اقتصاد بازار: مدیر نظارت بر بازرسی اصناف استان اصفهان با اشاره به جولان کالاهای قاچاق در بازار که تهدید بزرگی برای تولید داخل است و فعالیت سازمان یافته قاچاقچیان در کشور، گفت: متاسفانه باندهای بزرگ قاچاق به‌ صورت سازمان‌ یافته از طریق مرزهای زمینی، دریا و هوایی اقدام به ورود کالای قاچاق می‌کنند، این گروه‌ها حتی جاده پاک‌کن و افراد نفوذی در برخی از مجموعه‌ها و ادارات دولتی دارند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، جواد محمدی فشارکی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال جاری 428 هزار و 725 بازرسی در شهرستان اصفهان انجام شده است، اظهار داشت: این آمار نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است.
وی در خصوص آمار پرونده های مورد بررسی که به تعزیرات ارجاع داده شد، افزود: امسال 4599 پرونده بازرسی اصناف به تعزیرات ارجاع داده شد که نسبت به سال گذشته 58 درصد کاهش داشته که دلیل 48 درصد کاهش، مربوط به آموزش بازرسی های اتاق اصناف بوده است.
مدیر نظارت بر بازرسی اصناف استان اصفهان دلیل کاهش پرونده های بازرسی اصناف به تعزیرات را، تقویت آموزش های اتاق اصناف دانست و افزود: در بازرسی های موجود، بازرسان موظف شدند قبل از ارسال پرونده به تعزیرات تفهیم اتهام کرده و با دادن آموزش به متصدی و تعهد از وی مانع ارجاع پرونده به تعزیرات شوند.
وی همچنین افزود: در دایره مبارزه با قاچاق کالا 2731 بازرسی در سال 95 انجام شده که میزان بازرسی ها نسبت به سال گذشته 69 درصد افزایش داشته است.
محمدی فشارکی با بیان اینکه در خصوص قاچاق کالا 210 پرونده برای تعزیرات حکومتی ارسال شد که حاکی از افزایش 58 درصدی پرونده ها نسبت به پارسال بوده است، گفت: با توجه به افزایش پدیده قاچاق کالا و برخورد بیشتر با آن، آمار موجود افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری 30 هزار و 605 واحد صنفی بدون پروانه در شهرستان اصفهان شناسایی شدند که نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش را نشان می دهد، گفت: بیشتر این واحدها مربوط به اتحادیه هایی همچون پوشاک، سوپرموادغذایی و پوشاک بوده که نیاز به تخصص لازم نداشته اند.
مدیر نظارت بر بازرسی اصناف استان اصفهان همچنین به فعالیت آرایشگاه های زیرزمینی بدون پروانه کسب اشاره کرد و بیان داشت: مطابق ماده 27 قانون نظام صنفی این آرایشگاه ها پلمب می شوند چرا که علاوه بر آرایشگری فعالیت های دیگری از جمله گرفتن فال قهوه، فروش کالاهای قاچاق و مواد مخدر و حتی از آقایان برای ماساژ استتفاده می کنند که از طریق اماکن و دادستانی تاکنون 9 واحد صنفی آرایشگاهی زنانه در اصفهان پلمب و تعطیل شده اند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف سالیانه پوشاک در کشور 4.5 میلیارد دلار است، گفت: از این میزان 5 میلیون دلار به ‌صورت رسمی و 2.5 میلیارد دلار به طور قاچاق وارد کشور می‌شود و نشان می دهد که 500 برابر واردات رسمی، پوشاک قاچاق وارد کشور می شود.
محمدی فشارکی تصریح کرد: متاسفانه باندهای بزرگ قاچاق به‌ صورت سازمان‌ یافته از طریق مرزهای زمینی، دریا و هوایی اقدام به ورود کالای قاچاق می‌کنند، این گروه‌ها حتی جاده پاک‌کن و افراد نفوذی در برخی از مجموعه‌ها و ادارات دولتی دارند.
وی با بیان اینکه 75 درصد لوازم‌آرایشی موجود در بازار قاچاق هستند، گفت: مصرف سالیانه مواد آرایشی در کشور 1.5 میلیارد دلار است که 225 میلیون دلار از مبادی رسمی و یک میلیارد و 125 میلیون دلار به ‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.
