامانه معاملاتی بوده است. همچنین بورس تهران از هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای به فعالان بازار سهام اعلام کرد که سامانه معاملاتی در حال به‌روزرسانی بوده و همین عامل باعث شده در جریان معاملات شنبه شاهد عدم محاسبه دقیق برخی شاخص‌ها باشیم.
معاون عملیات بازار بورس تهران، رقم فعلی شاخص کل را تأیید کرد و افزود: رشد 1322 واحدی شاخص کل در جریان معاملات شنبه صحیح بوده و شاخص در پایان معاملات در محدوده 94606 واحدی به کار خود پایان
داده است.
او افزود: به‌روزرسانی سامانه معاملات بورس تهران امروز به پایان رسیده و امیدواریم در جریان معاملات یکشنبه دیگر با مشکلاتی مواجه نباشیم و سامانه معاملاتی جدید با مشکلی مواجه نشود.

منبع: جامعه فردا