خط ۲ نورد گرم در فولاد مبارکه به چه دلیل و اقتضائاتی، اکنون قرار است احداث شود و این توسعه با چه هدفی صورت میگیرد؟
همانطور که مستحضرید، تولید فولاد خام مجتمع صنعتی فولاد مبارکه، نزدیک به دو میلیون تن بیش از ظرفیت نورد موجود مجموعه است، بنابراین ما مجبور هستیم فولاد خام را یا به صورت خامفروشی صادر کنیم یا اینکه در بازار داخلی عرضه کنیم، به این جهت ارزش افزوده تولید این محصول در داخل فولاد مبارکه قرار نمیگیرد. این در حالی است که ظرفیت تولید فولاد در مجتمع فولاد مبارکه حدود ۲/ ۷ میلیون تن است؛ در حالی که ظرفیت اسمی نورد این مجموعه حدود ۵/ ۴ میلیون تن است که در مجموع بالغ بر پنج میلیون تن نورد میکنیم. بنابراین محاسبات نشان میدهد که حدود دو میلیون تن تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن کمبود ظرفیت نورد داریم. از سوی دیگر، سال آینده نیز مجتمع فولاد سفیددشت وارد مدار تولید شده که این مجتمع نیز یک میلیون تن ظرفیت اسلب دارد و نیاز داریم که نورد ۲ را هرچه سریعتر احداث کنیم تا بتوانیم فولاد تولیدی را با ارزش افزوده بیشتری به فروش برسانیم. از سوی دیگر، نوردهای موجود در دنیا، معمولاً روی ۷۵ درصد ظرفیت کار میکنند، در حالی که ما از نورد موجود خود ۱۲۰ درصد ظرفیت کار میکشیم که این موضوع، منجر به بالا رفتن استهلاک واحد نورد خواهد شد و باید جایگزین دومی باشد که هم به نورد موجود فعلی فشار وارد نیاید و هم اینکه بتوانیم محصولات جدیدتری را تولید کنیم. تمامی این مجموعه نیازها، شرایطی را به وجود میآورد که طبق آن، مسیری را تجربه کنیم که بتوانیم هرچه سریعتر به سمت احداث واحد نورد ۲ حرکت کنیم.
منابع مالی برای راهاندازی نورد گرم ۲ فولاد مبارکه از چه محلی تامین شده است؟ به هر حال کشور هماکنون در مضیقه مالی قرار دارد و شاید اختصاص بودجه برای راهاندازی طرحهای مختلف صنعتی، با مشکل مواجه شود؟
بودجه نورد ۲ از منابع داخلی شرکت در نظر گرفته شده است که در واقع، به مسائل بودجه کشور گره نخورد و تامین مالی را میتوان از محل منابع داخلی شرکت انجام داد. بنابراین وابستگی به بودجه عمومی دولت برای اجرای این طرح دیده نشده است.
چشماندازی که برای حرکت فولاد مبارکه بعد از راهاندازی واحد ۲ نورد گرم ترسیم میشود، چگونه است؟
آنگونه که در برنامهریزیهای در نظر گرفتهشده برای راهاندازی واحد ۲ نورد در فولاد مبارکه ترسیم شده است، احداث این واحد و راهاندازی آن، باعث خواهد شد که تمام نیازهای کشور را بتوان در بخشهایی همچون نفت و گاز، خودروسازی، لوازم خانگی و مبلمان تامین کرد؛ به این معنا که چشمانداز احداث خط نورد ۲ این است که بتوان تمامی نیازهای بخشهای مختلف کشور را به ورقهای فولادی تامین کرد.