مدیر نظارت بر بازرسی اصناف استان اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه مصرف سالیانه تلفن همراه در کشور 1.9 میلیارد دلار است، گفت: 280 میلیون دلار تلفن همراه از طریق واردات رسمی صورت می گیرد و1.6 میلیارد دلار از طریق قاچاق بوده است و نشان می دهد که 85 درصد تلفن های همراه سطح عرضه قاچاق هستند.
وی با اشاره به اینکه مصرف سالانه سیگار در کشور 65 میلیارد نخ است که 26 میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می شود، تصریح کرد: براساس این آمارها 40 درصد نخ سیگارهای موجود در کشورقاچاق هستند.
محمدی فشارکی در ادامه میزان سالانه مصرف لوازم‌خانگی در کشور را 6.2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان 450 میلیون دلار به‌صورت رسمی و 4 میلیارد دلار به‌صورت قاچاق وارد کشورمی‌ شود و نشان می دهد نزدیک به 9 برابر واردات رسمی، لوازم خانگی یعنی 90 درصد آن به صورت قاچاق است.
وی در خصوص طرح مبارزه به قاچاق کالا که در بخش لوازم خانگی بود، بیان داشت: با توجه به آماده نبودن زیرساخت های آن، طرح موجود منجر به گرانی 7 تا 25 درصدی لوازم خانگی شد و محصولات قاچاق را از پشت ویترین ها به داخل انبارها برد.
محمدی فشارکی همچنین میزان مصرف لوازم یدکی کشور را 3.5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: 57 درصد محصولات سطح عرضه یعنی یکی میلیارد و 350 میلیون دلار به صورت قاچاق وارد کشور شده اند.
وی به 7 میلیون دلار واردات رسمی کفش اشاره کرد و افزود: 480 میلیون دلار آن کفش قاچاق است و باید تاکید کنم 98 درصد کفش های اسپرت موجود در بازار قاچاق هستند.
مدیر نظارت بر بازرسی اصناف استان اصفهان همچنین با بیان اینکه 25 درصد تجهیزات پزشکی سطح عرضه قاچاق و بی کیفیت هستند، گفت: 720 میلیون دلار تجهیزات پزشکی از مبادی رسمی و 250 میلیارد دلار آن به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.
وی با بیان اینکه بیشتر کالاهای قاچاق از کشورهای چین، هند، پاکستان و ترکیه وارد کشور و استان می شوند، گفت: به‌طور مثال بهترین ادکلن‌های فرانسوی را در افغانستان و پاکستان تولید و به‌ صورت قاچاق وارد کشور می شوند همچنین در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از قاچاق، شاهد تقلب در این اقلام هستیم.
محمدی فشارکی با بیان اینکه دشمنان به دنبال ضربه زدن به‌نظام جمهوری اسلامی از طریق جنگ نرم هستند هستند، تصریح کرد: این موضوع بیشتر از طریق شیر خشک مسئله‌دار، پتوهایی با الیاف عقیم کننده و یا مواد غذایی و برخی از نوشیدنی‌ها که اغلب تقلبی و جعل برند هستند نمایان می شود.
به گفته وی، حتی گوشت‌های حرام‌، نوشیدنی‌های حرام، آدامس‌های تحریک ‌کننده با درصدی از مشروبات الکلی با هدف ضربه زدن به‌ کشور از طرق مختلف وارد ایران می شود.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه اغلب کارگاه‌های صنایع دستی تعطیل می‌شود، افزود: 602 مورد صنایع دستی در جهان به ثبت رسیده که 196 صنایع دستی مربوط به اصفهان است و به این دلیل است که اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه از یکی از واحدهای صنفی 40 میلیون تومان صنایع دستی قاچاق توقیف شد، ادامه داد: در سال جاری یک میلیارد و 100 میلیون تومان کالای صنایع دستی قاچاق از میدان نقش جهان و خیابان‌های اطراف آن جمع آوری شد که بیشتر آنها از چین، ترکیه، هند و پاکستان وارد شده بودند.
محمدی فشارکی تصریح کرد: در استان هفت واحد صنفی صنایع دستی قاچاق دارند که سایر واحدها از این واحدها تغذیه می‌شوند، به همین دلیل از این هفت واحد تعهد کتبی گرفته شد که تا 14 اسفند ماه کالای قاچاق نداشته باشند.
