جو بایدن درحالی تاکید کرد که جنبش طالبان افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون به بالاترین سطح نظامی خود رسیده که ناظران سیاسی بر این باورند که پس از خروج کامل نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان دوباره قدرت را در این کشور به دست خواهد گرفت. همچنان که اعضای ارشد طالبان دیروز در مسکو اعلام کردند که به ۸۵ درصد خاک افغانستان تسلط پیدا کرده‌اند. در حال حاضر نیز کنترل بخش‌های زیادی از افغانستان در دست طالبان است و در سایر بخش‌ها نیز نبرد سنگینی میان نیروهای دولتی و این گروه جریان دارد.
رییس‌جمهور آمریکا تاریخ نهایی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را ۳۱ آگوست اعلام کرد، این در حالی است که این تاریخ پیش از این ۱۱ سپتامبر اعلام شده بود. او در عین حال گفت که اگر بار دیگر تهدیدی تروریستی از جانب افغانستان برای آمریکا به وجود آید، نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا می‌توانند دوباره وارد عمل شوند.او در توجیه تصمیم خود برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در افغانستان در شرایطی که طالبان در مناطق قابل توجهی از کشور به پیشروی‌های زیادی دست یافته است، گفت که او نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ افغانستان نمی‌فرستد. او خطاب به کسانی که خواهان ادامه حضور آمریکا در افغانستان هستند، پرسید: «چند نفر دیگر، چند هزار دختر و پسر آمریکایی دیگر را می‌خواهید به خطر بیندازید؟ من نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ افغانستان نمی‌فرستم، آن هم بدون انتظار منطقی برای دستیابی به نتیجه‌ای متفاوت.»
رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که در هیچ لحظه‌ای نمی‌توان گفت که ماموریت تمام شده است و افزود: تنها از آن جهت که ما اسامه بن لادن را به چنگ آوردیم و دیگر تروریسم از آن نقطه از جهان نشأت نمی‌گیرد، ماموریت تمام شده است. بایدن تاکنون بارها تاکید کرده که پیروزی در جنگ افغانستان ممکن نیست و مساله این کشور راه‌حل نظامی ندارد.او همچنین گفت: ما در حال پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا هستیم. ما برای ساختن یک کشور وارد افغانستان نشدیم. این حق و مسوولیت مردم افغانستان است که به تنهایی در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند و اینکه چگونه می‌خواهند کشور خود را اداره کنند.
تنها راه صلح در افغانستا،ن همزیستی با طالبان
رییس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه مردم افغانستان باید سرنوست کشورشان را تعیین کنند، گفت: رهبران افغان باید برای تعیین سرنوشت کشورشان دور هم جمع شوند. تنها راه تحقق صلح در افغانستان همزیستی با طالبان است. بایدن گفت ارزیابی‌های اطلاعاتی که نشان دهد دولت افغانستان در مقابله با طالبان شکست خواهد خورد، وجود ندارد. آمریکا به حمایت نظامی و غیرنظامی خود ادامه خواهد داد و حضور دیپلماتیک خود در این کشور را حفظ خواهد کرد.
وی با اشاره به آموزش سربازان افغانستانی و تجهیزات پیشرفته نیروهای نظامی افغانستان اضافه کرد همان‌طور که به اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفتم، رهبران افغانستان باید یکپارچه شوند.
آمریکا وطن دوم مترجمان افغان
بایدن همچنین به متحدان افغان که به نیروهای آمریکایی در افغانستان کمک می‌کردند اطمینان داد که در ایالات‌متحده خانه‌ای برای آنها وجود دارد و خواستار تسریع در روند صدور ویزای ویژه برای افغانستانی شد که با نیروهای آمریکایی همکاری داشتند.
وی خطاب به مترجمان و سایر شهروندان افغان که در دوران جنگ به آمریکا کمک کرده‌ و اکنون بیم انتقام‌گیری طالبان را دارند، گفت: پیام ما به آن زنان و مردان روشن است. در صورت انتخاب، خانه‌ای برای شما در ایالات‌متحده وجود دارد. همان‌گونه که شما در کنار ما ایستادید، ما نیز در کنار شما خواهیم ایستاد.
