اقتصاد بازار: معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه 84 درصد قراردادهای کارگران استان موقتی است، گفت: تنها ۱۵ درصد کارگران استان قرارداد رسمی دارند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، محسن نیرومند با بیان اینکه قراردادهای رسمی، موقت و کار معین، از قراردادهایی است که بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود،اظهار داشت: در حال حاضر، ۸۴ درصد قراردادهای کارگران در استان اصفهان موقتی و تنها یک درصد از قراردادها، کار معین است یعنی به شکل پروژه‌ای به کارگر سپرده می‌شود.
وی افزود: قراردادهای موقت بیشترین سهم را در رشد بیکاری کارگران دارد، اما با شرایط فعلی که کارفرما نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت روی کار خود داشته باشد ناگزیر از انعقاد قراردادهای موقتی و استفاده از نیروی کار موقت به هنگام دریافت سفارش یا رسیدن مواد اولیه یا اعتبارات مکفی است.
معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به فعالیت یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار کارگر در استان، بیان داشت: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، بنابراین مشکلات اقتصادی‌ آن در مقایسه با استان‌های دیگر بیشتر است.
وی عمده شکایات کارگران استان را مربوط به عدم بیمه کارگران از سوی کارفرمایان بیان کرد و گفت: اصفهان پس از تهران بیشترین شکایات کارگری را به خود اختصاص داده است.
نیرومند اظهار کرد: متأسفانه با تأکید قانون، برخی کارفرمایان نسبت به عدم بیمه کارگران خود خودداری می‌کنند.
وی تأکید کرد: برخی کارفرمایان برای سودجویی با بیمه نکردن، کارگران را به استثمار می‌کشند، البته در برخی مواقع این اتفاق با توافق خود کارگر صورت می‌گیرد.
معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: کارفرمایان با عدم بیمه کارگران خسارت زیادی می‌بینند، اما بازهم از بیمه کردن آن‌ها خودداری می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارگر باید از همان روز اول کاری بیمه شود، حتی اگر کارگری هم قرارداد با کارفرما امضا نکرده و کارفرما وی را بیمه نکند، بازهم حق شکایت و بازرسی برای کارگر محفوظ است.