اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان تولید فراورده های لبنی را عین اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: طرح جامع بررسی چالش ها و مسایل دامداران و تولیدات لبنی در اصفهان آماده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، حمیدرضا قلمکاری در هفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی، با اشاره به اینکه کمیسیون مصمم است برای رفع مشکل دامداران به صورت علمی و عملی گام بردارد، افزود: 9 طرح کاربردی آماده ارایه به دولت برای اجراست و امیدواریم با همکاری دامداران در راستای رفع مشکلات آنها، این یک بسته عملیاتی و کامل برای حل معضلات حوزه دامداری باشد.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید اقتصاد به گل نشسته دولتی را مطابق با اصل 44 قانون اساسی و بندهای مختلف اقتصاد مقاومتی در دست بگیرد.
وی اظهار داشت: بند "د" ماده ی 91 اصل 44ام قانون اساسی ج ا.ا در جهت بهبود مستمر فضای کسب وکار باید اجرایی گردد، اما در شرایط کنونی و در آستانه روز جهانی شیر مشکلات زیادی را می بینیم که گریبان گیر دامداران کشورشده است .
وی با بیان اینکه با تلفیق کمیته دام، طیور و آبزیان و کمیته امنیت غذایی، یک کار گروه ویژه برای بررسی وضعیت دامداری استان تشکیل شده است، گفت: از دامداران و تشکل های تخصصی این بخش خواستار مشارکت در کمیته تخصصی این کمیسیون برای بررسی مشکلات و ارایه راهکار اجرایی هستیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق، تولید فراورده های لبنی را عین اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: در خصوص معضلات دامداری نیز باید با همکاری تمامی صاحب نظران و بر اساس مدل برنامه استراتژیکی عمل کرد که این کمیسیون برای تدوین طرح های خود از آن استفاده می کند. در این مدل وضعیت کنونی به صورت شفاف بررسی، وضعیت مطلوب مشخص و راه حل های رسیدن به شرایط ایده آل بر اساس جدول زمانی تدوین و پیگیری می شود.
سیدعبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با بیان اینکه اتاق از هر فعالیتی که منجر به بهبود فضای کسب و کار شود حمایت می کند، گفت: استان اصفهان بالاترین میزان تولید و بهترین کیفیت را در تولید شیر عرضه می کند که این موضوع جای تقدیر و حمایت از دامداران را دارد .
مسئول کارگروه ویژه دام و شیر که زیر نظر کمیته های دام و طیور و آبزیان و سلامت وامنیت غذایی کمیسیون فعالیت می کند در این جلسه با تاکید بر اینکه انجام هر فعالیتی در این زمینه باید مبتنی بر علم و همکاری همه جانبه باشد، گفت: اگرچه ایران یکی از کشورهای بزرگ تولید شیر در آسیا است، با این وجود سرانه مصرف شیر در کشور بسیار پایین است و این وضعیت در آینده می تواند سلامت مردم را نیز به مخاطره بیاندازد.
زال بیک، عدم مزیت کیفی شیر جهت تولید محصولات استراتژیک، عدم مزیت کیفی فراورده های لبنی برای صادرات، نبود یک نظام فراگیر منطقه ای برای شناسایی، طبقه بندی وارزیابی و گریدبندی تامین کنندگان شیر(SQA)، بهای تمام شده ی بالای تولید و نبود بهره وری و واردات شیر و فرآورده های مربوطه را از جمله چالش های عرصه ی دامداری بر شمرد و اضافه کرد: برای حل این مشکلات مواردی مانند برنامه جامع تبلیغاتی ورسانه ای ارتقاء سرانه مصرف شیر و لبنیات ، ایجاد سیستم تضمین کیفیت تامین کنندگان شیر(SQA) ، اجرای قوانین خرید تضمینی برمبنای گرید کیفی، قطع واردات یا افزایش تعرفه ی وارداتی محصولات لبنی از جمله کره می توانند راه گشا باشند .
رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران و رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران اصفهان نیز در این جلسه، گفت: در خصوص مشکلات دامداران نیازی به تصویب قانون جدید نیست و دولت باید اجرای مصوبات سال های پیش را در دستور کار قرار دهد .
موسی رهنمایی با انتقاد از عدم خرید شیر با قیمت تضمینی 1440 تومان از دامداران، گفت: وزرا برای اجرای این قوانین نیاز به پول دارند در حالی که نمایندگان مجلس تنها به دادن تذکر اکتفا می کنند .