اقتصاد بازار: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه با بحران بیکاری جوانان روبرو هستیم، گفت: ما نيازمند نگاه آمايشي و منطقه اي در بازار كار هستيم؛ به عنوان مثال بازار كار و يا حتي نوع بيكاري در اصفهان با هرمزگان و يا سيستان بلوچستان متفاوت است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار محمدرضا سپهری در یازدهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان اصفهان، با اشاره به اینکه کارآفرینی نشان می دهد که کسب و کار تنها در بخش صنعت نيست، اظهار داشت: ما كاستي هاي نهادي زيادي در اين بخش داريم و اگر امروز نرخ بيكاري استان اصفهان و فارغ التحصيلان آن در كشور بالاست نشان مي دهد ما با بحران بيكاري جوانان روبرو هستيم.
وي با بيان اينكه امروز شاهديم که آينده كار و آموزش در حال تغيير است، گفت: امروز مفاهيم حقوق، كار، كارگر، كارفرما و ... دستخوش تغيير شده و تحولات جدي در اكوسيستم كارفرمايي و نوآوري در حال شكل گيري است.
رییس موسسه کار و تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه اين تحولات بايد در بازار كار شناخته شود و بعد شبكه اي تشكيل و سپس مهارت آموزي شود، افزود: در ادامه اين مسير بايد سرمايه گذاري كنيم و استارتاپ ها را شكل دهيم.
وي تصريح كرد: زنجيره اكوسيستم نوآوري در دنيا در حال شكل گيري است و تكميل آنها از طريق نت ورك ها و شبكه ها در دنيا مطرح است.
سپهری با اشاره به اينكه جوانه های بازار كار نشان مي دهد كه برخي كسب و كارها در حال رونق هستند، اظهار داشت: طي ٢٠ سال آينده اشتغال در بخش هاي نانوژنو، پرينترهاي سه بعدي، آي تي، گردشگري، خودروهاي هيبريدي و ... خواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه جامعه نيازمند تفكر سيستمي و نظام گراست، تصريح كرد: مشكل ما عدم انسجام سياستي در بازار كار است؛ به عنوان مثال سياست هاي بانكي، آموزشي، صادرات و ... با يكديگر همخواني ندارند و اين سياست ها بايد بازنگري شوند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بيان داشت: امروز كارآفريني فردي مساله را حل نميكند و نياز به كارآفريني اجتماعي و دولتي داريم.
وي با تاکید بر اینکه نيازمند نگاه آمايشي و منطقه اي در بازار كار هستيم، گفت: به عنوان مثال بازار كار و يا حتي نوع بيكاري در اصفهان با هرمزگان و يا سيستان بلوچستان متفاوت است.
وي با بیان اینکه كارآفريني چيزي جز شكوفايي استعداد و بهره برداري از فرصت و ايجاد ارزش نيست، تصریح کرد: امروز اكوسيستم كارآفريني و نوآوري حرف اول را در جوامع پيشرفته دنيا مي زند و باید زنجيره ها را در بخش خدمات توسعه دهيم.
به گفته سپهری، امروز بيش از ٦٠ درصد اشتغال كشورهاي پيشرفته در حوزه خدمات است كه براي اين كار نياز به تغيير نگرش از اقتصاد رانتي و دولتي به اقتصاد مردمي هستیم و اين با يادگيري جمعي، فراگيري تيمي و خِرد جمعي حاصل مي شود.
وي با اشاره به اینکه امروز اينترنت و شبكه هاي مجازي فرصت هاي خوبي را براي اشتغال ايجاد كرده اند، گفت: در اين فضا دولت بايد از نقش مداخله گري خود خارج شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از تصويب ١١ هزار نوع قانون در كشور كه موجب موانعي براي كسب و كار شده است، گفت: متاسفانه ما سه برابر قبل از انقلاب در كشور قانون تصويب كرديم و به نوعی موجب موانعی در کسب و کار شده ایم.
وي تاكيد كرد: در اين فضا بايد نقش دولت و تفكر مداخله گري آن به رگولاتوري و تنظيم گري تغيير كند.
سپهری در ادامه با بيان اينكه كارآفرينان ما براي اخذ تسهيلات خود نياز به وثيقه دارند، خاطرنشان كرد: براي رونق كسب و كار، VCها بايد در اقتصاد توسعه يابند و حاكميت بايد ثروت آفريني را تضمين كند.
وي همچنين با تاكيد بر ضرورت مشاركت سرمايه گذاران در اقتصاد كشور گفت: ما باید مشاركت سرمايه گذاران داخلي و خارجي را افزايش دهيم.
رییس موسسه کار و تأمین اجتماعی همچنين يادآور شد: براي خروج از اقتصاد رانتی و حركت به سوي اقتصاد مقاومتي نياز به تغيير ذهن مديران و همچنين انسجام سياستي هستيم.
وي ابراز اميدواري كرد: با تلاش دولت تدبير و اميد و كمك شوراي عالي اشتغال و شوراي اقتصاد كشور، كاستي ها و چالش هاي بازار كار را برطرف کرده و به توسعه كارآفريني كمك کنیم.
وی با اشاره به اینکه اصفهان یکی از بزرگترین استان های صنعتی کشور است، افزود: علاوه بر این اصفهان جایگاه خوبی در بخش گردشگری، خدمات و جوانان خلاق و کارآفرین دارد.
به گفته سپهری، حضور نیروهای متخصص در پارک های علمی و شهرک های تحقیقاتی می تواند جایگاه این استان را در کارآفرینی بهبود بخشد و پیشتاز کشور شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط سختی برای کارآفرینان وجود دارد اما باید با کمک ظرفیت اشتغال را بهبود ببخشیم.