سوال دیگری که در این رابطه مطرح است، آن است که راهاندازی خط نورد ۲ در فولاد مبارکه، چه تاثیری بر روی توان تولید کشور در بخشهای مختلف به جا خواهد گذاشت؟
در واقع با راهاندازی این خط تولیدی، کارخانههای لولهسازی به شدت فعال خواهند شد و پروژههای نفت و گاز با سرعت و کیفیت بهتری اجرایی خواهند شد. در واقع، با توجه به نفتخیز بودن ایران و نیاز بسیار زیاد صنعت نفت به لولههای انتقال نفت و گاز که عمدتاً از نوع ترش (همراه با گوگرد بالا) است امکان تولید رول ورق برای ساخت لولههای با اقطار بزرگ و ضخامت زیاد وجود نداشت؛ نیاز صنایع نفت به تولید گریدهای جدید فولادی از قبیل API X۷۰ است که صرفاً با راهاندازی این خط جدید مقدور خواهد بود. همچنین ضخامت تولیدی نورد فعلی از ۵/ ۱ تا ۱۶ میلیمتر است که پاسخگوی نیاز کشور به کلاف ورق، جهت استفاده در حوزه نفت، گاز و آب به محصولات با ضخامت بالاتر نیست و خط جدید، کلاف فولادی با ضخامت ۲/ ۱ تا ۴/ ۲۵ میلیمتر و عرض تا دو هزار میلیمتر را تولید میکند و این نیاز را پوشش خواهد داد. نیاز گسترده صنعت خودرو به ورقهای خاص با استحکام بالای سبک DP۱۱۸۰، برای استفاده در بدنه خودروها، باعث سبکسازی و استحکام بخشیدن به بدنه خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفهجویی هزینههای سوخت آن میشود که با راهاندازی این خط مرتفع خواهد شد. اکنون بیشترین نیاز صنایع لوله و پروفیل بهصورت عمومی ضخامتهای زیر دو میلیمتر است که به دلیل فرسودگی خط موجود امکان پوشش کامل این نیاز در این ضخامت وجود ندارد و با احداث خط جدید میتوان ضخامتهای تا ۲/ ۱ میلیمتر را با استحکام بالا و بهصورت سبک تولید کرد که در هزینههای تمامشده مشتریان ساختمانی نیز موثر خواهد بود. نکته حائز اهمیت آن است که در حال حاضر امکان تولید گرید پراستحکام QSD۷۰۰ برای تولید شاسی خودرو سنگین وجود نداشته و تولیدات خط جدید نورد گرم ۲ میتواند این امکان را برای کشور برای اولینبار فراهم کند. همچنین خط فعلی بیشتر پاسخگوی نیاز بخش تجاری و ساختمانی است. در صورتی که نیاز صنایع کشور به محصولات مستحکم و سبک روزبهروز با راهاندازی خط نورد گرم ۲ بیشتر میشود. از سوی دیگر با توجه به وجود ظرفیت تولید ورق برای صنایع لوازمخانگی با عرض بالا در واحد نورد سرد فولاد مبارکه، این ظرفیت در خط نورد گرم ایجاد نشده است که خط نورد گرم ۲ برای صنایع لوازمخانگی نیز بسیار مصرف خواهد داشت.
یکی از محرکهای اصلی برای توسعه کار در این بخش، ظرفیت مصرف و میزان تقاضاست، آیا این اقدام فولاد مبارکه میتواند به قطع دست واسطهگران و شبکه عرضه دلالی از بازار نورد گرم و افزایش سوددهی منجر شود؟
بهطور قطع، افزایش ظرفیت عرضه و بالا رفتن تولید داخلی، نقش بسزایی در حوزه تامین نیازهای داخلی به شکل مناسبی دارد؛ چراکه وقتی نیاز داخلی بهطور کامل تامین شده و حتی بالاتر از نیاز هم عرضه شود، بازار واسطهگری و دلالی نیز برچیده میشود؛ به این معنا که عرضه بیش از نیاز داخلی صورت میگیرد و آرامشی هم به بازار داده میشود که بهطور طبیعی و به دور از هیجان، نیاز داخلی تامین میشود. به هر حال این پروژه بسیار سودآور است و دو سال و نیم سرمایهگذاری انجامشده، بازگشت داده میشود.
این پروژه در سال ۹۸ اجرایی خواهد شد؟
اگر مجوزهای لازم تامین شود، بهطور قطع میتوان آغاز اجرای پروژه را در سال ۹۸ کلید زد. زیرساختها کاملاً آماده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.