• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 6 آبان 1404, 6 جمادی‌الاول 1447, Tuesday 28 October 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 10404
منتشر شده در یکشنبه, 17 آذر 1398 00:54
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
مهمانان اصلی بازار گردشگری ایران با ۱۳ شاخص اولویت‌بندی شدند

۳۰ کشور هدف در جذب توریست

توضیحات

وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با استفاده از ۱۳ پارامتر اصلی و ۶۰ زیر شاخه، ۳۰ بازار هدف جذب گردشگری از میان ۸۴ کشور را انتخاب و در چهار دسته اولویت بندی کرده است.

دستیابی به رونق گردشگری در کشور نیازمند حرکت‌های آگاهانه و با برنامه‌ریزی دقیق است که یکی از اقدامات مهم این حوزه برای دستیابی به نتیجه مطلوب مربوط به تعیین بازارهای هدف می‌شود. وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در همین راستا به سطح‌بندی کشورها پرداخته که این سطح‌بندی براساس ۱۳ شاخص صورت گرفته است.به گزارش«دنیای‌اقتصاد» دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از بررسی ۸۴ کشور، ۳۰ کشور را به‌عنوان مقصد هدف بازار گردشگری مشخص کرد؛ که تعیین این کشورها براساس ۱۳ شاخص که با زیر شاخه‌های خود به ۶۰ پارامتر می‌رسد بوده است. یکی از دلایل تعیین «بازار هدف گردشگری» بازاریابی و تبلیغات است زیرا با مشخص کردن کشور مقصد می‌توان بر ذائقه و فرهنگ گردشگران خارجی تمرکز بیشتر داشت و تبلیغات‌ مربوط به بازاریابی را براساس نیازهای آنها تهیه و تولید کرد. در همین راستا دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری در یک‌سال اخیر اقدام به بازنگری و به‌روزرسانی کشورهای بازارهدف گردشگری ایران کرده است.

۱۳ شاخص‌ اصلی که براساس آنها این کشورها تعیین شده شامل سطح روابط سیاسی کشور مبدا با ایران، مزیت ویژه کشورمبدا برای ایران، درآمد سرانه و قدرت خرید، میزان هزینه‌کرد گردشگران خروجی از کشورمبدا، تعداد گردشگر خروجی از کشور مبدا، امکانات و تسهیلات ایران در کشور مبدا، میانگین هزینه تمام شده سفر یک هفته ای هر گردشگر، تعداد گردشگر ورودی از کشورمبدا به ایران، تعداد پروازهای مستقیم بین کشور مبدا و ایران در طول هفته، حجم مبادلات بازرگانی کشور مبدا و ایران، تعداد اتباع ایرانی مقیم کشورمبدا، وضعیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی کشور و جمعیت است.کشورهای هدف مقصد گردشگری از یک تا ۳۰ اولویت‌بندی شده که در طبقه‌بندی‌های انجام شده چهار دسته‌بندی نیز تعیین کرده‌اند که در این دسته‌بندی‌ها کشورها را براساس شاخص‌های اصلی و زیر شاخه‌های مربوط به آن با اولویت طبقه بندی شده‌اند. در «دسته اول اولویت بازار هدف» پنج کشور چین، عراق، آذربایجان، ترکیه و عمان جای گرفته‌اند. دسته دوم کشورهای افغانستان، هندوستان، پاکستان، روسیه و ارمنستان هستند و براساس طبقه‌بندی‌های دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارت گردشگری در بازار هدف دسته سوم کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، قطر، کویت، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، قزاقستان و امارات قرار دارند. آخرین دسته «اولویت بازار هدف» نیز به کشورهای انگلستان، سوئیس، سوئد، اتریش، مالزی، هلند، گرجستان، بلژیک، دانمارک و لبنان اختصاص یافته است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»؛ دفتربازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارتخانه گردشگری پس از تعیین بازارهای هدف گردشگری طرحی را در نظر گرفت که هدف آن عرضه محصولات و خدمات گردشگری براساس نیاز توریست‌های بازار هدف است که در این راستا قصد عبور از بازار تک محصولی تاریخی فرهنگی را دارد تا بتوانند از ظرفیت‌های موجود در سایر استان‌ها نیز استفاده کنند از همین روقصد دارند آنها را براساس نیاز و ذائقه توریست‌ها به گردشگران خارجی ارائه دهند. زیرا برخی از کشورهای بازار هدف گردشگری ایران متقاضی محصول تاریخی فرهنگی نیستند بلکه در جست‌وجوی خدمات و محصولات دیگری از بازار گردشگری مانند زیارت، سلامت، طبیعت‌گردی، تجارت، گردشگری ادبی، کشاورزی و...در کشور‌های مقصد هستند. دفتر بازاریابی و تبلیغات فعال در معاونت گردشگری وزارتخانه گردشگری برنامه‌ریزی این طرح را براساس نیازهای کشورها انجام داده؛ در واقع در طرح خود تمرکز کرده‌اند چه محصولی برای گردشگران کدام کشور مناسب است. علاوه‌بر این تیم بازاریابی و تبلیغات به این امر که «کدام سبک از تبلیغات برای گردشگران کدام کشورها باید مورد استفاده قرار گیرد» نیز متمرکز شده و نتایج مطلوبی نیز از ذائقه تبلیغاتی توریست‌های کشورهای متفاوت کسب کرده است. جهت اجرایی کردن آن نیز سه گام اصلی «شناسایی محصولات و خدمات مدنظر گردشگران»، «شناسایی دقیق انتظارات گردشگران از محصولات و خدمات مدنظر» و «انطباق و شبیه‌سازی هرچه بیشتر محصولات و خدمات به تقاضای گردشگران» در نظر گرفته شده است. در برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این طرح باید همه استان‌ها براساس بازار هدف خود محصول یا محصولات مشخصی را برای عرضه انتخاب کنند و پس از آن برای نزدیک شدن به نیاز مشتریان این بازارها ارائه‌کنندگان محصولات باید سعی کنند محصولات خود را به سلایق مشتریان خود نزدیک‌تر کرده و در واقع به توسعه محصول جدید بپردازند.

