اقتصاد بازار: کمتر از یک ماه میشود که شایعه ترکخوردن سی و سه پل در فضای مجازی درحال دست به دست شدن است، این در حالی است که خبر صحت نداشت و تنها اذهان عمومی دستخوش مخاطره شد. گفته میشود، احساس مسئولیت مردمی با آگاهی از درست یا نادرست بودن اخبار می واند گامی در توسعه حقوق شهروندی باشد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، کمتر از یک ماه میشود که تصویری از پل تاریخی اصفهان در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است و تیتر عکس میگوید که «سی و سه پل ترک خورد». برخی به این تیتر هم اکتفا نکرده و عنوانهای «به داد سی و سه پل برسیم»، «برای نجات سی و سه پل کاری کنیم» و «خشکی زاینده رود باعث تخریب سی و سه پل شد» را برای عکس مذکور در نظر گرفتند. اینکه مردم احساس مسئولیت میکنند بالفطره چیز بدی نیست، اما نشر اخبار نادرست و بدون اطلاعات قطعاً کار ناپسندی است و ثمره آن تنها تشویش اذهان عمومی خواهد بود. خبرنگاران اصفهانی با دیدن تصویر ترک روی آسفالت سی و سه پل بیکار ننشستند و با مسئولان امر مصاحبه و گفتوگو کردند تا شرح درستی از ماجرا را به مخاطب ارائه دهند.
ایران در همین رابطه نوشت: «شهرام امیری» مدیر امور بینالملل اداره کل میراثفرهنگی اصفهان در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها پیرامون ترک برداشتن پل تاریخی سی و سه پل گفته است که ترک خوردن پلهای تاریخی و دیگر آثار تاریخی امری عادی و اجتنابناپذیر است و با این حال از اواخر سال گذشته کمیته پایش پلهای تاریخی شهر اصفهان تشکیل شده واقدامهای پایش روی ۱۱ پل موجود در محور زاینده رود در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.
امیری اضافه کرده است: مرمت سی و سه پل نیز بعد از اتمام مرمت پلجویی در دستور کار قرار دارد. با این حال باید توجه داشته باشیم در این گونه موارد کار میراث درمان است و نمیتوان در خصوص پیشگیری اقدامی را انجام داد.
«فریدوناللهیاری» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در مصاحبه زنده تلویزیونی اعلام کرده که ترکهای سی و سه پل مربوط به قبل بوده و همه این ترکها مورد پایش قرار گرفته است. برخی درزها نیز در سی و سه پل وجود دارد که با انبساط و انقباض به وجود میآید. ترکهای غیرفعال در بدنه پل به صورت مرتب پایش میشود و وضعیت ترکهای فعال را نیز به جد پیگیری میکنیم.
اللهیاری با رد تأثیر خشکسالی بر ترکهای روی آسفالت سی و سه پل، خاطرنشان کرده که با توجه به اینکه پایههای پل در محل عبور آب قرار دارد و جریان آب چند وقت یک بار باز میشود، رطوبت پایههای پل حفظ شده است و مشکلی وجود ندارد.
این گفتههای مسئولان حتماً در رفع نگرانی مردم و دوستداران میراث فرهنگی مؤثر است، اما عدهای بر این باورند که میراث فرهنگی باید نقش پیشگیریکننده هم داشته باشد. «شاهین سپنتا» از فعالان میراث فرهنگی در اصفهان در این باره به «ایران» میگوید: ترکهای موجود روی سی و سه پل موجب نگرانی است و باید کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد. اینکه مسئولان بگویند کار ما پیشگیری نیست جواب منطقی و قانعکنندهای به نظر نمیآید. کارشناسان مرمت باید در این زمینه اظهار نظر کنند که این ترکها مربوط به درز انقطاع است یا بر اثر مشکلات دیگری ایجاد شده است. بعد اگر نظر آنان چیزی غیر از درز انقطاع بود، باید مشکل مورد بررسی قرار گرفته و مسئولان میراث فرهنگی در صدد رفع آن برآیند.
این عضو انجمن دوستداران اصفهان خاطرنشان میکند: آنچه مسلم است، سی وسهپل نیاز به مرمت اساسی دارد و باید پوشش آسفالت آن جمعآوری شود و لایههای زیرین آسفالت که در این چندساله اخیر فشار زیادی روی آن بوده مورد ارزیابی قرار بگیرد. باید حجم بار روی سی و سه پل کم شود و این کار را باید پیشتر که پل تنها برای عبور عابر پیاده قابل استفاده شد انجام میدادند. ترکهای روی پل باید مرمت اساسی بشود و صرفاً پرکردن ترکها با مصالحی مثل سیمان قابل قبول نخواهد بود زیرا احتمال باز شدن ترک در جای دیگری از پل وجود دارد. از سوی دیگر، اگر کارشناسان مرمت مشخص کردند که دلیل ترک برداشتن روی پل مربوط به کاهش رطوبت است باید تدابیری مانند درست کردن دریاچه مصنوعی یا حوضچه در اطراف سی و سه پل اتخاذ شود.
وقتی بازار شایعه راه میافتد، خریداران آن تلاش میکنند بازار را با داغترین اخبار غیر واقعی شلوغ کنند. ربط دادن مترو به سی و سه پل هم از اخبار گرمکننده این بازار بود که رئیس میراث فرهنگی استان اصفهان این خبر را نیز تکذیب کرده و میگوید: مترو از زیر سی و سه پل عبور نکرده بلکه ۳۵ تا ۴۰ متر با پل فاصله دارد. البته برخی میگویند وقتی مترو فعال شود به بناهای تاریخی آسیب وارد میشود، که ما پیگیر این مسأله نیز هستیم.
اللهیاری با اشاره به اینکه پس از مراحل ساخت مترو، به میراث فرهنگی اصفهان آمده، یادآور میشود که پیگیریها و ارتباطات لازم با سازمان مترو در این باره برقرار است و مراقبیم نحوه ساخت مترو به گونهای نباشد که برای بناهای تاریخی اصفهان مشکل ایجاد کند.