اقتصادبازار: شهردار اصفهان گفت: یکی از دغدغه های اصلی شهرداری اصفهان تبدیل اصفهان به یکی از شهرهای پایدار جهانی است.
دکتر مهدی جمالی نژاد در دیدار با مشاور ارشد شورای پژوهش عمان به اینکه اصفهان در میان 1300 شهر کشور به عنوان شهر پایلوت " اسمارت سیتی" انتخاب شده است اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی با توجه به اینکه ایران یک کشور امن در خاورمیانه است فضای مناسبی برای سرمایه گذاری دارد و از همین رو ما آماده همکاری با سایر کشورها در زمینه ایجاد شهر هوشمند هستیم. وی با تاکید بر اینکه تبدیل اصفهان به یکی از شهرهای پایدار جهان از دغدغه های اساسی شهرداری اصفهان است، ادامه داد: اصفهان از ظرفیت های بسیاری در زمینه های مختلف مثل مسائل گردشگری و آثار تاریخی گسترده برخوردار است که با توجه به این موضوع وظیفه سنگینی بر دوش شهرداری اصفهان است.
شهردار اصفهان عنوان داشت: توسعه در اصفهان با دقت ویژه نسبت به مسائل تاریخی و گردشگری صورت می گیرد چرا که اصفهان یک شهر 5 هزار ساله بوده و دارای آثار گردشگری کهن و بناهای تاریخی بسیاری است و حفظ آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. وی افزود: اصفهان زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری های خارجی دارد و از همین رو آماده جذب سرمایه گذاران هستیم؛ در چند ماه آینده نخستین همایش بین المللی جذب سرمایه گذاران خارجی در اصفهان برگزار می شود و در آن میزبان هیئت های مختلف خارجی در سطح وزرای چند کشور هستیم.
جمالی نژاد به محورهای توسعه اصفهان اشاره کرد و تاکید داشت: گردشگری، علم و فناوری و هنر از محورهای اصلی توسعه اصفهان هستند و از همین رو از پیشنهادات، نظرات و سرمایه گذاری افرادی که بتوانند به ما کمک کنند، استقبال می کنیم. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه گذاران اماراتی و سوئیسی در اصفهان حضور دارند و اصفهان نیز آماده استقبال از سرمایه گذاران خارجی در زمینه مسائل گردشگری و تجاری است.
شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت های مختلف اصفهان گفت: اصفهان دارای تاریخی به درازای افسانه ها است و پیش از این 4 بار در تاریخ ایران، پایتخت این کشور بوده است. وی افزود: اصفهان 2 ماه پیش به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد و به تازگی نیز به جرگه شهرهای خلاق پیوسته است.
از جمله صحبت هایی که رئیس سابق دانشگاه جنگوپینگ سوئد در این جلسه مطرح کرد توجه به مسائل گردشگری و درآمدزایی از این طریق برای شهر بود. پرفسور اندرسون تاکید داشت: متاسفانه در برخی کشورها سیاست گردشگری وجود ندارد؛ کشورها باید نسبت به فرهنگ، محیط زیست و سایر سرمایه های خود توجه داشته باشند و گردشگری می تواند این سرمایه ها را برای ما فعال کند. وی افزود: فرهنگ سرمایه بزرگ هر شهر است که باید به توان از آن درآمد ایجاد کرد.
پنجمین کنفرانس توسعه پایدار و عمران شهری در اصفهان حال برگزاری که پروفسور توماس اندرسون، مشاور ارشد شورای پژوهش عمان، رئیس سابق دانشگاه جنگوپینگ سوئد و معاون سابق علم، فناوری و صنعت سازمان همکاری توسعه اقتصادی(OCD) از میهمانان ارشد آن است