اقتصادبازار: نایب رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمرانی شورای شهر اصفهان با اشاره به لزوم حمایت‌های دولتی در احیای بافت فرسوده گفت: بیشتر افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند از نظر مالی از قشر پایین جامعه هستند بنابراین در این وضعیت دولت باید وام‌های کم بهره و یا به صورت قرض الحسنه در اختیار آنها قرار دهد.
محمد رضا فلاح شهر را با بدن موجودات زنده مقایسه کرد و اظهارداشت: بدنه شهر از کالبدی تشکیل شده و روح شهر به این کالبد حرکت و پویایی می‌دهد. وی افزود: همانطور که اگر قسمتی از بدن آسیب و جراحت ببیند و انسان به آن توجهی نکند مکانی برای رشد و تجمع میکروب‌ها می شود، اگر در یکی از مناطق شهر فرسودگی ایجاد شود مدیریت شهری و مردم به این فرسودگی رسیدگی نکنند قطعا محلی برای رشد آسیب های اجتماعی خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح‌کرد: مدیریت شهری و مردم باید عزم خود را برای ترمیم و بازسازی این نقطه شهر جذب کنند تا به نقاط دیگر سرایت نکند و فرهنگ شهر را مورد آزار قرار ندهد بنابراین اگر همکاری و مشارکت همه دستگاه ها، مدیریت شهری و مردم نباشد، توفیقی حاصل نمی‌شود.
فلاح با اشاره به روند احیاء بافت های فرسوده خاطرنشان کرد: دولت در برنامه پنجم توسعه مصوبه ای آورده که در طی 5 سال باید 50 درصد از بافت فرسوده کل کشور بازسازی و احیا شود ولی متاسفانه به دلایل و عوامل مختلف این توفیق حاصل نشد.
وی اضافه کرد: شهرداری اصفهان این حرکت را باهمت مردم در سال های قبل شروع کرد و در بعضی از نقاط شهر حرکت های خوبی انجام شد مثل احیای محله جویباره که با پروژه عظیم میدان امام علی (ع)متحول شد که البته هنوز ناتمام است.
عضو شورای اسلامی شهراصفهان گفت: شهرداری در محله‌های دیگری مانند محله شهشهان و همت آباد نیز ورود پیدا کرده ولی چیزی که این توفیق را از شهرداری سلب کرده، نبود حمایت‌های مالی و قانونی دولت وعدم همکاری شهروندان است در نتیجه شهرداری آنطور که باید و شاید نتوانست حرکت خود را در این محورها ادامه دهد.
نایب رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمرانی شورای شهر ادامه داد: در شهر اصفهان حدودا 2هزار و 500 هکتار بافت فرسوده مصوب و 2 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده غیرمصوب وجود دارد.
فلاح خاطرنشان کرد: این هکتار بافت فرسوده یک معضل برای شهر اصفهان است که علاوه بر خدشه‌دار کردن کالبد شهری و ایجاد خطرات مالی و جانی برای شهروندان قطعا آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی خواهد داشت ومکان‌هایی برای تجمع بزهکاران و معتادان می شود.
وی افزود: بافت‌های فرسوده در زمان‌های قدیم تقریبا هویت شهری بودند ولی به جهت توسعه شهری وافزایش جمعیت هویت خود را از دست داده اند و منظره شهری ما هم از دست رفت.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در کلان شهرها وقتی مکان‌های بسیار شکیلی براساس توسعه شهری داشته باشیم شهروند ما رغبت می کند در این مکان‌ها زندگی کند نه در بافت‌های فرسوده.
فلاح با تاکید برمشارکت شهروندان دراحیای بافت فرسوده اظهار کرد: اگر منزل یا زمینی در بافت فرسوده مصوب قرار داشته باشد، مالک می‌تواند از تسهیلات بافت فرسوده استفاده کند.
وی خواستار تصویب بافت فرسوده غیرمصوب شد و گفت: البته سازمان نوسازی و بهسازی اقداماتی در این زمینه انجام داده و مردم را با این بافت‌ها آشنا می‌کند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه با حمایت شورای شهر می توان در زمینه احیای بافت فرسوده اقدامات خوبی انجام داد، افزود: احیای بافت فرسوده عزم جدی می طلبد که هم دولت در عمل باید حمایت‌های خود را داشته باشد زیرا کلان شهرها بیشترین بافت فرسوده را در خود دارند و دچار مشکلات مالی هستند.
فلاح تصریح کرد: البته اگر همراهی مردم نباشد توفیقی حاصل نمی‌شود، همچنین دستگاه‌های خدماتی اعم از آب، گاز، برق باید حمایت خود را داشته باشند.
وی همچنین در رابطه با کافی نبودن بودجه احیای بافت فرسوده اضافه کرد: بیشتر افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند از نظر مالی از قشر پایین جامعه هستند بنابراین در این وضعیت دولت باید وام‌های بسیار کم بهره و به صورت قرض الحسنه در اختیار آنها قرار دهد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر دولت بخواهد وام‌هایی با درصد و سود زیاد بدهد، این افراد حتی رغبت نمی‌کنند که به احیاء منازل خود رو بیاورند از طرفی شهرداری‌ها هم مشکل مالی دارند و اگر دولت کمک کند شهرداری‌ها می‌توانند پروانه ساختمانی رایگان ارائه دهد.