اقتصادبازار: مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه موضوع بافت های تاریخی از جمله چالش های توسعه شهری است، گفت: تهیه طرح های تفصیلی شهرهایی که طرح جامع در مقیاس یک ده هزارم تهیه شده در اولویت قرار گرفته که در سال جاری تهیه طرح تفصیلی حدود 30 شهر نیز در برنامه است.
لهون اسدی درخصوص موضوع ارتفاعات داده شده به ساخت و سازها از یک طرف و وجود بناهای تاریخی بسیار در شهر اصفهان از طرف دیگر و ایجاد فضای نامناسب برای این بناها، گفت: در طرح های بازنگری شهر اصفهان سعی شده که ضوابط و مقررات میراث فرهنگی طبق قانون رعایت شود و استعلامات نیز در این زمینه انجام می گیرد.
وی تاکید کرد: البته آن چه که اتفاق می افتد این است که پهنه بافت های تاریخی به دلیل کاهش ارتفاعات و به طبع آن کاهش ارزش اقتصادی خالی از سکنه می شوند و ما در این زمینه همزمان با دو موضوع افزایش ارتفاع در بافت پیرامون بافت تاریخی و همچنین کاهش ارزش اقتصادی بافت تاریخی که موجب خالی از سکنه شدن این بافت ها خواهد شد.
به گفته مدیر شهرسازی ومعماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، موضوع بافت های تاریخی از جمله چالش های توسعه شهری است که در کل دنیا با آن مواجه هستند اما با بحث توریسم و گردشگری و ایجاد ارزش های ثانویه برای املاک و بافت های تاریخی اقداماتی در این خصوص انجام شده که توانسته است بخشی از آثار آن را کنترل کنند.
وی با اشاره به اینکه اقداماتی برای تغییر کاربری خانه های تاریخی در این بافتها صورت گرفته است، افزود: براین اساس بدون درخواست تغییر کاربری امکان احداث فعالیت های اقتصادی در آنها فراهم شده و امروز یک خانه تاریخی برای تبدیل شدن به هتل، مهمانپذیر، فضاهای گردشگری نیاز به اخذ مصوبه خاصی ندارد و تخفیفات مالی شهرداری نیز شامل حال آنها می شود.
اسدی بیان کرد: علاوه بر این حتی تامین پارکینگ راحت تر صورت می گیرد اما همه منوط به برنامه ریزی بلندمدت و توجه به شرایط پیرامونی حوزه شهرسازی و معماری با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
وی در پاسخ به اینکه معماری بومی در ساخت بناهای امروزی چه نقشی دارد، گفت: این موضوع چالشی در تمام استان هاست و آن چیزی که به عنوان معماری در حوزه مدیریت شهرسازی و معماری انجام می شود مبتنی است بر تدوین ضوابط و مقررات طرح های جامع و تفصیلی که در مراجع صدور پروانه تبدیل به کالبد و حجم بنا می شود که کنترل ضوابط و مقررات و نحوه اعمال آنها در ساختمان سازی وظیفه شهرداری هاست.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تاکید کرد: این اداره کل به عنوان مرجع قانونی بالادستی به استناد مواد 34 و 35 قانون نظام مهندسی وظیفه نظارت عالیه دارد و این نقیصه ای است که درحوزه معماری شهرها اتفاق افتاده که از آن هویت تاریخی فاصله گرفته ایم شاید بخشی مربوط به اقتضاعات تکنولوژی و اقتصادی باشد و بخشی موضوعات سیستم و رویکردی است که جامعه به معماری پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه معماری و شهرسازی جدا از موضوع جامعه نیست، افزود: وقتی بخشی از اقتضائات جامعه تغییر می کند و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تغییر می کند طبیعتا تجسم کالبدی و بروز بیرونی که در معماری مشهودتر است نیز تغییر می کند.
اسدی اظهار کرد: اگر اغتشاشی در معماری هست بخشی از آن مربوط به صنعتی شدن بافت های شهری وب خشی نیز به واسطه رفتارهای برخی ساکنین است و بخشی از این کار نیز مربوط به نهادها و سیستم های عمومی و دولتی است که متاسفانه به دلیل سود مالی افراد به تخلف کشیده می شوند و فرهنگی رسوخ می کند که بحث افزایش تراکم کالبد شهرها را از بین می برد .
وی در ادامه با اشاره به اینکه استان اصفهان با جمعیت شهرنشین حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر در قالب 107 شهر یکی از استان های به شدت شهرنشینی است، گفت: در حوزه شهرنشینی بیشترین بارگذاری در حوزه مجموعه شهری و مرکز استان بوده است.
به گفته مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حوزه مجموعه شهری اصفهان بالغ بر 40 شهر را شامل می شود که سکونت حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر در حوزه مرکز استان، نشان دهنده نامتعادل بودن توزیع فضایی جمعیت در استان است.
وی افزود: بخش زیادی از پهنه سرزمینی استان اصفهان از نظر جمعیت خالی از سکنه شده بخصوص در جمعیت حوزه روستایی که از 3 هزار روستای استان، 1500 روستا خالی از سکنه است که این موضوع چالش های شهرنشینی را افزایش خواهد داد.
اسدی در خصوص طرح های توسعه شهری استان اصفهان، بیان داشت: از سال 65 این طرح ها تهیه شد و مبنای تهیه طرح های ناحیه ای وطرح های جامع شهرستان قرار گرفت و نهایتا در اسناد جدید به عنوان طرحهای مجموعه شهری در کل کشور و در حوزه کلانشهرها این موضوع مصداق پیدا کرد و مطرح شد.
به گفته وی طی چند سال اخیر، اسناد طرح های توسعه شهری از مقیاس های ناحیه تا مقیاس طرح های روستایی تهیه شده و طرح مجموعه شهری شهر اصفهان هم به تصویب مراجع استانی و شورای عالی شهرسازی ومعماری رسیده و در مرحله ابلاغ است.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: درخصوص طرح های توسعه و عمران شهرهای استان نیز از 107 شهر استان، طرح جامع 100 شهر درحال تهیه است که حدود 90 شهر طرح جامع آنها ابلاغ و بقیه هم درحال ابلاغ است که مطابق با آن بازنگری طرح های جامع که از افق طرح گذشته در دستور کار مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دارد.
وی ادامه داد: تهیه طرح های تفصیلی شهرهایی که طرح جامع در مقیاس یک ده هزارم تهیه شده در اولویت قرار گرفته که درسال جاری تهیه طرح تفصیلی حدود 30 شهر نیز در برنامه است و به فراخور تهیه اسناد توسعه شهری امورات جاری مردم، شهرداری ها و فرمانداری ها و سرمایه گذاران نیز دنبال می شود.