اقتصادبازار: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بر ضرورت ایجاد هر چه سریع تر سامانه دوم آبرسانی اصفهان تاکید کرد و گفت: برای نوسازی شبکه های فرسوده فاضلاب اصفهان از محل فاینانس چین 170میلیارد تومان خط اعتبار بر اساس قرارداد EPCF فعال شده که دومین پیش پرداخت آن از سوی چینی‌ها پرداخت شده است.
هاشم امینی در حاشیه هفتمين نمايشگاه صنعت آب و تأسيسات آب و فاضلاب اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه صنعت آب و فاضلاب اصفهان به عنوان نخستین استان کشور در سال 1344 راه اندازی شد، اظهار کرد: پنجاهمین سالگرد راه اندازی این صنعت در اصفهان با حضور تمام مدیران سابق این شرکت و کارکنان برگزار می شود. وی با تاکید بر اینکه زمینه فعالیت برای فعالان حوزه آبفا فراهم است، بیان کرد: با بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا مدیریت مصرف آب در حوزه های کشاورزی، صنعت و ... جدی تر می شود و این نمایشگاه فضایی را برای تولیدکنندگان و صنعتگران این عرصه فراهم می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص ترمیم شبکه های فاضلاب اصفهان، گفت: تصفیه خانه های اصفهان به مرور زمان ساخته شدند به گونه ای که تصفیه خانه جنوب اصفهان در ابتدای امر و بعد از آن تصفیه خانه شمال شهر در شاهین شهر تاسیس شد.
به گفته وی بحث بروزرسانی تصفیه خانه های اصفهان در حال انجام است و شرایط نسبتا خوبی مهیاست، اما به دلیل مباحث اعتباری کار به کندی پیش رفته است.
امینی با اشاره به اینکه بیش از 5 دهه از تأسیس شبکه‌ آب اصفهان می‌گذرد و لوله‌های قدیمی مربوط به 40 سال پیش در این شبکه موجود است، ادامه داد: به دلیل قدیمی بودن آن نمی‌توان از سیستم‌های نوین برای تعمیر آن استفاده کرد بنابراین ناچار به تعویض هستیم که این امر نیازمند اعتبار است.
وی با تاکید بر اینکه اعتبارات دولتی برای نوسازی شبکه های فرسوده فاضلاب محدود و جزئی است، گفت: 170 میلیارد تومان خط اعتباری از محل فاینانس چین بر اساس قرارداد EPCF فعال شده که دومین پیش پرداخت آن از سوی چینی‌ها پرداخت شده و اقدامات طراحی و ویدئومتری تعویض شبکه‌های قدیمی در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در بحث شبکه های آب اقدامات جدی برای توزیع در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نخستین شرکتی است که سامانه‌های تله‌متری و مدیریت هوشمند شبکه را راه‌اندازی کرده همچنین طی یک سال گذشته نسبت به اصلاح 150 کیلومتر شبکه آبرسانی اقدام کرده است.
وی در ادامه در خصوص سامانه دوم آب‌رسانی استان اصفهان، گفت: در بخش مقابله با افزایش با کدورت بالای آب رودخانه زاینده‌رود، کارهای تحقیقاتی خوبی انجام شده و این توانایی را داریم که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا این کدورت مهار شود اما در بخش آلوده شدن آب رودخانه با مواد نفتی باید ویلاها و مراکز ایجاد خطر کنترل شود چراکه این اتفاقات سیستم آبرسانی استان را دچار مشکل می کند.
به گفته امینی، با توجه به ضرورت آمادگی در مقابل بحران‌ها و پدافند غیرعامل لازم است تا سامانه دوم آبرسانی استان اصفهان هر چه زودتر اجرایی و راه‌اندازی شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش پساب تصفیه فاضلاب به کشاورزان استان، بیان کرد: این پساب به کشاورزان فروخته نمی شود و پساب تصفیه‌خانه جنوب اصفهان به آب‌های سطحی ریخته می‌شود و بخشی از آن تحویل صنعت می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به طور کلی پساب از آب تازه جدا است، قسمتی از پساب‌ها برای آبیاری فضای سبز به شهرداری اصفهان و شهرداری شاهین‌شهر داده می‌شود که بدون ضرر است.