طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت های گردشگری این شهر، امسال با تلاش مدیریت استان به نتایجی دست یافت و طی تفاهمات صورت گرفته با نیروهای مسلح در واگذاری زمین مورد نیاز، شرکت وینسی فرانسه هفته گذشته از این فرودگاه بازدید کرد.

قرارداد طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه در جریان سفر رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه در سال ۹۴، بین شرکت فرودگاه های کشور و شرکت مهندسی وینسی فرانسه که به عنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه ای اروپا مطرح است، منعقد شد.

در قالب طرح توسعه این فرودگاه، قرار است با سرمایه ۱۲۰ میلیون یورویی شرکت "وینسی فرانسه"، در مرحله اول طرح ترمینال فرودگاه اصفهان با مساحت ۲۱ تا ۲۵ هزار مترمربع احداث و در مرحله دوم نیز ترمینالی با مساحت ۳۵ هزار مترمربع در این فرودگاه ساخته شود.

به اعتقاد کارشناسان، فرودگاه برای اصفهان دروازه طلایی محسوب می شود؛ چراکه با توسعه آن می‌توان به رونق اقتصاد و گردشگری امیدوار بود. اصفهان نیز طی ماه‌های اخیر با افزایش تقاضای ورود گردشگر مواجه بوده که متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی ازجمله کمبود شدید پرواز مستقیم خطوط پروازی به این شهر، ضعف زیرساخت‌های اقامتی و خدماتی، از پتانسیل ایجادشده به نحو مطلوب بهره‌برداری نشد.

پیش از این معاون گردشگری استان اصفهان اعلام کرد که نبود پرواز مستقیم از کشورهای هدف گردشگری به اصفهان مهمترین چالش گردشگری این شهر است که به دلیل نبود این پروازها، مدیریت تورها از تهران صورت می گیرد و ظرفیت های استان در این راستا مورد توجه قرار نمی گیرد.

محسن یارمحمدیان تاکید کرد: به دلیل نبود پرواز مستقیم، آژانس های اصفهان اقدام به برگزاری تور برای گردشگران خارجی نمی کنند و آژانس های تهران بر اساس مصالح خود این تورها را برگزار می کنند.

توسعه گردشگری یکی از سه محور اصلی توسعه استان اصفهان است

به طور قطع توسعه فرودگاه اصفهان، به‌ویژه جذب سرمایه‌گذار خارجی برای آن، افزون بر آنکه توسعه این زیرساخت مهم با استانداردهای روز دنیا و با دوره زمانی کوتاه را در پی دارد، به سبب شیوه پیش‌بینی‌شده در قرارداد (B.O.T.) باعث می شود شرکت وینسی که در هتل‌سازی و هتل داری نیز فعال است، به دنبال کامل کردن شبکه امکانات خود در اصفهان باشد و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کند. در نتیجه تلاش این شرکت در راستای افزایش سودآوری سرمایه‌گذاری انجام‌ شده از طریق گسترش پرواز ایرلاین های بین‌المللی به اصفهان و افزایش ورود گردشگران خارجی خواهد بود.

با توجه به این موارد و توافقات صورت گرفته، سال گذشته نمایندگان شرکت وینسی چندین نوبت از فرودگاه اصفهان بازدید داشته اند اما با توجه به مشکل محدودیت اراضی و آزادسازی اراضی مورد نیاز فرودگاه شهید بهشتی که پیش نیاز این تفاهم نامه بود، طرح توسعه فرودگاه اصفهان به تعویق افتاد.

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه های استان اصفهان سال گذشته پیرامون این مشکل، گفت: به دلیل اینکه اراضی ضلع غربی سطوح پروازی اکنون در اختیار فرودگاه اصفهان نیست، ابتدا باید اراضی آزاد شود که برای حل این معضل مسئولان شرکت فرودگاه های کشور و همچنین استانداری اصفهان و نمایندگان مجلس در حال مذاکره با نیروی هوایی ارتش هستند که اما این امر مساعدت نیروهای نظامی را می طلبد. که متاسفانه مذاکرات برای حل این مشکل نتیجه بخش نبوده و ممکن امضای قرارداد با شرکت وینسی فرانسه را در هاله ای از ابهام فرو ببرد.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز در سفری که اسفند سال گذشته به اصفهان داشت، گفت: فرانسه آمادگی دارد تا سطح همکاری خود با ایران به ویژه اصفهان را در زمینه های گوناگون از جمله آب، صنعت، حمل و نقل و زیرساخت های گردشگری افزایش دهد.

میشل سپن افزود: فرانسه به عنوان یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در حوزه گردشگری که هر سال پذیرای شمار زیادی از گردشگران است، می تواند به توسعه زیرساخت های گردشگری در اصفهان کمک کند و در تمام ابعاد مفید فایده باشد.

