اقتصاد بازار: اگرچه هنوز زمان دقیق انتخابات هیات فوتبال اصفهان از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام نشده اما به گفته مسئولان هیات فوتبال و اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان، این انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز، بلافاصله پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد. انتخاباتی که به گفته بسیاری، یکی از مهم‌ترین انتخابات هیات‌های ورزشی استان در طی چهار سال گذشته به شمار می‌رفته و برخی بر این باور هستند که این اتفاق، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در آینده فوتبال اصفهان بر جای گذارد.
علیرضا جهانشاهی، دبیر هیات فوتبال اصفهان شنبه گذشته به کاندیداهای تصدی ریاست هیات فوتبال اصفهان اشاره کرد و گفت: یزدی‌زاده، مجیری، ابرقویی‌نژاد، اخوان و هراتیان 5 کاندیدایی هستند که پرونده آن‌ها برای اخذ صلاحیت در حال بررسی است.
با این حال، هنوز مشخص نیست که از بین این گزینه‌ها، کدام‌یک به عنوان کاندیدای نهایی در انتخابات شرکت خواهند کرد و کدام یک، عطای کار ریاست هیات متمول فوتبال استان را به لقایش می‌بخشد.
صحبت با اهالی فوتبال اصفهان و چهره‌های مطرح این ورزش پرطرفدار، نشان می‌دهد که نیاز اصلی امروز فوتبال نصف‌جهان، توجه به برنامه‌محوری و رویکردهای علمی کاندیداها و ایجاد تغییر در مدلی است که امروزه در فوتبال اصفهان وجود دارد.

شرایط داوری فوتبال اصفهان ایده‌آل نیست
مهدی اخوان، یک پیشکسوت داوری فوتبال اصفهان که اتفاقاً یکی از کاندیداهای تصدی ریاست هیات فوتبال اصفهان نیز به شمار می‌رود، انتقاداتی از شرایط کنونی فوتبال شهر و وضعیت داوری این رشته پرطرفدار دارد. البته به نظر می‌رسد اخوان که به تازگی به عنوان سرپرست تیم فوتبال سپاهان انتخاب شده، تصمیم چندان جدی به حضور در انتخابات هیات فوتبال اصفهان ندارد اما هنوز هم انتقاداتش را به وضعیت داوری فوتبال مطرح می‌کند.
وی در این باره به اقتصاد بازار می‌گوید: تخصص اصلی من داوری فوتبال است و بارها به ابرقویی‌نژاد نیز عنوان کرده‌ام که داوری فوتبال و فوتسال اصفهان طی سال‌های گذشته نه‌تنها رشد نکرده بلکه افت هم کرده است. در حال حاضر اصفهان از نظر داوری شرایط خوبی ندارد و توان ما در این زمینه بسیار بیشتر از آن است.

چرا اصفهان داور بین‌المللی ندارد؟!
اخوان با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به آینده فوتبال اصفهان ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته بازی‌ها را از دور دنبال می‌کردم اما به نظرم اصفهان حتی سال گذشته نیز می‌توانست داوران زیادی داشته باشد و بسیاری از داوران این استان می‌توانستند به عنوان داور بین‌المللی مطرح باشند اما این اتفاق صورت نگرفت.
این پیشکسوت داوری فوتبال اصفهان خاطرنشان می‌کند: استان چهارمحال و بختیاری در حال حاضر داور بین‌المللی فوتبال دارد اما اصفهان که پایتخت ورزش ایران به شمار می‌رود، هیچ داور بین‌المللی ندارد و این موضوع بسیار بد است. هیات فوتبال باید در این زمینه پشتیبانی کرده و ساماندهی لازم را در این زمینه انجام دهد تا مشکلات در این حوزه برطرف شود.

باشگاه‌ها بخش عمده کار هیات فوتبال را به دوش کشیده‌اند
اگرچه به نظر می‌رسد که تعداد منتقدان علی‌اکبر ابرقویی‌نژاد، رئیس کنونی هیات فوتبال اصفهان نیز کم نیست اما برخی اهالی فوتبال اصفهان اعتقاد دارند که فوتبال شهر در سال‌های گذشته آنقدرها هم افت نداشته و نقاط مثبتی نیز در این باره به چشم می‌خورد.
غلام آقاجان، از دیگر پیشکسوتان فوتبال اصفهان نیز به مشکلات امروز فوتبال اصفهان اشاره کرده و در این باره به اقتصاد بازار می‌گوید: هیات فوتبال اصفهان در سال‌های گذشته هم نقاط ضعف و هم نقاط قوتی را داشته و برای بررسی عملکرد هیات فوتبال اصفهان، باید جمیع جهات را بررسی کرد و درباره آن نظر داد. به نظر من بر خلاف انتقاداتی که مطرح می‌شود، هیات فوتبال آنقدرها نمره بدی نمی‌گیرد اما نباید فراموش کنیم که بخش عمده‌ای از کار این هیات را باشگاه‌های ورزشی اصفهان به دوش کشیده‌اند.
وی می‌افزاید: هیات فوتبال اصفهان در حال حاضر یک مجری به شمار می‌رود که مسابقات مختلف را اجرا می‌کند و هیچ وظیفه‌ای در قبال باشگاه‌داری و تیم‌داری ندارد. اگرچه در سال‌های گذشته تیم‌های بخش خصوصی از عرصه فوتبال کنار رفته‌اند اما با این حال، به نظرم این اتفاقات در اختیار هیات فوتبال اصفهان نیست و نمی‌توان دلیل همه مشکلات را در هیات فوتبال اصفهان بررسی کرد.

