اقتصاد بازار: رئیس انجمن انرژی بادی ایران گفت: دلیل عدم توجه به توسعه صنعت انرژی بادی در کشور به دلیل مشکلات موجود در بخش کلان اقتصاد و پایین بودن رشد اقتصادی کشور است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، سیدهاشم اورعی در چهارمين همايش استاني توسعه انرژي بادي ايران، اظهار داشت: پتانسیل بسیار بالایی در کشور ما برای ایجاد انرژی‌های خورشیدی و بادی وجود دارد که متاسفانه تاکنون به هر دلیل به آن پرداخته نشده است.
وی دلیل عدم استفاده از این منابع خدادادی و با ارزش را فرهنگی و اقتصادی برشمرد و بیان داشت: در جوامع توسعه محور، موفقیت اقتصادی بر مبنای کار و تلاش مؤثر است در حالیکه در کشور ما این قضیه وارونه بوده و موفقیت اقتصادی ضد ارزش است که آن هم ریشه در فرهنگ ما دارد.
رئیس انجمن انرژی بادی ایران پرداختن به فرهنگ توسعه و توسعه فرهنگی را پیش نیاز توسعه اقتصادی دانست و گفت: با توجه به این منابع خدادادی فراوان و دست یافتنی و نیز نیروی انسانی خوب و دارای پتانسیل بالا به طور کلی از توسعه جهانی عقب مانده‌ایم که این مشکل به خاطر وابستگی به اقتصاد نفت است.
وی نپرداختن به توسعه صنعت انرژی بادی در کشور را به خاطر مشکلات موجود در بخش کلان اقتصاد و پایین بودن رشد اقتصادی کشور دانست و افزود: در کشور ما پول وجود دارد، اما این پول به طرف فرهنگ مصرف و مسائل دیگر سوق داده شده است.
به گفته اورعی، اگر دليل ضدتوسعه بودن فرهنگ خود را در درآمد نفتي دنبال كنيم، نفت يك منبع و موهبت طبيعي است و انرژي هاي تجديدپذير نيز كاملا طبيعي و خدادادي است.
وي افزود: اگر نگاه و نگرش ما توسعه محور نباشد و فرهنگ استفاده از منابع طبيعي به طور عمومي رواج پيدا نمی کند و استفاده از انرژي هاي تجديدپذير نيز همان نتايج درآمد نفتي را به بار خواهد آورد.
رئیس انجمن انرژی بادی ایران گفت: در اين صورت نيز انرژي هاي تجديدپذير جايگزين كار و تلاش مي شود و عقب ماندگي فرهنگي را عميق تر مي كند.
وی افزود: مادامی که به توانمندی‌ها و داشته‌های خود در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی توجه نکنیم به توسعه اقتصادی نخواهیم رسید و انتظار موفقیت اقتصادی بیشتر به معجز شبیه خواهد بود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان نیز در این همایش گفت: استان اصفهان 5800 مگاوات انرژی الکتریکی نصب شده دارد و ازطرفی یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور که در سال ازکمتر از 100 روز هوای پاک برخوردار است.
وی افزود: از اقدام‌های انجام گرفته در راستای برخورداری از هوای پاک، قطع مازوت دو نیروگاه شهید محمد منتظری و اصفهان و استفاده از سوخت گاز طبیعی برای تولید برق در این دو نیروگاه بوده است.
مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان مشکلات زیست محیطی و تولید آلاینده‌های کلانشهرها را ازمسائل مبتلا به کشور دانست و گفت: جایگزینی گاز طبیعی به جای مازوت نیز نتوانسته از حجم آلایندگی شهرهای بزرگ کم کند و مشکلات بر جای خود باقیست.
رسول موسی‌رضایی با مقایسه کشورمان با کشورهای اروپایی و آمریکا، گفت: در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ما هنوز در ابتدای راهیم به طوری که کشور آلمان به تنهایی دارای 56 هزار مگاوات انرژی الکتریکی حاصل از باد و خورشید است.
وی با اشاره به اقبال جهانی به انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، گفت: ما ناگزیر هستیم برای حفظ محیط زیست و استفاده از هوای پاک اقدامات موثری انجام دهیم و در این راستا نیز در اصفهان امضای موافقتنامه جهت ایجاد 150 مگاوات انرژی خورشیدی با مشارکت سرمایه گذار خارجی در منطقه سجزی اصفهان و همچنین 10 مگاوات درجرقویه، 10 مگاوات درنایین و 5 مگاوات درخور و بیابانک از جمله این اقدام‌های ارزشمند بوده است.
وی اقدامات شركت برق منطقه ای اصفهان در حوزه انرژی باد را نصب اولین توربین بادی 660 كیلووات در پارك صفه با هزینه برابر 15 میلیارد ریال و تولید انرژی بالغ بر 2 میلیون كیلووات ساعت تاكنون، استفاده از نقشه های ماهواره ای برای مشخص كردن محل نصب دكل های بادسنجی، خرید و نصب دكل بادسنجی با هزینه بالغ بر پنج میلیارد ریال برای هر كدام و پتانسیل سنجی انرژی های بادی اعلام كرد.
مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان همچنین از تهیه اطلس باد اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری چند سال آینده، با دقت مناسب خبر داد.
وی افزود: منطقه قرقچی با سرعت متوسط سالیانه باد 4.6متر بر ثانیه و در اختیار گرفتن 18 هكتار زمین آماده جذب سرمایه گذار است.
موسی رضایی سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر درجهان را 8.4 درصد از تولید برق جهان دانست که این میزان در کشور ما ایران 0.24 درصد از تولید کشور است.