اقتصاد بازار: مدیرتعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد کشور تنها 6 درصد آن محقق شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازار، علیرضا تیغ ساز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طی روزهای 13 تا 19 شهریور ماه در تقویم هفته تعاون نامگذاری شده است، اظهار داشت: در این هفته به طور متمرکز 77 طرح تعاونی در استان اصفهان افتتاح شود.
وی با بیان اینکه استان اصفهان در تعداد طرح های افتتاحی کشور، رتبه دوم را دارد، افزود: از 598 طرح افتتاحی کشور، 77 طرح متعلق به استان اصفهان است که 13 درصد طرح ها را شامل می شود.
به گفته مدیرتعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، طی پنج سال گذشته استان اصفهان بین استان های اول تا سوم از لحاظ طرح های افتتاحی بود.
وی افزود: از لحاظ سرمایه گذاری 30 درصد و از لحاظ فرصت شغلی، 25 درصد فرصت های شغلی طرح های تعاونی افتتاحی کشور مربوط به استان اصفهان است.
تیغ ساز در خصوص سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور، بیان داشت: تاکنون تنها 6 درصد این سهم در اقتصاد کشور تحقق یافته که عدم موفقیت در رسیدن به آن مربوط به دلایل ملی، استانی، سیاست گذاری ها و از همه مهمتر به بخش فرهنگ عمومی کشور بازمی گردد.
وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از مشوق های بخش تعاونی هنوز اجرایی نشده و یا قوانین در این بخش همچنان دوپهلو است.
مدیرتعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: به وزارتخانه پیشنهاد داده ایم سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور را کمی معقول تر و دقیق تر محاسبه کنند تا یک چهارم اقتصاد کشور، منابع آن، نیروی انسانی و ... به این سمت حرکت کند.
وی همچنین یادآور شد: متاسفانه بانک توسعه تعاون نیز منابع مالی چندانی برای اعطای تسهیلات به بخش تعاون ندارد و باید تقویت شود.
به گفته تیغ ساز، برای تقویت تعاون باید بر روی این بخش فرهنگسازی های لازم انجام شود چرا که مردم در کشور بر روی کارگروهی و تعاونی انگیزه و اشتیاق لازم را ندارند.
وی همچنین به اصلاحیه قانون تعاون در سال 93 اشاره کرد و بیان داشت: براساس آن صداو سیما، آموزش و پروش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظند برای ترویج فرهنگ تعاون وارد عمل شوند.
مدیرتعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان همچنین در خصوص سیاست اصل 44 قانون اساسی و واگذاری ها به بخش تعاون، گفت: قرار بود 30 درصد واگذاری ها به بخش تعاون داده شود که این اتفاق نیفتاد درحالیکه برای رسیدن به سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد کشور، باید از سهم دولت کاسته شود.