اقتصادبازار: استاندار اصفهان با تکذیب تغییر مدیریت سد و تونل سوم کوهرنگ، گفت: با تلاش مديريت استان به 700 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پوشش داخلی تونل و سد کوهرنگ سوم اختصاص یافته است.
رسول زرگرپور با تکذیب شایعاتی مبني بر انتقال مديريت طرح سد و تونل سوم كوهرنگ به استان هاي همجوار، بیان کرد: این موضوع در هيچ يك از جلسه هاي مرتبط با وزارت نيرو و حوضه آبريز زاينده رود مطرح نشده و قرار نيست مطرح شود.
وي تاکید کرد: مديريت سد و تونل سوم كوهرنگ نه تنها هيچ تغييري نكرده بلكه با تلاش و برنامه ريزي مديريت استان ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار تخصيصي اين طرح به ۷۰۰ ميليارد ريال افزايش يافته كه با اين اعتبار، پوشش داخلي تونل و سد را بايد تكميل كنيم.
استاندار اصفهان از ماجراي انتشار خبر انتقال مديريت سد و تونل آبرساني كوهرنگ ۳ پرده برداشت و گفت: اصل ماجرا به نيروگاه ۱۸ مگاواتي كه در خروجي تونل دوم كوهرنگ وجود دارد باز مي گردد.
وي گفت: در دولت قبل مصوب شد كه صرفا بهره برداري از اين نيروگاه كه در اوايل انقلاب احداث شده است به استان همجوار واگذار شود و در نهايت تفاهم شد كه نيمي از درآمد كه چيزي در حدود 2 تا 2.5 ميليارد تومان است به استان همجوار پرداخت شود.
زرگرپور با بيان اينكه اين موضوع ارتباطي با دولت فعلي ندارد، افزود: دولت يازدهم اصراري بر اجراي مصوبه دولت قبل نداشت اما سازمان بازرسي كشور كه ناظر بر اجراي مصوبات دولت است، پيگير اين موضوع بود.
به گفته وی در بررسی های صورت گرفته متوجه شدم با توجه به تصميمي كه دولت جديد گرفته، تصميم دولت قبل ملغي است چرا که با تصمیم دولت يازدهم، اين نيروگاه را به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
استاندار اصفهان اضافه كرد: وقتي طرحي به بخش خصوصي واگذار مي شود هرگونه نقل و انتقال مديريتي آن ممنوع است و در اختيار سازمان خصوصي سازي قرار مي گيرد. وي تصريح كرد: با اين استدلال با مسئولان بلند پايه سازمان بازرسي كل كشور در تهران مذاكره و مسئولان وزارت نيرو را نيز توجيه كرديم كه تصميم دولت قبل در اين زمينه مي تواند تغيير كند.
زرگرپور با اشاره به اينكه اين استدلال ها توسط وزارت نيرو به سازمان بازرسي كل كشور منتقل شده و در حال بررسي است، گفت: شركت آب منطقه اي استان نيز بخاطر اينكه نمايندگان استان از موضوع ياد شده اطلاع داشته باشند، آن را در اختيار مجمع نمايندگان استان قرار داده است .
استاندار اصفهان با يادآوري اين نكته كه بسياري از مشكلاتي كه در حوضه آبريز زاينده رود بوجود آمده مربوط به تصميم هاي دولت قبل است، تصريح كرد: درباره انتقال مديريتي سد و تونل سوم كوهرنگ تاكنون هيچ بحثي مطرح نشده و تنها بحث انتقال نيروگاه كوچك ۱۸ مگاواتي تونل دوم بوده كه در دولت قبل مصوب شده و اكنون نيز قابل اجرا نيست.
وی با اشاره به اظهارات يكي از نمايندگان مردم در مجلس مبني بر انتقال سد و تونل سوم كوهرنگ، گفت: قبل از اينكه نمايندگان از موضوع پيگيري بازرسي كل كشور براي اجرايي شدن مصوبه دولت قبل مبني بر انتقال نيروگاه ۱۸ مگاواتي تونل دوم كوهرنگ مطلع شوند، معاون اول رييس جمهور در جريان قرار گرفت و براي ارائه ادله به بازرسي كل كشور مراجعه كرد.