مراسم افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان پردیس، با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور فارغ از آنکه اهالی مسکن مهر پردیس را امیدوار به رفع حل مشکلاتشان کرد، رنگ‌وبوی سیاسی هم به خود گرفت. اسحاق جهانگیری با حضور در این مراسم از ضرورت فاصله‌گرفتن از فضای انتخاباتی گفت و اینکه دولت، رقیب سایر دستگاه‌های حکومتی نیست. سخنانش بوی همدلی می‌داد و بر همین اساس، تأکید کرد: «بزرگ‌کردن مسائل فرعی، مانع حل چالش‌ها می‌شود». او در همین بین، از بی‌کاری به ‌عنوان ابرچالش دولت یاد کرد.  معاون‌اول رئیس‌جمهور حاکمیت فضای باثبات اقتصادی در کشور را نخستین الزام حل ابرچالش بی‌کاری در کشور عنوان کرد و گفت: دولت که نقش بسیاری در فضای اقتصادی  دارد، باید سیاست‌گذاری‌هایی انجام دهد که ثبات در اقتصاد حاکم شود.
‌ دولت رقیب سایر دستگاه‌های حکومتی نیست
اسحاق جهانگیری، حاکمیت ثبات سیاسی در کشور را دومین الزام حل ابرچالش در کشور عنوان کرد و گفت:‌ باید از فضای انتخابات خارج و وارد فضای کار، همدلی و تفاهم شویم. امروز همه باید به دولت مستقر کمک کنند و به آن، به چشم رقیب نگاه نکنند. دولت، رقیب هیچ بخشی از کشور نیست و نمی‌شود به دولت به‌ویژه از سمت برخی دستگاه‌های حکومتی به‌ عنوان رقیب نگاه شود. جهانگیری با بیان اینکه ایران یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری خارجی‌هاست،‌ خاطرنشان کرد: ایران همه شرایط خوب برای ورود سرمایه‌گذار خارجی را دارد و به ‌همین ‌دلیل نیز در دوران بعد از برجام، شاهد حضور شرکت‌های مختلف خارجی در کشور بودیم. جهانگیری با تأکید بر اینکه با مسئله شغل نمی‌توان شعاری برخورد کرد، گفت: اقتصاد کشور در بهترین سال‌های خودش توانسته برای ٧٠٠ هزار نفر ایجاد اشتغال کند؛ بنابراین امروز باید متوجه باشیم که اگر می‌خواهیم اشتغال‌زایی داشته باشیم، باید ظرف اقتصاد کشور را بزرگ‌تر کنیم که لازمه آن سرمایه‌گذاری و وارد میدان شدن بخش خصوصی است. به گزارش خبرگزاري‌ها، وی تعامل با دنیا را یکی دیگر از الزامات حل ابرچالش بی‌کاری دانست و تأکید کرد: براساس اظهارات کارشناسان برای ایجاد یک میلیون شغل، نیازمند ٨٠٠‌ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم. در این شرایط، به‌هرحال این پول باید از بخش خارجی تأمین شود و ما باید با استفاده از منابع خارجی مشکلات مردم را حل کنیم. باید با دنیا خوب باشیم و با آنها تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم و بتوانیم از آنها پول و بازار دریافت کنیم. مردم نیز با آگاهی انتخاب کرده‌اند که این را می‌خواهند. جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود مسئله آب را یکی دیگر از ابرچالش‌های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: وضعیت آب خوب نیست. تفاوت مسئله ابرچالش آب با بی‌کاری در آن است که تقریبا همه چالش بی‌کاری را پذیرفته‌اند، اما مسئله چالش آب برای برخی قابل پذیرش نیست.
‌ با بزرگ‌کردن مسائل فرعی، مانع حل ابرچالش‌ها نشویم
وی با تأکید بر اینکه باید با ابرچالش‌ها تفاهم کنیم، اظهار کرد: با تفاهم و همدلی واقعا مسائل کشور قابل حل است. نباید بی‌خود با بزرگ‌کردن مسائل فرعی مانع حل مسائل اصلی ملت ایران شویم. خدا را خوش نمی‌آید که  به جای حل مسائل ملتی که صبورانه و با متانت در همه جا حضور دارند و نقش خود را ایفا می‌کنند، مسائل حاشیه‌ای را عمده کنیم و خودمان مدیریت کشور را مشغول این مسائل کنیم و عده‌ای دراین‌میان با سوء‌استفاده از فرصت پیش‌آمده دستاوردهای مهم مردم ازجمله امنیت را با خطر روبه‌رو کنند. باید حتما در این زمینه دقت ویژه‌ای شود.  جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم از همه ظرفیت‌های مدیریتی کشور استفاده خواهد کرد، گفت: همه مدیران باید بدانند که در دولت دوازدهم هیچ مدیری به دلیل مسائل سیاسی و حاشیه‌ای کنار نخواهد رفت.
ايجاد امنيت نيروي كار و سرمايه به طور هم‌زمان 
حسين كمالي، وزير كار دولت‌ هاشمي‌رفسنجاني

به‌طور مشخص بسياري از ناهنجاري‌هاي اجتماعي در كشور منشأ بي‌كاري دارد. فارغ از بعد اقتصادي موضوع، نداشتن يك جايگاه اجتماعي كه در لواي اشتغال ايجاد مي‌شود، اثري منفي در جامعه باقي مي‌گذارد. تأمين معيشت اغلب جمعيت ايران بستگي به فعاليت‌هاي اقتصادي درآمدزا دارد. اگر در اين سال‌ها به مسئله رفع بي‌كاري توجه بيشتري مي‌شد، هزينه‌هاي جانبي ناشي از عدم شغل در كشور كاهش پيدا مي‌كرد. بنابراين اينكه بي‌كاري، مادر مشكلات تلقي مي‌شود، سخني درست است. براي رفع اين بحران، نمي‌توان از قواعد دستوري استفاده كرد، بلكه بايد قواعد اقتصاد در جامعه پياده شود. در واقع بايد عرضه و تقاضاي نيروي كار در جامعه، تنظيم شود. چنين امري صرفا ذيل يك اقتصاد رقابتي و تخصصي ميسر است. بايد اقتصادي شكل بگيرد كه كالاهاي داخلي در آن بتواند با نمونه خارجي خود رقابت كند. اگر يك گام پيش‌تر رويم و كالا و خدمات كشور از لحاظ كيفيت و قيمت بتواند با مشابه خود در كشورهاي ديگر هم رقابت كند، به اين معناست كه توانسته‌ايم اشتغال را از كشورهاي ديگر به كشور خود منتقل كنيم. آنچه مادر بي‌كاري در كشور ما محسوب مي‌شود، اقتصاد ناكارآمد و ضعيفي است كه به‌صورت غيررقابتي در كشور وجود دارد. واحدهاي توليدي و خدماتي در كشور عمدتا با تقويت صنعت نفت در كشور و افزايش درآمدها در اين بخش، رشد كرده و هرگاه با افت در اين ناحيه روبه‌رو بوده‌ايم، اين واحدها نيز روند نزولي به خود گرفته‌اند. ما در اين سال‌ها اقتصادي كه مدام زجر مي‌كشد را با مُسكن اداره كرده‌ايم. بايد با جراحي و بازسازي اين اقتصاد براساس رقابت و مزيت و تخصص، نسبت به مداواي آن هرچه‌سريع‌تر وارد عمل شد، در غير اين صورت باز هم روند ناكارآمد كنوني ادامه خواهد داشت.  علاوه بر آن نيازمند آن هستيم كه امنيت نيروي كار و سرمايه را هم‌زمان در كشور ايجاد كنيم. در حقيقت كاري وسيع و گسترده در كشور بايد در دستور كار قرار گيرد. آن‌گونه كه آمار و ارقام نشان مي‌دهد، اشتغال در دولت يازدهم رو به افزايش بوده، اما در عين حال با توجه به عرضه و تقاضا در بازار كار، با سيل بي‌كاران هم مواجه بوديم كه بايد دولت آتي تلاش خود را بر اين بگذارد كه اگر نمي‌تواند بي‌كاري را به سرعت كاهش دهد، حداقل رشد آن را متوقف كند. براي اين كار، بايد اقتصاد معطوف به سود ايجاد شود. كسب‌وكاري كه زيان بدهد، ديگر براي كشور جواب‌گو نيست و متوليان، اين كسب‌وكار‌ها را كنار خواهند گذاشت.  در سال‌هاي گذشته مرتب به اعطاي تسهيلات ارزان‌قيمت به واحدهاي توليدي و خدماتي مشغول بوديم. اين پول‌ها نه‌تنها مشكلي را حل نكرده، بلكه عمده آنها به بانك‌ها و خزانه هم بازنگشته است. بنابراين بايد همه واحدهاي اقتصادي را مشمول بازسازي اقتصادي كنيم و هر واحدي كه نتواند خود را اداره كند و توان رقابت ندارد، بايد از عرصه خارج شود يا نسبت به كسب توانايي‌هاي لازم براي بهره‌گيري از كمك‌هاي دولتي اقدام كند. در واقع نبايد تا پيش از اصلاح واحدها، ديگر به آنها تسهيلات اعطا كرد.