در سومین سناریوی سفرهای تجاری، «دورکاری» سبک سفرها در برخی از کشورها را تغییر داد و سفرهای هیبریدی، توریست «کاری-تفریحی» را به سبک جدید سفرها اضافه کرد. سناریوی اول که از سوی بلومبرگ مطرح شده بود، آینده سفرهای تجاری را در معرض خطر عنوان کرده که احتمال بازگشت آن به سطح پیش از کرونا را در آیندهای بسیار دور ارزیابی کرده بود، اما پس از آن اتحادیه جهانی سفرهای تجاری تغییر در وضعیت سفرهای تجاری و رشد آن را برآورد کرد و علت اصلی این امر را افزایش واکسیناسیون، کاهش ابتلا و اشتیاق به سفر و رهایی از قرنطینه مطرح کرد. اما شرکت موتوس، چرخش مسافرتها به سفر «هیبریدی» را علت اصلی بازگشت سفرهای تجاری میداند. زیرا پویایی سفر در طول همهگیری کرونا تغییر کرده و رویکردها به سمت سفرهای کاری تکامل یافته است. به این منظور مدیرانی که رویکرد و بودجه سفر خود را برنامهریزی میکنند باید آخرین روندها و چشماندازها را نیز درک کنند.
بنا بر تحقیقات انجام شده توسط موتوس (Motus) شرکت آمریکایی مدیریت نیروی کار، با بازگشت جلسات و کنفرانسهای حضوری، روند سفرهای کاری همچنان در حال تغییر است و استراتژیهای «کار در هرجا» منجر به ایجاد برنامههای منعطفتر شده و امکان یک مدل سفر تفریحی-کاری ترکیبی را فراهم کرده است. البته اقدامات سختگیرانه بهداشتی همچنان گزینههای سفر کاری را محدود میکند. کاهش بودجهها و شرایط نوسان بازار منجر به گسترش دیدگاههای جدیدی در مورد کنترل هزینه سفرها شده است. با توجه به میزان علاقهمندی کارکنان به سفرهای کاری، مدیران باید در سیاستهای سفر و برنامهریزی برای سال ۲۰۲۲، به سطح راحتی کارکنان خود توجه داشته باشند و با یک مدیریت کارآمد هزینهها را کنترل و مدیریت کنند.
اتخاذ چشمانداز کسب و کار مجازی به یک ضرورت برای حفظ امنیت کارکنان در سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ تبدیل شد و این امر منجر به کاهش چشمگیر حجم سفرها شد. محدودیتهای جهانی نیز بر کاهش پروازهای داخلی و خارجی تاثیر گذاشته است.
استفاده گسترده از کنفرانسهای ویدئویی باعث کاهش قابل توجهی در هزینه سفرها شد. از هر ۵ شرکت تنها یک شرکت تا سه ماهه دوم ۲۰۲۱ حتی به ۲۵ درصد هزینههای سه ماهه ۲۰۱۹ رسیدند. برآوردها نشان میدهند که هزینه سفرهای تجاری ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۹۲ میلیارد دلار کاهش یابد. حتی با افزایش واکسیناسیون، آینده سفرهای کاری نامشخص است. البته حجم سفرهای هوایی تا سه ماهه سوم ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی از سطح ۲۰۲۰ بهبود یافته است، با این حال با توجه به ادامه تاثیرات بینالمللی، همچنان به حجم پیش از همهگیری بازنگشتهاند.
