اقتصاد بازار: "تنوع" سرگرمی و مکانهایی که بتوان در آن افراد با سلیقه های مختلف ساعتی را از دل مشغولی های روزمره جدا شوند و بتوانند در کنار یکدیگر به انجام اموری بپردازند که عنوان سرگرمی را با خود یدک می کشد ،در این شهر بسیار کم است.
تفریح و سرگرمی با شدت گرفتن هوا و البته وجود ماه رمضان در این فصل بیش از پیش رنگ به خود می گیرد بدین جهت که دیگر با طولانی شدن روز ساعات بیشتری شهروندان در اختیار دارند که از ان استفاده کنند.
اصفهان با دارا بودن چند سالن سینما، آکواریوم، باغ خزندگان، باغ پرندگان ، مجتمع خرید شهر و چند نمونه دیگر مردم بیشتر ترجیح می دهند که از محیط طبیعی آن استفاده کنند بدین صورت که با پهن کردن زیر انداز در گوشه کنار ناژوان ویا کوهستانی صفه و یا پارک های اطراف همراه با خانواده و از اقلام خوراکی که از منزل آورده، چند ساعتی کنار هم باشند و به نحوی تفریح کنند.
متاسفانه مشکلات اقتصادی دیگرزمانی را برای مردم وانگذاشته است که بتوانند با آسودگی خیال و همینطور آرامش فکری دست داخل جیب خود بکنند و خرج کنند. نمونه بارز آن را می توان در افول تفریحات مردم اصفهان در این چند سال مشاهده کرد. یکی از سرگرمی ها و تفریحات مردم اصفهان در این چند ساله اخیر استفاده از وسایل بازی در مکان های عمومی بود که به لفظ شهربازی تلقی می شد. شهربازی "شهر رویاها" که برای بیشتر مردم اصفهان یک رویا بیشتر نیست و هزینه آن مساوی با در آمد یک خانوار شهری است. پس می ماند شهربازیهای گوشه وکنار شهر که خود حدیث مفصلی است .

زندگي جريان دارد، حتي در شهربازي؟!
آخرين باري را كه سوار بشقاب پرنده، ترن هوايي يا چرخ و فلك شده ايد يادتان مي آيد ؟ وقتي آن بالا در اوج هيجان و لذت تفريح مي كرديد براي چند ثانيه با خود فكر مي كرديد كه اگر ميله نگهدارنده بشقاب پرنده كنده شود، چرخ و فلك سقوط كند، سرسره بادي بتركد، ترن هوايي از ريل خارج شود و... چه خواهد شد؟
بازي مرگ را همه آنهايي كه جان شيرين شان را بر سرلحظه اي شادي در شهربازي ها گذاشتند، به چشم ديده اند. شهرباز يهاي ناامن و غيراستاندارد در حالي همچنان در اين سا لها به كارشان ادامه مي دهند كه هنوز پاسخ روشني براي اين سوال كه چه كسي مسئول حفظ امنيت جاني آنهاست، پيدا نشده است؟
هنوز روشن نيست مسئوليت نظارت برايمني تجهيزات نصب شده در شهرباز يها به عهده كدام سازمان و دستگاه متولي است؛ شهرداري، سازمان استاندارد، وزارت كشور يا استانداري؟ شايد هم ايمني در شهربازي ها متولي ندارد.
شهربازی و حادثه‌های ناگواری که دستگاه‌های بازی آن برای مردم به‌وجود می‌آورند، سوژه امروز و دیروز نیست. اتفاق‌هایی که در شهربازی‌های غیر استاندارد رخ می‌دهد، یکی از دردناک‌ترین حوادثی است که بار‌ها تکرار شده و با وجود نظارت‌های شدید و برخورد‌های قانونی ، ‌ باز هم هر از گاهی شاهد وقایع تلخ و بعضاً جبران ناپذیر هستیم. این در حالی است که دستگاه‌ها و تجهیزات شهربازی‌ها بر اثر مرور زمان و قرار گرفتن در معرض باد و باران و عموماً پایین بودن کیفیت، دچار آسیب دیدگی از قبیل ترک خوردگی فایبر گلاس‌ها، خوردگی فلز و شکستگی نقاط فلزی جوش خورده می‌شوند و به راحتی برای کودکان و والدینشان خطر به وجود می‌آورند.
غلامحسین شفیعی، مدیر کل استاندارد اصفهان، در اظهاراتی عنوان کرده بود؛ در حال حاضر از حدود ۴۰۰ تجهیز موجود در شهربازی‌های استان نزدیک به ۹۰ در صد آن با استاندارد‌های ملی ایران مطابقت پیدا کرده‌اند و با پیگیری‌های بعمل آمده، سایر تجهیزات نیز در شرف انطباق با معیارهای استاندارد هستند.
اما آیا کمی دیر نیست یا رسم ما بر این است تا حادثه ای پیش نیامده دنبال رفع مشکل نباشیم؟!
طبق این صحبت گفته شده که همگان به سمع ونظرشان رسید، 90درصد تجهیزات شهربازی‌ها اصفهان استاندارد است، اما آیا حاضر هستید حالا که وسایل وتجهیزات استاندارد شده کنار ما و اینبار به جز صندلی چرخانتان بر دستگاه ماشین هوایی تکیه داده و بنشینید؟
قصد نداریم تا دراین فرصت کم به ساحت این عزیز صندلی نشین جسارت کرده باشیم، اما به هر روی، نمی توان بسیاری از مطالب را ناگفته گذاشت؛ شهربازي قتلگاه نيست؛ ، حالا كه هر سال دست كم يكي دو حادثه فجيع در شهربازي ها رخ ميدهد عنوان قتلگاه، به شهربازي ها مي آيد و اگر وضع به همين منوال ادامه پيدا كند بعيد نيست تا چند سال ديگر مردم پيش از رفتن به شهربازي، وصيت نامه بنويسند.
شهربازی ملک شهر،شاهین شهر،آبشار،مجموعه تفریحی باغ ابریشم و شهربازی فولاد شهر از جمله شهربازیهایی هستند که در اصفهان پلمپ شده اند، آیا اینها سیاه نمایی است؟!
تجهیز کردن وسایل در صورتی میتواند موثر واقع شود که در کنارآن ، نظارت ومراقبت به وجود بیاید نه اینکه تنها رفع تکلیف کرده باشیم، پیش وجدان خود راضی باشیم که ما وظیفه را انجام دادیم و دیگران قصور خدمت داشتند.
این پرسش که در چند سال گذشته چه کسی مسئول رقص مرگ در شهربازی‌های غیراستاندارد و تعطیل نشده است، ذهن را آزار می‌دهد. به‌راستی چه کسی پاسخگوی خانواده‌هاست؟
/ کسری عابدینی/