اقتصاد بازار: یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه معجزه ای در اقتصاد ایران در کار نیست، گفت: ما باید راه رفته اقتصاد ایران طی 10 سال گذشته را قدم به قدم به عقب برگردیم تا اشتباهات و انحرافات را جبران کنیم.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، سعید لیلاز ظهر در همایش صنعت قطعات خودرو در اصفهان با بیان اینکه صنعت خودرو، به صورت ذاتی صنعت بزرگی است، بیان کرد: من معتقد نیستم که تحریم عامل مشکلات صنعت بزرگ خودروسازی در ایران است بلکه سوء مدیریت عامل اصلی کشور مشکلات است و تحریم ها راهی برای سرپوش گذاشتن این سوء مدیریت‌هاست.
به گفته لیلاز، صنعت خودرو در اقتصاد ایران تا قبل از تحریم‌ها حدود سه تا 3.5 درصد GDP کشور را تشکیل می‌داده و این سهم پس از تحولات چند سال اخیر به 2 تا 2.5 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: باید با نگاه به سیاست‌های روز، در صنعت خودرو تصمیم‌گیری کرد، چراکه صادرات نیازمند ثبات سیاسی و اجتماعی است و در سال‌های اخیر از ما دور بوده است.
لیلاز با اشاره به اینکه تا سال 90، مصرف خودرو در ایران به یک میلیون و 600 هزار خودرو رسید، گفت: از اواخر دهه 70 ورودی منابع اقتصاد ایران افزایش همچنین درآمدهای نفتی کشور از دهه 80 افزایش یافت اما دولت سیاست سرکوب مالی را در پیش گرفت.
وی با تاکید بر اینکه بازار خودرو تا سال 90 به اشباع نرسید، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد به دلیل افزایش قدرت خرید مردم، خودروها فروخته می‌شد.
به گفته لیلاز، فروش خودرو در کشور ارتباط مستقیمی به قدرت خرید مردم دارد و افزایش قیمت بنزین و یا سایر عوامل تأثیر چندانی بر بازار خودرو ندارد.
وی با اشاره به اینکه تا سال 90 با افزایش تورم، بر خودروساز فشار وارد می شد و این بخش نیز به قطعه ساز فشار وارد می کرد، گفت: دولت قصد داشت قیمت خودرو را ثابت نگه دارد، در نتیجه قطعه سازان زیر فشار فراوان مجبور شدند دست به دامن اجناس چینی شدند و قطعات چینی را با مارک داخلی به بازار خودرو تزریق کردند.
این استاد اقتصاد با بیان اینکه تا سال 90، اقتصاد کشورمان آغشته واردات با ارز هزارتومانی بود، افزود: به یک باره قیمت دلار فروپاشید و از پاییز 90 نرخ دلار افزایش یافت در این شرایط خودروسازان حدود 6 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتند و معلوم نیست چه بر سر قطعه سازان آمد.
به گفته وی با بررسی بازار خودرو کشور طی 15 سال گذشته خودروسازان نیاز بازار داخل و قشر متوسط را تامین می کردند و تنها برای 200 هزار خانوار دهک بالای جامعه خودروهای لوکس وارد می شد.
وی با تاکید بر اینکه هر تحولی در صنعت خودرو تا 10 سال آینده منوط به قدرت خرید مردم است، خاطرنشان کرد: برای اینکه بخواهیم به مرز تولید سه میلیون خودرو در سال برسیم لازم است تا سالانه هشت درصد به قدرت اقتصادی قشر متوسط افزوده شود و میان 6 الی هشت درصد رشد اقتصاد داشته باشیم.
لیلاز گفت: متأسفانه از سال 80 تا 92 قدرت خرید مردم از 40 تا 50 درصد کاهش یافته و تنها در 2 سال اخیر تنها اندکی بر قدرت خرید کارگران و کارمندان اضافه شده است.
وی با تاکید براینکه برای احیای قدرت خرید مردم و تقاضای جامعه که مضمحل شده، نیاز به پنج تا 6 سال زمان است. باید خودروسازان بتوانند کالای خود را ارزان‌تر کنند که بدون شک ارزان کردن کالا بر روی کیفیت نیز اثرگذار خواهد بود. در این صورت است که تا سال 1400 و 1401 می‌توان فرصت‌های از دست رفته را جبران کرد.