در حالیکه توسعه گردشگری یکی از سه محور اصلی توسعه استان اصفهان است، استاندار اصفهان گفته است: ما با تقاضاهای زیادی برای برقراری خطوط ایر لاین خارجی به اصفهان مواجه هستیم.

رسول زرگرپور با بیان اینکه طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان با جدیت در حال پیگیری است و کارشناسان فرانسوی در حال مطالعه و بررسی چگونگی اجرای این طرح هستند، تصریح کرد: مرکزیت اصفهان همه شرایط ایده آل و مناسب را برای تبدیل این شهر به مقصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند.

تبادل نظر با مدیران شرکت ونسی برای همکاری در توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان

با این وجود عباس آحوندی وزیر راه و شهرسازی اوایل تیر ماه امسال در سفر خود به فرانسه با هدف اطلاع از وضعیت پیشرفت تفاهمات مدیران شرکتهای خصوصی فرانسوی با دو شرکت بزرگ ونسی و آلستوم گفت و گو و تبادل نظر کرد.

گفتگو و تبادل نظر با مدیران شرکت ونسی برای مشارکت و همکاری در توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر به پاریس بود.

طرح توسعه فرودگاه اصفهان آنقدر برای اصفهان و مدیریت استان اهمیت داشت که بارها از سوی نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی به مقامات بلندپایه کشور در این باره نامه نگاری شد تا اینکه بالاخره با پیگیری های صورت گرفته، تیرماه امسال در دیدار استاندار اصفهان با وزیر دفاع، واگذاری زمین جهت توسعه فرودگاه اصفهان نهایی شد.

در این دیدار که متعاقب پیگیری های مجدانه و جلسات متعدد استاندار اصفهان با مقامات ذیربط صورت پذیرفت، تفاهم نامه ای بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت راه و شهرسازی در راستای تقویم کارشناسی ۴۰۰ هکتار از اراضی مورد درخواست برای توسعه فرودگاه تصویب و مبادله شد و مقرر شد تفاهم نهایی وزراتخانه های دفاع و راه و شهرسازی برای تهاتر مبلغ به وزارت امور اقتصادی و دارایی تا مدت ۲۰ روز ارسال شود.

همچنین مقرر شد؛ زمین مورد نیاز به صورت موقت برای اجرای طرح توسعه فرودگاه در اختیار اداره کل فرودگاه ها قرار گیرد.

اراضی نیروهای مسلح به فرودگاه اصفهان داده می شود

مدیرکل فرودگاه اصفهان در این خصوص، گفت: بر اساس توافقات انجام شده، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اراضی مورد نیاز را به فرودگاه اصفهان برای گسترش این فرودگاه اعطا خواهد کرد.

به گفته حسن امجدی، این توافقات در قالب برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی استان صورت گرفته و مقرر شده است که وزارت دفاع اراضی مورد نیاز را به فرودگاه اصفهان واگذار کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که طیب‌نیا (وزیر اقتصاد) رییس ستاد اقتصاد مقاومتی اصفهان است، جلسات مکرری بین نمایندگان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس، وزارت اقتصاد و وزارت دفاع و سایر فعالان بخش دولتی و خصوصی برگزار و در نهایت مقرر شد که پس از گزارش کارشناسی اراضی مذکور، وزارت اقتصاد نسبت به تهاتر وجوه مربوطه اقدام کند.

مدیرکل فرودگاه اصفهان ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر توافقات اولیه نهایی شود تا مانع اصلی توسعه فرودگاه اصفهان از میان برداشته شود.

ناهید تاج الدین، نماینده اصفهان نیز از توافق سازمان هواپیمایی کشور و نیروی هوایی ارتش مبنی بر واگذاری کل زمین های فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در سه مرحله به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خبر داده و گفته است: مرحله اول این توافق مربوط به بخشی از زمین های فرودگاه به اجرا درآمده است.

در ادامه این توافقات، سه شنبه هفته گذشته کارشناسان شرکت وینسی فرانسه در بازدید از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان با مسئولان و کارشناسان این فرودگاه نیز دیدار و گفتگو داشتند.

براساس طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، ترمینال خارجی ۲۵ هزار مترمربعی با ظرفیت ۲ میلیون مسافر در بازه زمانی ۲ تا ۲.۵ ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد تا بتواند ترافیک ناشی از مقطع پسا برجام در اصفهان را پشتیبانی کند.

اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان با ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در سفر خود به اصفهان در جمع خبرنگاران، تاکید کرد که طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان با ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی اجرا می شود.

رحمت الله مهابادی افزود: برای اجرای این طرح، مشاور در حال مطالعه است و زمان شروع و پایان این طرح پس از انجام مطالعات مشاور، در قراردادی که با پیمانکار خارجی منعقد خواهد شد، تعیین می شود.

وی با بیان اینکه امور مربوط به اجرای طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان براساس برنامه پیش می رود، تصریح کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان محدودیتی ندارد و اعتبار مالی مورد نیاز این طرح تامین شده است اما در عرصه فرودگاهی با محدودیت مواجه هستیم.