در حالی که بسیاری از سازمانها و شرکتها استراتژی «کار در هرجا» (WorkAnywhere) را با موفقیت اجرا کردهاند اما کارکنان مشتاق بازگشت به جلسات و رویدادهای حضوری هستند. اگرچه جلسات مجازی گزینه مناسبی بهنظر میرسد، اما این احتمال وجود دارد که فقدان جلسات حضوری، توانایی آنها را برای ایجاد روابط با مشتری محدود کند. بنابراین برخی از مدیران تجاری آماده هستند تا دوباره به آسمانها و جادهها بروند. باید دید برای این منظور از چه ظرفیتهایی استفاده خواهند کرد؟
در حال حاضر همه انواع سفرها در حال رشد هستند، البته سفرهای بینالمللی همچنان بهدلیل محدودیتهای سفر و بودجه در حال تغییر است. اما پایین بودن تعداد مبتلایان، افزایش واکسیناسیون، بازگشایی دفاتر سفر و تسهیل شرایط قرنطینه باعث افزایش حجم سفرها خواهند شد. وضعیت سفرهای کاری تاکنون در سطح پایینی انجام شده است و باتوجه به تمایل اکثر کارمندان برای سفرهای کاری در سال ۲۰۲۱، هزینه سفر در ماه آگوست (مرداد) همچنان ۱۱ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بوده است. دلیل مهم این امر را میتوان در ارزیابی مجدد مدیران شرکتها در سیاستها، بازگشت سرمایه و تاثیر نهایی آن در بودجه سفر دانست. بررسیهای شرکت موتوس نشان میدهد محدودیتهای پرواز منجر به افزایش سفرها با خودروها و وسایل حمل و نقل جادهای شده است که در بیشتر ایام سال ۲۰۲۱، سطوح بالایی را نشان میدهد. سفرهای تفریحی در حال بهبود است و از سفرهای کاری پیشی میگیرد. زیرا آژانسهای مسافربری بهتدریج بازگشایی میشوند و کنفرانسها تا حد زیادی مجازی هستند.
با این حال، برنامههای منعطف و کار از راه دور، رویکردی ترکیبی بین سفرهای تجاری و تفریحی ایجاد میکند. استراتژی «کار در هرجا» فضایی را برای سفرهای تفریحی طولانی مدت ایجاد میکند و به کارمندان اجازه میدهد از مقاصد برای مدت زمان طولانیتر از هر دو ظرفیت تجاری و تفریحی لذت ببرند. ۹۰ درصد از مسافران تجاری قصد دارند در ۱۲ ماه آینده، زمان تعطیلات شخصی را به سفرهای کاری خود اضافه کنند. این موضوع منجر به افزایش چشمگیر سفرهای ساحلی در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ شد، اگرچه سفر به شهرهای بزرگ در حال افزایش است و این امر به تقاضای هتلها افزوده است.
آمارها نشان میدهند که جلسات حضوری و سفرهای کاری در حال بازگشت هستند و اکثر مردم از آن استقبال میکنند. سفرهای کاری نه تنها در ایجاد روابط با مشتری بلکه در پرورش فرهنگ شرکتی نیز تاثیرگذار است. همچنین، باتوجه به اینکه شرکتها در محیط کاری غیرمتمرکز رشد میکنند و مدیران مشاغل بهدنبال راههای جدید برای ارتباط با کارکنان هستند، انواع جدیدی از سفرهای کاری محبوبیت پیدا میکنند.
همچنین، درآمد خدمات تفریحی در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ افزایش ۱۰۷ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ داشته است. اگر چه اکثر مقاصد با الزامات واکسیناسیون و آزمایش محدود میشوند اما ورزشگاهها مجددا باز هستند و گردشگری و رویدادهای ورزشی بازگشتند و از این رو شرکتها و سفرهای کاری مرتبط در این زمینه نیز تا حدودی فعال شدهاند.
در حالی که حجم سفرها در حال افزایش است اما شیوههای سفر تغییر کرده است. با توجه به نیاز به انعطاف بیشتر برنامهها و رزروها و پیچیده شدن الزامات بهداشتی باتوجه به فرآیند تایید و سیاستهای سفر، ترجیحات مسافران نیز تغییر کرده است. بهطور کل ۹۲ درصد شکل سفرهای خود را تغییر خواهند داد. از این میان ۳۶ درصد در هتلهای بزرگتری اقامت خواهند کرد، ۳۵ درصد به جای حمل و نقل عمومی از وسیله شخصی استفاده میکنند و ۳۳ درصد سفرهای داخلی را در اولویت قرار خواهند داد. فرآیند سفرهای داخلی اصولا به راحتی انجام میشود اما بسیاری از سفرهای بینالمللی همچنان نیاز به تایید مدیران ارشد وابسته است. این امر با محدودیتهای قرنطینه از جمله الزامات واکسن و آزمایش کشورهای مختلف پیچیدهتر میشود. در واقع از هر ۵ شرکت تنها یک شرکت خط مشیهای واکسن را برای سفرهای تجاری داخلی اعمال میکند.
