اقتصاد بازار: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ظرفیت صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در بخش صنعت برق تا 20 میلیارد دلار قابل افزایش است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، هوشنگ فلاحتیان در بازدید از هشتمین نمایشگاه دو سالانه صنعت برق اصفهان، اظهار داشت: در حال حاضر میزان صادرات کالاهای مرتبط با خدمات فنی-مهندسی تا 3 میلیارد دلار افزایش یافته که 8/2 میلیارد دلار آن مربوط به حوزه صنعت برق است.
وی با اشاره به مراجعات مکرر شرکت های خارجی پس از برجام، افزود: در این شرایط وزارت نیرو به دنبال افزایش کیفیت محصولات داخلی با مشارکت شرکت های خارجی است تا با دستیابی به فناوری های برتر، محصولات ایرانی را در حد و اندازه های جهانی تولید کرده و از فرصت حضور برندهای جهانی در بازار ایران بدین شکل استفاده کند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این که پساتحریم نباید به معنای کسب بازارهای داخلی توسط برندهای خارجی باشد، بیان داشت: هر سال در این نمایشگاه ها شاهد هستیم که نخبگان و صنعتگران، نوآوری هایی ارایه می دهند و از طریق مهندسی معکوس و یا دانش، تحقیق و پژوهش در این مسیر قدم بر می دارند، بنابراین باید از این شرایط برای کسب سهم بیشتری از بازار جهانی استفاده کرد.
وی تصریح کرد: تولیدکننده داخلی این دغدغه را مطرح می کند که مصرف کننده هنوز هم با اکراه و احتیاط جنس ایرانی را خریداری می کند و از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان داخلی نیز به بازار داخل بسنده کرده اند و صادرات محور عمل نمی کنند.
فلاحتیان، افزود: در حال حاضر در بخش تجهیزات تولید نیروی برق 100 در صد خودکفا شده ایم و در بخش ساخت نیروگاه ها و شبکه توزیع نیز در آستانه خودکفایی هستیم.
وی بیان داشت: در این نمایشگاه ها مشاهده می کنیم که اکثر قطعات و ملزوماتی که روزی از خارج ایران وارد می شود، توسط تولیدکننده داخلی ساخته می شود و امیدواریم با ساخت محل جدید نمایشگاه های استان، فضای بهتر و وسیع تری برای نمایش این توانمندی ها فراهم شود تا تولیدات داخلی در فضایی مناسب تر معرفی و عرضه شوند.