عدم موفقیت هیات در حضور چهره‌های اقتصادی در فوتبال
این پیشکسوت فوتبال اصفهان ادامه می‌دهد: به نظرم هیات فوتبال در حوزه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به فوتبال اصفهان چندان موفق نبوده اما باید کاری کرد که در ادامه این مسئله بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح می‌کند: امیدوار هستم که برای انتخابات امسال، کاندیداها باید پیش از انتخابات برنامه‌های خود را ارائه کرده و اعلام کنند که چه چیزی ترسیم کرده و در نهایت به دنبال آن هستند تا به چه نقطه‌ای دست پیدا کنند. کاندیداها باید با برنامه‌ای منظم و منسجم راهی انتخابات شوند و پس از انتخابات نیز برنامه‌های خود را اجرایی و عملیاتی کنند.
این پیشکسوت فوتبال اصفهان خاطرنشان می‌نکند: خواهش من این است که اهالی فوتبال اصفهان در انتخابات پیش‌رو به برنامه‌ها رأی دهند و مشخص کنند که آیا این برنامه‌ها قابل اجرا است و یا یک برنامه آرمانی تدوین شده که امکان اجرای آن چندان وجود ندارد.

تخصص، اولویت اصلی انتخابات آینده باشد
رسول یزدی‌زاده، رئیس هیات دو و میدانی اصفهان و از پیشکسوتان ورزشی اصفهان نیز چنین عقیده‌ای دارد و به نظر او، همه باید در انتخابات آینده به تخصص و برنامه‌های کاندیداها رأی دهند. وی در این باره به اقتصاد بازار می‌گوید: باید بگویم که ما هیچ تقابلی با کادر کنونی هیات فوتبال و افرادی که در این عرصه زحمت می‌کشند، نداریم اما به نظرم باید در انتخابات پیش‌رو، بیش از هرچیز به مسئله تخصص و برنامه‌های کاندیداها توجه لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: به هر حال مدیریت ستادی در ورزش از بیرون قابل نقد و بررسی است اما فوتبال منابع مالی بسیار خوبی دارد و سهم باشگاه‌ها در استان اصفهان از 100 درصد نیز بیشتر است. اگرچه فوتبال با دیگر رشته‌ها قابل مقایسه نیست اما با این حال به نظر من، با توجه به اتفاقات صورت گرفته، سهم استان اصفهان در قیاس با استان‌های دیگر، چندان قابل قبول نیست.

مقایسه‌ای ناراحت‌کننده بین اصفهان و تبریز
این پیشکسوت ورزشی اصفهان به مقایسه فوتبال اصفهان و آذربایجان شرقی پرداخته و افزود: در استان اصفهان 5 سال پیش دو تیم مطرح در لیگ برتر و آسیا حضور داشته‌اند اما این در حالی است که آذربایجان شرقی روزی تنها یک تیم در لیگ برتر داشت و امروز سه تیم در مسابقات لیگ برتر دارد.
وی اضافه کرد: این استان حتی در حوزه فوتبال پایه نیز اقدامات بسیار خوبی اجرایی کرده و می‌توان عنوان کرد که شهر تبریز در حوزه فوتبال پیشرفت‌های قابل توجهی را از خود داشته است. ما باید کاری کنیم که سرعت رشد منابع انسانی و حضور مربیان را در فوتبال خود ارتقای قابل توجهی دهیم.
بدون شک با توجه به تجربه انتخابات گذشته و حاشیه‌هایی که چندان نتوانست مسیر انتخاب علی‌اکبر ابرقویی‌نژاد را برای تصدی پست ریاست هیات هموار کند، دامن زدن به حاشیه‌ها و اجرای مخالفت‌های موردی برای انتقاد از رئیس کنونی هیات فوتبال اصفهان چندان صحیح به نظر نمی‌رسد. شاید بتوان با توجه به برنامه‌ها و خواسته‌های اهالی فوتبال اصفهان، در این زمینه اقدام کرد و راهی برای انتخاب اصلح از سوی اهالی فوتبال پیش‌رو گذاشت.