copy

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

افزوده شدن بیش از ۲ هزار کیلومتر خطوط انتقال و ۳۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری به شبکه برق کشور در سال
ورق رنگی فولاد مبارکه جایگزین شایسته ورق‌های وارداتی کره‌ای و چینی/ کاهش هزینه تولید لوازم خانگی
اجرای پروژه‌های دانش‌بنیان تضمین‌كننده توسعه پایدار و افزایش كمی و كیفی محصولات
تولید گرید S235J2W مطابق با استانداردهای جهانی در فولاد مباركه
میزبانی اصفهان از نوزدهمین نمایشگاه صنعت خودرو باحضور بیش از ۳۴ شرکت بزرگ
وضعیت خانه‌ها، مراکز فرهنگی، اجتماعی و املاک شهرداری نیازمند بازبینی و دقیق‌سازی جدی است
هم‌افزایی برای رونق صادرات طلا و جواهر اصفهان
سامانه‌ ساماندهی اسناد غیررسمی هنوز راه اندازی نشده است
افزایش ۵۰۰برابری نرخ برنج
سونامی اخراج در غول‌های فناوری
تصویر جنگی اقتصاد روسیه
رویای ۵۵ میلیونی در زنجیره آهن
غافلگیری سرخ سهامداران
بازتعريف قدرت دريايي ایران
پایان «آینده»
بنیاد مسکن استان اصفهان ستون استوار بازسازی‌های کشور است
رشد ۴ هزار مگاواتی تقاضا و برنامه احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه جدید تا تابستان1405
ایران در جمع كشورهای پیشرو جهان در فناوری هوشمندسازی برق
دوره تخصصی “تجهیزات انتقال شرکت فانا”
فولادمبارکه آماده همکاری استراتژیک با چین
پیام مدیرعامل گروه فولاد مبارکه به مناسبت «روز سپاهان»
ثبت رکورد بیش از ۷۷۱ هزار تن در مهرماه ۱۴۰۴
برپایی قرارگاه پیشگیری از بیماری تب برفکی استان اصفهان
تأکید بر نقش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پایداری تولید دیمزارهای استان اصفهان
واکسیناسیون، مؤثرترین راه کنترل تب برفکی SAT1 است
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا