اقتصاد بازار: آیین بزرگداشت امراله احمدجو کارگردان و نویسنده سینمای ایران از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی سینمای اصفهان در انگورستان ملک اصفهان برگزار شد.
شاید "امرا... احمدجو" را برخی‌ها نشناسند اما "روزی روزگاری" با بازی ماندگار خسرو شکیبایی را کسی نیست که نشناسد. احمدجو متولد 1332 به‌غیراز روزی روزگاری، سریال‌های "تفنگ سر پر" و "پشت کوه‌های بلند" و فیلم سینمایی "شاخه‌های بید" را نیز در پرونده خود دارد.
احمدجو که اصالتاً اهل میمه است و سال‌هاست در اصفهان ساکن شده و جزو معدود کارگردانان بنام اصفهانی است که در این شهر و دیار مانده و با هنرهای فاخر خود ادای دین می‌کند، کارگردانی است که اخلاق را مبنای اصلی تمام کارهایش می‌داند و غرق در فرهنگ بومی بودن را نوعی امتیاز می‌شمارد.

خاطره‌ای از امرا... احمدجو به روایت حریرچیان
در این آیین هنرمندان به وصف هنرمندی و هنرنمایی احمدجو در آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی پرداختند. هوشنگ حریرچیان، هنرمند برجسته اصفهان در این آئین با اشاره به خاطره بازی خود در سریال "تفنگ سرپر" بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات کارنامه هنری من، بازی در فیلم تفنگ سر پر احمدجو بود که ایشان با جاذبه‌ای که سر صحنه داشتن باعث شدند اثر جاودانی را خلق کنند.
بازیگر سینمای ایران گفت: احمدجو نه تنها 100 سال بلکه باید 5 قرن زنده باشند تا مردم از هنر او فیض ببرند و من افتخار می‌کنم که در کنار او کار کردم.

بیان ویژگی‌های شخصیتی احمدجو از نگاه هنرمندان نصف‌جهان
زندگی در رویاها و به تصویر کشیدن رویاهای پاک انسانی از جمله خصوصیتی بود که ناصر کوشان، نویسنده کتب تاریخ تئاتر اصفهان در وصف امرا... احمدجو بیان کرد و گفت: احمدجو به واقع با به تصویر کشیدن رویاهای خود بزرگ‌ترین خدمت را به مردم و کشور کرده است و او رویاها را باور دارد.
احسان جانمی کارگردان تئاتر اصفهانی نیز در زادروز امرا... احمدجو گفت: احمدجو در طول آثار خود همواره انسان‌های زیادی را خلق کرده است.
فریدون سورانی، بازیگر سینمای ایران نیز در این برنامه با بیان اینکه احمدجو بی‌شک یکی از نویسندگان توانای ایرانی است و همواره با عشق می‌نویسد زیرا او عاشق نوشتن است و می‌گوید کسانی که نمی‌نویسند، چه می‌کنند؟، او قلم‌به‌دست می‌گیرد و چون رودی روان رویاهای خود را به رشته نگارش در می‌آورد و بعد به تصویر می‌کشد.
اما شاید مهم‌ترین بخش برنامه چهارشنبه شب، به بیان خاطرات امرا... احمدجو اختصاص داشت. جایی که او از دوران گذشته خود شروع به روایات مختلفی کرد و در نهایت، درددل‌های خود را نیز برای هنرمندان اصفهان و اهالی مطبوعات بر زبان آورد.

درسی که احمدجو از اساتید اصفهانی خود گرفت
این کارگردان و نویسنده سینمای ایران با بیان اینکه جایگاه هنر اصفهان بسیار بالا بوده، اظهار داشت: مهم‌ترین درسی که من از اساتید اصفهانی خود گرفتم این بود که آن‌ها باذوق و استعداد خود من را در ساخت کارهایم حمایت کردند.
امرا... احمدجو با بیان اینکه نخستین لوکیشن فیلم خود را در محل انگورستان ملک ساخته است، ادامه داد: از شهرداری اصفهان و مسئولان سازمان فرهنگی تفریحی ممنون هستم که بانی خیر شده و در طول ماه‌های اخیر توجه بیشتری به اهالی هنر شهر داشتند.

انتظار من از برای ساخت روزی روزگاری، بیشتر بود
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در سال‌های اخیر کم‌کار شده است، گفت: بعد از ساخت سریال روزی روزگاری، تنها از گروه معارف و حجت‌الاسلام قرائتی بابت ساخت این سریال از من تشکر کردند و من از جایی که برای آن سریال می‌ساختم انتظار بیشتری داشتم.

چرا اصفهان یک سالن نمایش مناسب خود ندارد؟!
کارگردان و نویسنده سینمای ایران با بیان اینکه بزرگداشت هنرمندان در بخش حاشیه‌ای فعالیت‌های یک هنرمند قرار دارد، گفت: اصل کار هنرمندان خلق اثر است و سئوال من این است که اصفهان به‌عنوان یک شهر تاریخی با فلسفه‌های معماری و زیبایی‌های تمام‌نشدنی، چرا نباید یک سالن‌ درخور برای اجرای نمایش‌ها و یک تالار برای به نمایش گذاشتن آثار هنر هنرمندان داشته باشد.
وی با بیان اینکه به هر گوشه‌ای از اصفهان که نگاه کنید هنر و جلوه‌های آن را می‌بینید، افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری در کنار پرداختن به عمران شهری و توجه به معماری و زیبایی شهری، احداث مکان‌هایی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان و سالنی برای هنرنمایی اهالی تئاتر اصفهان و سالنی استاندارد برای اکران فیلم‌های است که متأسفانه اصفهان با تمام ظرفیتی که در این زمینه دارد، از امکانات کمی برخوردار است.
احمدجو با بیان اینکه وقتی اصفهان پایتخت هنر می‌شود باید استانداردهای لازم را تمام و کمال داشته باشد، تصریح کرد: باید مهم‌ترین دانشکده‌های هنری در این شهر باشد و با توجه به اینکه 50 درصد از اعضای صنف سینمای ایران اصفهانی هستند باید این شهر مرکز جشنواره‌های هنری باشد.
گفتنی است؛ سومین برنامه کارنامه با محوریت نکوداشت هنرمندان تئاتر و سینمای اصفهان به منظور تجلیل از "امرا... احمدجو" کارگردان و نویسنده اصفهانی از سوی تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان همراه با رونمایی از تمبر بزرگداشت این هنرمند در انگورستان ملک برگزار شد.