اقتصادبازار: عضو شورای اسلامی شهر اصفهان سیاست زدگی جامعه را یکی از عوامل رکود مسکن برشمرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین دلیل عدم ورود سرمایه‌گذار و متقاضیان به بازار مسکن جو روانی کاهش قیمت‌هاست که بر جامعه حاکم شده است.
رسول جهانگیری در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بازار مسکن یکی از عوامل رونق یا رکود اقتصاد شهری، استان و حتی کشور است. وی افزود: بر اساس نوع ساختار جمعیتی کشورها جدا از فاصله میان عرضه و تقاضای موجود، سالانه نیاز به حدود 900 هزار واحد مسکونی است که متأسفانه طی رکود بازار مسکن در دو سه سال گذشته عملاً این ساخت‌وساز صورت نگرفته و شکاف یا فاصله بین عرضه و تقاضای مسکن بیشتر شده است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طی دو سال گذشته سالانه تولید مسکن به نصف رسیده و سالی 400 تا 450 هزار واحد مسکونی در قسمت ساخت‌وساز کاهش پیداکرده که خود این موضوع درآینده باعث ایجاد نوسانات غیرمنطقی در بازار مسکن خواهد شد. جهانگیری خاطرنشان کرد: در دولت قبل طی 8 سال نزدیک به تقاضای سالانه حدود 900 هزار واحد مسکونی در سال مسکن تولید شد که بر این اساس نزدیک به 5 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی ساخته شد، که آن‌هم مشکلات خاص خود را داشت که عملاً در بعضی از کلان‌شهرها به دلیل مواردی همچون عدم جانمایی صحیح فاصله نتوانست عرضه و تقاضا را کاهش دهد. وی اظهار کرد: بر این اساس در شهرها و شهرستان‌های کوچک بسیاری از متقاضیان بازار مسکن از این بازار خارج و فاصله عرضه و تقاضا کاهش یافت.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به رکود حدود سه‌ساله بازار مسکن بهترین فرصت جهت خرید یا ورود به این بازار است. جهانگیری با اشاره به عوامل مؤثر در رکود گفت: انتظار کاهش قیمت‌ها در بین مردم و جامعه که در همه زمینه‌های اقتصادی به‌خصوص در بازار مسکن به‌صورت کاذب و روانی حاکم شده است. وی افزود: کنترل و کاهش تورم در جامعه نیز به‌صورت فراگیر باعث رکود اقتصادی می‌گردد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان سیاست زدگی جامعه را نیز یکی دیگر از عوامل رکود برشمرد و گفت: متأسفانه بیش‌ازحد مردم و جامعه تحت تأثیر مباحث روانی سیاسی قرار می‌گیرند که این موضوع باعث کاهش قدرت تصمیمی گیری اقتصادی می‌شود.
جهانگیری تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین دلیل عدم ورود سرمایه‌گذار و متقاضیان به بازار مسکن جو روانی کاهش قیمت‌هاست که بر جامعه حاکم شده است. وی اظهار کرد: با توجه به رکود سه‌ساله بازار مسکن عملاً کف قیمت مسکن مشخص‌شده و بهترین فرصت برای خرید یا سرمایه‌گذاری است چراکه طی دو سال گذشته به علت عدم تولید مورد تقاضای جامعه فاصله بین عرضه و تقاضای مسکن زیادتر شده است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: زمانی که انتظار کاهش قیمت‌ها به اتمام برسد، خودبه‌خود شاهد رونق بازار مسکن و تورم غیرمنطقی در این بخش خواهیم شد. جهانگیری اضافه کرد: از خریداران و متقاضیان بازار مسکن و سرمایه‌گذاران تقاضا می‌شود این رکود را شکسته و رونق ساخت‌وساز را به حالت عادی و طبیعی خود برگردانند، در غیر این صورت ما دوباره پس از گذشت مدتی شاهد تورم غیرمنطقی و افزایش تصاعدی بازار مسکن خواهیم بود. وی بیان کرد: متولیان بازار مسکن اذعان دارند که حداقل 20 سال آینده جذابیت سرمایه‌گذاری بازار مسکن وجود خواهد داشت پس بیاییم بعد از گذشت 37 سال از انقلاب با ورود منطقی به بازار مسکن جلوی سونامی‌های چندماهه و رکود چندساله پس‌ازآن را بگیریم. عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: رونق بازار مسکن به‌صورت منطقی باعث ایجاد رونق اقتصادی شهر می‌شود که به دنبال آن نیز تورم منطقی نیز حاکم خواهد شد.
جهانگیری بابیان اینکه انتظار کاهش قیمت‌ها بیشتر پشتوانه توافق هسته‌ای دارد، گفت: قرار نیست که بعد از توافق هسته‌ای متقاضیان بازار مسکن یک‌شبه کاهش یابند بلکه باید به خود متکی بود و این شکاف یا فاصله بین عرضه و تقاضا را با ساخت‌وساز و سیاست‌گذاری کلان ساماندهی کرد.