اقتصادبازار: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به ارتباط مستقیم تأسیسات و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با مصرف انرژی در ساختمان ها گفت: متأسفانه در ایران به دلیل ارزان بودن هزینه انرژی، رفتارهای مصرفی مردم به خوبی شکل نگرفته و از آن جا که بدون شک در آینده انرژی قیمت ارزانی نخواهد داشت، فرهنگ مردمی نیازمند اصلاح است.

به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، علی پزشکی در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی اظهار داشت: تأسیسات و تجهیزات به روز و مدرن، نقش مهمی در صیانت از سرمایه انرژی کشور دارد و در این زمینه کشور نیازمند تحول ملی است.

وی در این زمینه به لزوم بازنگری در فرآیندهای ساخت و ساز اشاره داشت و افزود: جهان امروز به سمت ساختمان های هوشمند حرکت کرده و در این ساختمان ها، مدیریت مصرف انرژی به بهترین شیوه ممکن انجام می شود و در ایران نیز باید با استفاده از سیستم های هوشمند و به کارگیری مصالح دوستدار محیط زیست، این شیوه ها را مورد الگوبرداری قرار داد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به اهمیت و نقش برگزاری نمایشگاه های تخصصی در این زمینه، تأکید کرد: در صورت به کارگیری تجهیزات و تأسیسات عرضه شده در این نمایشگاه، به طور قطع می توان شاهد تحول در این زمینه بود.

وی ادامه داد: جهت گیری این نمایشگاه ها به سمت بهینه سازی مصرف انرژی باید در خود صنعت ساختمان نیز تسری پیدا کرده و به عبارت دیگر لازم است نتیجه حضور در این نمایشگاه در صنعت ساختمان به صورت مشهود احساس شود.

وی با ابراز امیدواری از این که توسعه لازم برای مدیریت مصرف انرژی از طریق این نمایشگاه ها حاصل گردد، ادامه داد: این نمایشگاه و انعکاس صحیح رسانه ای آن، دیدگاه متخصصان، مردم و مصرف کنندگان را تغییر داده و همچنین به تغییر فرهنگ مصرفی و اصلاح الگوهای مصرف منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند حرکت به سمت استفاده از تکنولوژی های جدید در ساختمان هاست و رسالت مجامع تخصصی و علمی این است که در راستای بومی کردن این تکنولوژی ها گام بردارند.

وی با تأکید بر این که برگزاری این نمایشگاه به توسعه استفاده از لوازم کاهنده مصرف انرژی در ساختمان ها کمک خواهد کرد، بیان داشت: موضوع این نمایشگاه در واقع بهینه مصرف کردن انرژی با استفاده از تکنولوژی های مرتبط است.

پزشکی، اعلام کرد: هم اکنون نیاز مسکن در ایران به تعداد یک میلیون واحد در سال می رسد و بر اساس شواهد و مدارک این نیاز تا سال 1404 برطرف نخواهد شد که امیدواریم در راستای پاسخگویی به این نیاز از تکنولوژی‌های روز در ساختمان‌ها بهره‌گیری شود.

به گفته وی روند اتمام پروژه های ساخت و ساز در سطح کشور سرعت گرفته اما متأسفانه رعایت مؤلفه های مصرف انرژی در آن نادیده گرفته شده است.

پزشکی درباره شرایط اقتصادی کشور در جریان پساتحریم نیز گفت: در این شرایط ساختار اقتصاد کشور بر پایه چهار محور سودآور شامل حوزه انرژی، نفت و گاز، تکنولوژی و مسکن پیش خواهد رفت و سرمایه گذاری در این چهار حوزه به خوبی جواب خواهد داد.

این مقام مسوول، با اشاره به این که مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به پوسته ساختمان می پردازد و اصول بهینه سازی مصرف انرژی را باید در دیگر بندهای مقررات ملی ساختمان جست و جو کرد، افزود: باید با نگاهی توسعه یافته از سطح مبحث 19 مقررات ملی فراتر برویم.

پزشکی با بیان اینکه سازمان نظام‌ مهندسی خود را ملزم به رعایت، اجرا و ترویج مقررات ملی می‌داند، گفت: سالانه حدود 500 دوره آموزشی و 30 هزار نفر ساعت آموزش توسط سازمان نظام ‌مهندسی ارایه و اجرا می‌شود، البته رعایت مقررات ملی فقط مأموریت این سازمان نیست و شهرداری‌ها و عموم مردم نیز باید در اجرای این مباحث مشارکت کنند.

وی درباره رعایت استانداردها در مسکن مهر اظهار کرد: این پروژه چیزی جدا از سایر پروژه های ساخت و ساز در سطح کشور نبوده است. به گفته وی تنها تفاوت مسکن مهر با سایر مسکن ها در واگذاری زمین ارزان تر به متقاضیان بوده و در همه مراحل ساخت آن سعی شده مقررات ملی ساختمان لحاظ شود.