وی با بیان اینکه کالاهایی که تحت عنوان صنایع دستی به فروش می‌رسد اما صنایع دستی نیستند را جمع آوری می‌کنیم، اضافه کرد: بازرسی قاچاق ویژه نوروز از واحدهای صنفی از 14 اسفندماه آغاز و تا 30 فروردین ماه ادامه دارد و در این مدت یک تیم شش نفره در میدان نقش جهان مستقر می‌شوند.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان گفت: سال گذشته 40 واحد صنفی در میدان نقش جهان و خیابان‌های تغییر کاربری داده بودند که به شدت با آنها برخورد شد، این رقم در نوروز سال 95 به 24 واحد صنفی رسید.
وی با بیان اینکه تولید گز زیر 18 درصد مغز ممنوع است، یادآور شد: تمام گزهای زیر 18 درصد واحدهای پایانه‌ها و میدان نقش جهان جمع آوری شده و گزهای تولید شده بدون مجوز بهداشت نیز ممنوع است که آنها نیز جمع آوری خواهند شد.
محمدی فشارکی با بیان اینکه بازرسان اتاق اصناف سلیقه‌ای عمل نمی‌کنند، ادامه داد: فروشندگان باید خرید از یک هزار تا 10 هزار تومان فاکتور اراده دهند همچنین از 10 هزار تومان به بالا حتی اگر مشتری درخواست فاکتور نکرد متصدی ملزم به ارائه فاکتور است.
وی خاطر نشان کرد: سال جاری 71 درصد بازرسی‌های ویژه قاچاق را افزایش داده ایم و در این مدت 37 درصد آمار پرونده‌های تشکیل شده افزایش یافته است.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته آمار قاچاق میوه در اصفهان بالا بود، ادامه داد: در حال حاضر 7 بازرس از ساعت سه تا 11 صبح در میدان میوه و تره بار مستقر هستند. امسال تنها لیمو ترش قاچاق داشتیم، در حال حاضر روش قاچاق میوه تغیر کرده به گونه ای که به صورت بازاریابی به درب واحدهای صنفی مراجعه می کنند و به اندازه مصرف روزانه به واحدها میوه قاچاق می‌فروشند.
به گفته وی، هفتم اسفندماه بازرسی از سردخانه‌ها شروع شده است.
محمدی فشارکی در ادامه به فعالیت 1136 فروشگاه های مجازی در استان اشاره کرد و گفت: 600 مورد آن در اصفهان است که بسیاری از این فروشگاه‌ها بدون مجوز فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه این تعداد فروشگاه مجازی مربوط به آمار سایت‌های شناسایی شده است، تاکید کرد: تعداد فروشگاه های مجازی که از طریق تلگرام و اینستا و ... فعالیت می‌کنند مشخص نیست که در بیشتر این موارد در این کانال ها کالاهای قاچاق و ممنوع عرضه می‌شود.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در خصوص فروشگاه های برند، بیان داشت: با 6 فروشگاه برند غیر مجاز در اصفهان برخورد و تذکر داده شد و تابلو آنها پایین کشیده شد و به آنها تا اردیبهشت ماه فرصت داده شده که مجوزهای لازم را دریافت کنند.
وی با اشاره به کشف 70 کیلو کشف طلای قاچاق در اصفهان گفت: قاچاق طلا ارز بسیاری از کشور خارج می‌کنند و همچنین موجب تعطیلی کارگاه‌های طلا سازی می شود. البته بیشتر این طلاهای قاچاق دارای عیار 18 نیستند ولی از مشتری پول طلای 18 عیار گرفته می شود.
محمدی فشارکی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت مجوز گرفتن آموزشگاه‌های رانندگی به کجا رسیده است، گفت: یقیناً آن‌ها تحت پوشش یک صنف باید پروانه فعالیت بگیرند ولی خود را تحت پوش کانونی معرفی می‌کنند و از این کار تمکین نمی‌کنند.
وی تاکید کرد: درخواست پلمب تمام آموزشگاه‌های رانندگی به دلیل نداشتن پروانه را داده‌ایم ولی هنوز پلیس اماکن این کار را انجام نداده است.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان همچنین در خصوص ادغام اتحادیه ها، بیان داشت: دستورالعمل آن از سوی وزارت صنعت معدن ارسال‌شده و سازمان صنعت معدن استان نیز به جد پیگیر آن هست، در حال حاضر تعداد اتحادیه‌ها از 103 به 95 مورد کاهش یافته و اما باید این آمار به زیر 50 اتحادیه برسد.