به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، طرح توسعه فرودگاه اصفهان مورد حمایت دولت است و با حمایت ویژه سردار شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، این طرح در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه زمین های مجاور این فرودگاه در مالکیت نهادهای نظامی است، گفت: به همین جهت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز برای تامین زمین مورد نیاز این طرح از طریق نهادهای نظامی، اقدام کرده است.

ضرورت همکاری نهادهای نظامی برای اجرای طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان

مهابادی، همکاری نهادهای نظامی برای اجرای این طرح را خواستار شد و از اصفهان به عنوان درگاه معرف تمدن ایران اسلامی به جهانیان نامبرد و افزود: اصفهان دروازه اصلی ورود گردشگران خارجی به میهن عزیزمان است و نگاه ما به اصفهان و فرودگاه این شهر معمولی نیست.

وی بیان داشت: صنعت گردشگری مورد توجه جدی دولت قرار دارد و طی سال های اخیر پیشرفت خوبی کرده بنابراین صنعت هوایی و فرودگاه های کشور با گردشگری ارتباط مستقیم دارد و ما نمی توانیم نسبت به تامین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری فرودگاه های کشور بویژه فرودگاه شهرهای گردشگر پذیر بی توجه باشیم.

وی با اشاره به اینکه گردشگر دوست دارد از نقطه ای که مورد علاقه اش هست به کشور میزبان وارد شود، گفت: بسیاری از گردشگران خارجی اصفهان را به عنوان محل مورد علاقه خود برای ورود به کشورمان انتخاب می کنند.

مهابادی پیش بینی کرد که فرودگاه اصفهان درگاه ویژه ای برای ورود و خروج گردشگران و میهمانان خارجی خواهد شد و نیاز به توسعه دارد.

وی افزود: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور با این رویکرد برای توسعه فرودگاه اصفهان با یکی از سرمایه گذاران و شرکت های خارجی که در بین ۱۰ پیمانکار برتر جهان قرار دارد وارد مذاکره شد و آن را به مشارکت در سرمایه گذاری برای توسعه فرودگاه اصفهان ترغیب کرد.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور با اشاره به اینکه فرودگاه های مهرآباد و هاشمی نژاد مشهد در بین فرودگاه های جهان و خاورمیانه دارای رتبه هستند، گفت: با طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان و تجهیز آن به فناوری های پیشرفته، این فرودگاه نیز دارای رتبه بین المللی خواهد شد.

اختصاص ۴۰۰ هکتار زمین جهت توسعه فرودگاه اصفهان

همچنین در جلسه مه آبادی با استاندار اصفهان؛ رسول زرگرپور با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری اصفهان و یکی از محورهای توسعه ی استان و همچنین معین بودن فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اظهار داشت: طرح توسعه فرودگاه برای اصفهان بسیار حائز اهمیت است، چراکه فرودگاه اصفهان نقش تعیین کننده ای در توسعه کشور و استان دارد.

وی بیان داشت: باید با توسعه فرودگاه شهید بهشتی ظرفیت های این فرودگاه چند برابر شود.

استاندار اصفهان به حضور سرمایه گذار فرانسوی برای اجرای طرح توسعه فرودگاه اشاره کرد و افزود: با تلاش هایی که در ماه های گذشته برای تملک زمین های نظامی مجاور فرودگاه اصفهان شده است موافقت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مبنی بر اختصاص ۴۰۰ هکتار زمین جهت توسعه فرودگاه گرفته شده است و امیدواریم که طرح توسعه این فرودگاه هرچه سریعتر عملیاتی شود.

گفتنی است؛ اکنون شاهد روزهای خوشی برای صنعت گردشگری استان هستیم، این موضوع نویدبخش روزهای خوش برای اقتصاد استان و صنعت گردشگری است؛ چراکه مهمترین تاثیر بهبود صنعت گردشگری بر اقتصاد استان و بالطبع کشور است. طبق آمار بدترین سال برای صنعت گردشگری استان اصفهان سال ۸۹ و بهترین سال ها از سال ۹۲ آغاز شد که از آن زمان به بعد شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به اصفهان هستیم.

مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته ایران در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به عنوان قطب گردشگری حلال در جهان، سالانه باید ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را جذب کند. از سوی دیگر باید در سال ۲۰۲۵ از محل ورود گردشگران خارجی سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

بنا بر این برنامه ریزی باید بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر گردشگر شیعه کشورهای اسلامی به ایران سفر کنند و سایر گردشگران از کشورها هدف گردشگری خواهند بود. به طور قطع رسیدن به این آمارها نیازمند تکمیل زیرساخت‌های زیادی در حوزه حمل ونقل و به خصوص توسعه فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان محلی برای رشد گردشگری است.

خبرگزاری ایمنا/ ریحانه سجادی