پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 16841
منتشر شده در چهارشنبه, 23 تیر 1400 08:17
تعداد دیدگاه: 0
اژدهای اقتصادی آرام گرفت

بهبود اقتصادی «V شکل چین» خبر از روزهای خوش می‌داد اما حالا کمی در مورد بهبود اقتصادی چین، نشانه‌هایی از ناامیدی پیدا شده است و این می‌تواند هشداری به بقیه اقتصادهای جهان درخصوص ریکاوری‌ها باشد. در چنین حالتی، بعد از کاهش بسیار شدید تولید، اشتغال یا هر شاخص دیگر مربوط به سلامت اقتصادی، شاخص‌ها با همان سرعت هم بالا می‌روند و بازیابی می‌شوند. به گزارش بلومبرگ، چشم‌انداز مورد انتظار پس از آن تغییر پیدا کرد که بانک‌مرکزی چین میزان وجوه نقدی را که بانک‌ها باید ذخیره کنند، کاهش داد.  

درحالی‌که بانک‌مرکزی چین اعلام کرد که این اقدام یک محرک جدید نیست اما این اقدام بانک‌مرکزی جای تعجب دارد. طبق نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان، انتظار می‌رود داده‌های روز پنج‌شنبه رشد سه ماه دوم چین را به ۸ درصد کاهش دهد، درحالی‌که رشد سه ماه اول ۳/ ۱۸ درصد بود. ارزیابی‌ها از خرده‌فروشی، تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت نیز تعدیل شده است.

انتظار می‌رفت که اقتصاد هنگام بازگشت اولیه و از بین رفتن اثر پایه پایین سال گذشته، از اوج نزول کند اما اقتصاددانان می‌گویند این فرود زودتر از موعد رخ داده است و می‌تواند سراسر جهان را تکان بدهد. راب ساب‌بارامان، رئیس تحقیقات بازارهای جهانی در نومارا هلدینگ به الجزیره گفت: «شکی نیست که سرعت تأثیر کاهش رشد اقتصاد چین بر اقتصاد جهانی از ۵ سال پیش بیشتر خواهد بود.» او افزود: «موقعیت متزلزل چین پس از کرونا می‌تواند انتظارات بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد و اگر اقتصاد چین به این وضعیت رسیده، به‌زودی دیگران نیز به این روز خواهند افتاد.»

جلسات گروه ۲۰ که روز شنبه با حضور وزرای دارایی این کشورها در ونیز برگزار شد، نسبت به تهدیداتی که می‌تواند بهبود شکننده جهانی را از بین ببرد، هشدار داد و گفت که انواع جدید ویروس کرونا و سرعت ناموزون واکسیناسیون می‌تواند چشم‌انداز روشن اقتصاد جهانی را تضعیف کند. رسانه‌های دولتی چین نیز روز دوشنبه با استناد به چندین تحلیلگر گفتند که رشد داخلی در نیمه دوم به‌دلیل نااطمینانی از بهبود اقتصاد جهانی کند خواهد شد. کاهش سرعت بهبود چین همچنین این دیدگاه را تقویت می‌کند که انباشت تولید به احتمال زیاد به اوج رسیده است و قیمت کالاها می‌توانند بیش از حد تعدیل شوند. وی یائو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در سوسایت جنراله به الجزیره گفت: «کاهش رشد چین باید به معنای فشارهای کاهش تورمی در کوتاه‌مدت در سطح جهان باشد، به‌ویژه در مورد تقاضا برای فلزات صنعتی و کالاهای سرمایه‌ای.» اما به گفته اقتصاددانان بلومبرگ، تغییر چشم‌انداز مرحله پیشرفته نشان‌دهنده ریکاوری چین است. این درحالی است که در داخل کشور، این معمای بزرگ همچنان مطرح است که چرا فروش خرده‌فروشی‌ها با توجه به اینکه ویروس تحت کنترل است، هنوز آرام است. طبق گفته اقتصاددانان بلومبرگ، احتمالا در ماه ژوئن فروش مجددا کند شده است، زیرا احساس این است که تحت‌تاثیر گونه‌های دیگر ویروس کرونا قرار گرفته است. حتی با وجود حمایت بانک‌مرکزی چین از خرد‌هفروشی‌ها و کسب‌وکارهای متوسط هیچ نشانه‌ای از رونق دیده نمی‌شود. بروس پنگ، محقق اقتصادی در هنگ‌کنگ می‌گوید: «چیزی که با اطمینان می‌توان گفت این است که رشد اقتصادی چین آرام شده است.»

در ماه ژوئن گزارش بانک جهانی نشان از بهبود «V» شکل اقتصاد جهان داشت. اقتصاددانان امیدوار بودند که بهبود شکل«V» پیش روی جهان بعد از بحران اقتصادی ناشی از عالم‌گیری ویروس کرونا باشد. حالا به‌رغم اینکه ویروس کرونا در چین آرام گرفته است اما رشد اقتصادی آرام چین، موجب شده است تا پیش‌بینی‌ها تحت تاثیر آن قرار بگیرد.

با شیوع ویروس کرونا، کشورهای بسیاری برای کنترل بیماری صنایع بزرگ‌شان را تعطیل کردند و مرزها را بستند. کسب‌وکارهای بخش گردشگری و سرگرمی، تمام درآمدشان را از دست دادند. اما از آن‌جایی که این وضعیت با یک شوک بیرونی ایجاد شده است، به محض کنترل شدن بیماری یا کشف واکسن هم می‌تواند بهبود سریع داشته باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار