آموزش نیروی انسانی در زمینه گردشگری و توسعه آموزش آن در سطح دانشگاهی از مهمترین پیششرطهای اولیه برای رشد صنعت گردشگری به شمار میرود. با این حال سیستم آموزشی ایران با چالشها و ضعفهای کمی و کیفی در حوزه آموزشهای عالی گردشگری و هتلداری روبهرو است. پیشازاین بیشتر صنعت گردشگری را بهعنوان تجارتی حرفهای و صنفی تلقی میکردند؛ درحالی که امروز رشتههای علمی و دانشگاهی مربوط بـه صنعت گردشگری و هتلداری توسعه بسیاری یافتهاند و از مهمترین و ضروریترین رشتهها و دانشکدهها در سطح بینالمللی به شمار میروند. در شرایط نیاز کنونی کشور به آموزش عالی رشتههای گردشگری و هتلداری، شرکت تلاشگران اندیشه کاراد با هدف توسعه آموزش و پژوهش در حوزههای گردشگری، هتلداری، بانکی و مالی در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد. این مرکز آموزش خصوصی با ۱۳۵ استاد در حوزه دانشگاهی و ۵۰ استاد و مشاور در حوزه دورههای کوتاهمدت به ارائه آموزش میپردازد.
مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی-کاربردی دانشگاه کاراد، علاوه بر آموزش و پژوهش در این رشتهها و مشارکت در توسعه دانش و مهارت مشاغل در بخشهای مرتبط با آنها، هدف دیگر شکلگیری این شرکت را تحقق افزایش دانش و توانمندسازی سرمایه انسانی شرکتهای گروه مالی گردشگری بیان میکند. بهروز شریفیمقدم بابیان اینکه شرکت تلاشگران اندیشه کاراد در دو بخش آموزش دانشگاهی و بلندمدت و برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزشی فعالیت دارد، توضیح میدهد: آموزشهای دانشگاهی بهصورت بلندمدت و با ارائه مدرک دانشگاهی در مقاطع کاردانی و کارشناسی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زیرشاخه دانشگاه جامع علمی-کاربردی است. وی درباره آموزشهای دورهای کوتاهمدت تصریح میکند: دانشآموختگان آموزشهای تخصصی و عمومی دورههای کوتاهمدت نیز مدرک شرکت کاراد و مدارک مشترک با سایر مراکز معتبر دانشگاهی را دریافت خواهند کرد. شریفی مقدم بابیان اینکه هماکنون دورههای آموزشی مجموعه کاراد بهصورت حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود، اضافه میکند: همچنین برخی از دورهها نیز بهصورت غیرحضوری و با استفاده از سامانههای آنلاین آموزشی و مکاتبهای در حال برگزاری هستند. به گفته مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی- کاربردی دانشگاه کاراد، ۴۰ درصد دورهها و دروس رشتهها بهصورت نظری و ۶۰ درصد مهارتی و عملی با اجرا در محیط واقعی کار برگزار میشوند. وی بابیان اینکه بهطورکلی در دورههای کوتاهمدت بیش از یک هزار و ۵۰۰ دانشآموخته داشتهاند، از دانشآموختگی بیش از یک هزار نفر در مقاطع بلندمدت دانشگاهی خبر میدهد.
شریفی مقدم در خصوص حوزه فعالیتهای مشاورهای شرکت تلاشگران اندیشه کاراد با اشاره به انجام دهها پروژه مشاورهای و پروژههای جذب، استخدام و آموزش کارکنان سازمانها و شرکتها ازجمله شرکتهای گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری توضیح میدهد: شاخه دیگر فعالیتهای کاراد شامل ارائه مشاوره و انجام پروژههای مختلف در حوزه سازماندهی و برنامهریزی سازمانها و شرکتها و همچنین برنامهریزی منابع انسانی، انجام و استقرار فرآیند آموزشی در انواع شرکتها است. وی بابیان اینکه شرکت تلاشگران اندیشه کاراد با داشتن مجوزهای لازم از وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به ارائه مشاوره در حوزههای گردشگری و هتلداری با عنوان مشاور عالی گردشگری میپردازد، میگوید: همچنین این شرکت با ارائه مشاورههای سازمانی و منابع انسانی در حوزه پولی، بانکی و مالی برای بانکها و موسسات مالی و اعتباری و سایر سازمانها و شرکتها میپردازد. شریفی مقدم همچنین با اشاره به اینکه در حوزه دانشجویی با ارائه مشاورههای تحصیلی، روانشناسی و اشتغال اقدامات موثری داشتهاند، تصریح میکند: مشاورهها به دو شکل غیرحضوری و حضوری با برگزاری جلسات مستمر و حل مساله انجام میشود.
مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی- کاربردی دانشگاه کاراد، مشاورههای ارائه شده را در زمینه آسیبشناسی و نحوه توسعه فعالیتها بیان میکند که منجر به افزایش اثربخشی و کارایی فردی، تیمی و سازمانی شده است. آنگونه که وی توضیح میدهد، مشاورههای تحصیلی، خانوادگی، شغلی، روحی و روانی انجامشده برای دانشجویان و فراگیران پیگیری میشود که این امر منجر به بالا رفتن انگیزه، سرزندگی و موفقیت در عرصه کار و تحصیل آنها میشود. شریفی مقدم اظهار میکند: در نتایج حاصل از این مشاورهها شاهد بودهایم که دانشجویان تشویق به ادامه تحصیل تا مقاطع تحصیلی بالاتر شدهاند؛ همچنین موفق به کسب عناوین و پستهای سازمانی مناسبی شدهاند و در مواردی نیز بهعنوان کارآفرین اقدام به تاسیس واحدهای کوچک تجاری شدهاند. برای نمونه هماکنون در مرکز آموزش علمی- کاربردی کاراد تعدادی از دانشآموختگان نظام آموزشهای علمی -کاربردی در رشتههای هتلداری، آشپزی و تشریفات بهعنوان مدرس مشغول تدریس هستند.
وی با همه این تفاسیر به تشریح وضعیت آموزشی در زمینه گردشگری و هتلداری میپردازد و میگوید: مراکز تخصصی آموزشی و مشاورهای قوی و باکیفیت در زمینه گردشگری و هتلداری در سطح کشور بسیار کم هستند. شریفی مقدم بابیان اینکه در چنین شرایطی، مجموعه علمی تخصصی کاراد سعی در عارضهیابی، بررسی و نیازسنجی در زمینه گردشگری و هتلداری کرده است، اظهار میکند: این مجموعه سعی کرد بر اساس نتایج حاصل از عارضهیابی و نیازسنجیهای انجام داده، به تدوین و ارائه آموزشهای متنوع، موثر، کاربردی و بهروز برای جامعه هدف بپردازد و نقشی در توسعه مهارتآموزی فراگیران داشته باشد. مدیرعامل و رئیس مرکز مجموعه علمی - کاربردی دانشگاه کاراد در عین حال عمدهترین نیازهای آموزشی کشور را در زمینه مشاغل تخصصی و عمومی حوزههای گردشگری و هتلداری بیان و تصریح میکند: بهشدت نیازمند ارتقای آموزشهای حوزه مرتبط با بازاریابی گردشگری و هتلداری در سطح داخلی و بینالمللی و آموزشهای راهنمایان تور هستیم.
وی با اشاره به نقش و اهمیت بازاریابان گردشگری و هتلداری و راهنمایان تور و اهمیت تربیت نیروی انسانی ماهر در این حوزهها، یادآور میشود: تدوین و اجرای راهبرد منابع انسانی در صنعت گردشگری اهمیت ویژهای در اشتغالزایی دارد. شریفی مقدم درنهایت، اهمیت دادن و ارج نهادن نهادها و سازمانهای مرتبط دولتی به مراکز آموزشی خصوصی را در افزایش ضریب اشتغال و کاهش بیکاری در کشور بسیار مؤثر میداند؛ چرا که مراکز آموزش خصوصی باهدف توسعه مهارتهای فردی و سازمانی و با کارآفرینی و نوآوری نقش عمدهای در توسعه کسبوکارهای مختلف کشور دارند.