اقتصاد بازار: به طور قطع ورود سرمایه گذاران به پروژه های شهری، می تواند در کاهش هزینه های مدیریت شهری و تسریع در اجرا و رونق طرح ها تاثیر بسزایی داشته باشد. در حال حاضر بیش از 80 درصد درآمد و اعتبارات حوزه فرهنگ توسط شهرداری تامین می شود که اگر این حوزه همانند دیگر پروژه های شهری به بخش خصوصی واگذار شود، علاوه بر کاهش هزینه های شهرداری بر کیفیت ارائه خدمات افزوده می شود.
دبیر کمیته راهبری مشارکت و سرمایه گذاری در فضاهای فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد بازار، معتقد است: حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری نیاز به کمک هزینه شهرداری مرکزی به واسطه فروش تراکم ندارد. چرا که قابلیت های این حوزه به اندازه ای است که می تواند درآمد و هزینه های خود را تامین کند. به گفته مصطفی نباتی نژاد متاسفانه تاکنون امکان سنجی اقتصادی بر روی بخش فرهنگ شهرداری اصفهان صورت نگرفته و به اقتصادی کردن این بخش توجهی نشده است.
وی با بیان اینکه از دهه 60 شهرداری اصفهان با ساخت کتابخانه ها و سالن های ورزشی وارد فضای فرهنگی اجتماعی شد، می گوید: در حال حاضر حدود 200 سایت فرهنگی متعلق به شهرداری در شهر اصفهان موجود است که عمده آنها توسط خود شهرداری مورد بهره برداری قرار گرفته و با نزدیک به 1000 نفر پرسنل مشغول به کار است. به اعتقاد نباتی نژاد، استخدام این حجم نیرو در حوزه فرهنگی شهری، علاوه بر کاهش بهره وری و پویایی اجتماعی، موجب افزایش هزینه ها شده است. وی با انتقاد بر اینکه در این فضا برای خدمات فرهنگی و آموزشی نرخ مصوب تعیین شده است، تصریح می کند: ما به دنبال تحول در حوزه فرهنگ هستیم و در نظر داریم فعالیت های این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی تاکید می کند: در این شرایط باید نرخ خدمات فرهنگی را آزاد کرده و قیمت ها مبتنی بر کیفیت در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود از سوی دیگر می توان برای برخی افراد خاص و شناسایی آنها از مجاری معلوم، یارانه ای هدفمند در نظر بگیریم.
به گفته نباتی نژاد، قیمت ها در حوزه فرهنگ باید رقابتی شوند و می توانیم با سرمایه گذاران این حوزه قراردادهایی در قالب BOT و یا اجاره به شرط تملیک منعقد کنیم. وی تاکید می کند: برای درآمدزا کردن حوزه فرهنگ شهری، هر آنچه موجود است باید برون سپاری شود و حتی اولویت را بر روی پرسنل خود قرار دهیم به گونه ای که آنها با بازخرید خود، یکی از فضاهای فرهنگی شهر را اجاره کرده و امکان کسب درآمد و رونق فرهنگی و اجتماعی آن مکان را فراهم سازیم.
نباتی نژاد با اشاره به اینکه در مسیر واگذاری پروژه های بخش فرهنگ، آنها را باید مطابق یک سند آمایش واگذار کرد، توضیح می دهد: به عنوان مثال در برخی از محلات ضعیف شهر، به هیچ عنوان فضای فرهنگی شهر، کارکرد اقتصادی نخواهد داشت و باید حتی یارانه ای به این مراکز در حوزه فرهنگ اختصاص یابد؛ در حالیکه در ببسیاری از مناطق و محلات شهری، واگذاری فضاهای فرهنگی براساس عرضه و تقاضا صورت گیرد. البته در هر دو منطقه موضوع کیفیت خدمات در اولویت نخست معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان قرار دارد.
دبیر کمیته راهبری مشارکت و سرمایه گذاری در فضاهای فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، با اشاره به توانمندی بخش خصوصی برای فعلیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر اضافه کرد: باید فعالیت های حوزه فرهنگ به بخش خصوصی واگذار شود و نگاه کارآفرینانه ای به این موضوع داشت. وی با بیان اینکه متاسفانه فعالان بخش فرهنگ افراد ریسک پذیری نیستند، ادامه داد: طی یک ماه گذشته برای واگذاری دو پروژه بخش فرهنگی شهرداری اصفهان، فراخوان داده شد اما تاکنون تنها 3 پروپزال برای ما ارسال شد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ در برخی نقاط شهر اصفهان ریسک بالایی دارد، می افزاید: در اتاق فکر معاونت فرهنگی، بر نحوه کاستن از این ریسک ها و راهکارهای جذاب کردن این حوزه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی بحث می شود و همچنین برای تخصیص یارانه به حوزه فرهنگ مناطق محروم پیشنهاداتی ارائه می شود.
نباتی نژاد، با بیان اینکه پیش از این واگذاری های اماکن فرهنگی شهرداری اصفهان با سیاست ها و محدودیت هایی همچون عدم مجوز درآمد اضافه بر نرخ مصوب صورت می گرفت، تاکید می کند: در لایحه جدیدی که قرار است به شورای شهر ارائه شود پیشنهاد شده تا فضای بازتری برای ارائه خدمات و درآمد بیشتر برای سرمایه گذاران فراهم شود. به گفته نباتی نژاد، شهرداری اصفهان به جای تصدی گری در حوزه فرهنگ بهتر بود نظارت خود را تقویت و تنها نسبت به واگذاری طرح های خود به بخش خصوصی اقدام می کرد.
وی تاکید می کند: ما در حوزه فرهنگ به دنبال تحقق شعار "هسته دانا، شبکه توانا" هستیم تا پیرو آن بتوانیم بهره وری فرهنگی را بالا برده و در نهایت به هدف هموارسازی مسیر توسعه کارآفرینی فرهنگی دست یابیم.