صنایع خاص همچون نرمافزاری و خدمات تجاری و تولید سطح بالایی از سفرهای کاری را داشتهاند. بخشهای فروش نیز بیشترین متقاضی بازگشت به جلسات حضوری هستند. اما آنچه که در سفرهای کاری مورد توجه قرار گرفته، این است که سفرهای جادهای تقریبا جایگزین سفرهای هوایی شده است و فعالیت با خودروهای شخصی در بخش تجاری نه تنها بهبود یافته، بلکه در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰ درصد از میانگین پیش از همهگیری فراتر رفته است.
رانندگی در بخش دارویی، تجهیزات پزشکی و بیوتکنولوژی در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد داشته است. همچنین در بخش غذا و نوشیدنی با ۷ درصد رشد همراه بوده است. البته با توجه به مقرون بهصرفهتر بودن سفرهای هوایی مدیران گزینه سفر جادهای را تا حدودی نادیده میگیرند زیرا در سفرهای کاری هزینهها با توجه به میزان مسافت طی شده و روزهای در سفر محاسبه میشود. هزینه بلیت هواپیماهای داخلی از آگوست تا اکتبر ۲۰۲۱، بین ۲۹۶ تا ۹۲۳ دلار بوده است. در سفر جادهای به ازای هر ساعت در سفر هزینه پرداخت میشود و علاوه بر این هزینههای اضافی همچون افزایش زمان، اقامت و وعدههای غذایی برای سفری طولانی است و این میزان هزینه باتوجه به الزامات بهداشتی همچون واکسن و محدودیت سفرهای هوایی سنجیده میشود.
انتظار میرود که سفرهای هوایی داخلی در سال ۲۰۲۲ مجددا شتاب بگیرد. اگرچه تنها ۲ درصد از مسافران تجاری پرواز بعدی خود را رزرو کردهاند، اما برآورد شرکتهای هواپیمایی افزایش رزروها تا پایان سال را نشان میدهد. این افزایش سفرهای تجاری در ایالات متحده کاملا محسوس بوده است و براساس پیشبینی خطوط هوایی، ۷۰درصد از سفرهای شرکتی قبل از همهگیری کرونا تا سال ۲۰۲۳ ازسر گرفته میشود.
اگرچه هتلها و سایر اقامتگاههای خصوصی اجارهای، متحمل کاهش شدیدی شدند، زیرا هم سفرهای کاری و هم تفریحی در سال ۲۰۲۰ متوقف شد. هتلها با بدهی بسیار مواجه شدند و مهمانان از حضور در فضای عمومی خودداری میکردند. در مقابل خانههای اجارهای مانند ایر بی ان بی (Airbnb) محبوبیت پیدا کردند، زیرا بسیاری از رزروها بدون تماس مستقیم و اقامتگاهها کاملا خصوصی بودند. اگرچه نرخ هتلها نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما احتمالا بهدلیل تقاضای متوقف شده بیشتر از قیمت قبل از همهگیری افزایش مییابد. زیرا مسافران هتلها در سال ۲۰۲۱ علاوه بر گزینه خصوصی بودن شرایط اقامتی، باید هزینه بیشتری را برای سیاستهای لغو و نظافتهای متناسب با الزامات بهداشتی مربوط به کووید-۱۹ پرداخت کنند. با این حال حجم مسافران هتلها در آمریکا به سطح ۷۰ درصد سال ۲۰۱۹ رسیده است.