رییس‌جمهور آمریکا از رهبران افغانستان خواست تا با هم به توافق برسند و به سوی آینده حرکت کنند. او همچنین از کشورهای منطقه خواست که تلاش‌های خود را برای احیای راه‌حل سیاسی در افغانستان تشدید کنند. رییس‌جمهور ایالات‌متحده تاکید کرد که کشورش در حال تغییر موقعیت و توانایی‌های خود و نیروهای ضدتروریسم برای مقابله با تهدیدات در هر کجا وجود دارند، است. وی افزود که ایالات‌متحده باید روی جمع‌آوری قدرت تمرکز کند و تلاش‌هایش را روی رقابت استراتژیک خود با چین و سایر کشورها متمرکز کند.
نیروهای آمریکایی اوایل این هفته پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کردند. این پایگاه مرکز اصلی هدایت عملیات آمریکا برای براندازی طالبان و شکار عوامل القاعده در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر بود؛ عملیاتی که در واقع به نقطه آغاز ۲۰ سال جنگ تمام‌عیار در افغانستان بدل شد.
آمریکا شکست خورده است
حامد کرزای رییس‌جمهور پیشین افغانستان حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را بدون هیچ نتیجه‌ای دانست و گفت: کاملا آشکار است که آمریکا شکست خورده است.
لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی تصمیم جو بایدن برای تکمیل روند خروج همه سربازان این کشور از افغانستان تا ۳۱ آگوست را یک فاجعه در حال شکل‌گیری توصیف کرد. لیندسی گراهام در چند توئیت نوشت، جو بایدن نسبت به جنگ با تروریسم مرتبا غلط عمل کرده است و اضافه کرد که تصمیم او درباره افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین اشتباه او تا به اینجا ثابت خواهد شد.
۸۵ درصد خاک افغانستان در تصرف طالبان
یک روز پس از اعلام جو بایدن مبنی بر پایان خروج سربازان آمریکایی در ۳۱ آگوست، سه عضو سیاسی گروه طالبان در نشست خبری مسکو از تسلط بر ۸۵ درصد از خاک افغانستان خبر دادند.
سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گویی اظهار کرد، این جنبش تهدیدی متوجه کشورهای همسایه افغانستان نمی‌کند اما از آنها خواست از مداخله در امور داخلی افغانستان پرهیز کنند. محمد نعیم گفت: در ارتباط با مساله مرزها به همه اطمینان می‌دهیم که مشکلی از سمت ما وجود نخواهد داشت. به همه همسایگانمان اطمینان می‌دهیم که آرامش نسبی در مرزهای ما برقرار خواهد بود.
محمد نعیم خاطر نشان کرد، جنبش طالبان تا به حال مساله برگزاری مذاکرات بین افغانی در مسکو را در نظر نگرفته اما این مساله در نشست‌های بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت. وی در پاسخ به اینکه آیا جنبش طالبان آماده برگزاری نشست‌هایی با دولت افغانستان درمسکو است اظهار کرد: هنوز در این مورد صحبتی مطرح نشده است. بگذارید ببینیم بعد چه اتفاقی می‌افتد. این مساله در نشست‌های آتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
هیات طالبان همچنین گفت در توافقنامه مربوط به افغانستان درباره اینکه به ولایات حمله نشود، چیزی ذکر نشده است. این عضو ارشد هیات طالبان تصریح کرد: عملی را انجام نمی‌دهیم که خون افغان‌ها در آن ریخته شود.
به گفته این هیات طالبان، بیش از ۲۵۰ منطقه افغانستان در کنترل آنهاست و در بقیه ولسوالی‌ها نیز حضور دارند. نماینده رسمی دفتر سیاسی گروه طالبان گفت، که حقوق زنان که ناسازگاری با اسلام نداشته باشد را تضمین می‌کنیم. محمد نعیم نماینده رسمی دفتر سیاسی گروه طالبان (ممنوع در روسیه) به اسپوتنیک گفت، طالبان تضمین می‌کند که حقوق زنان در کار و تحصیل احترام گذاشته می‌شود اگر آنها با اسلام ناسازگاری نداشته باشند.
هیات طالبان در مسکو همچنین گفت: آمریکا ما را به جهانیان گروه تروریستی معرفی کرده است. همچنین این هیات طالبان مدعی شد: ۸۵ درصد خاک افغانستان در کنترل داریم.