اقتصاد بازار: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فعلا خودروسازان برای حضور در بازار ایران در باغ سبز نشان دادند، گفت: باید خارجیها بیایند و در ایران خودرو تولید کنند تا باعث افزایش رقابت با شرکتهای داخلی شود، وگرنه واردات و یا مونتاژ هنر نیست.
حمیدرضا فولادگر، در مورد آینده صنعت خودروسازی در پساتحریم و بحث واردات خودرو به کشور، بیان داشت: مردم برای خرید خودرو فقط موضوع قیمت را مد نظر ندارند و برای آنها کیفیت و خدمات پس از فروش هم مهم است.
وی اظهار داشت: سه فاکتور قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش، باعث رقابت پذیری درصنعت خودروسازی کشورمهم است که باید اجرایی شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به توافق هستهای و لغو تحریمها، گفت: فعلا خودروسازان اروپایی که به ایران سفرکرده و به دنبال حضور در بازار ایران هستند،دَر باغ سبز نشان دادند؛ زیرا هنوز قراردادی امضا نشده است.
وی با بیان اینکه شرکتهای خودروساز اروپایی برای حضور در ایران منتظر امضای نهای توافقنامه هستهای و اجرای آن و لغو تحریمها هستند، افزود: نمیتوان با قطعیت گفت حضور خودروسازان مطرح دنیا عملیاتی خواهد شد و برای آن زمان بندی وجود ندارد.
فولادگر گفت: فرض اینکه همه چیز طبق برنامه جلو برود و تا چند ماه آینده بخشی از تحریمها لغو شود و آن موقع بر اساس مصالح کشور تصمیم میگیریم که شرکت خارجی به بازار ایران وارد شود و باید بین آنها فضای رقابتی ایجاد کنیم.
باید از تجربههای گذشته درس بگیریم
به گفته وی، نباید پس از لغو تحریمها بازار ایران را به راحتی در اختیار هر خودروساز خارجی قرار دهیم و باید از تجربههای گذشته درس بگیریم، زیرا شرکتهایی که با ما قرارداد داشتند در تحریمهای قبلی به ما ضرر و زیان وارد و با سیاست امریکا همراهی کردند و نباید برای اینشرکتها فرش قرمز پهن کرد.
فولادگر ادامه داد: اگر خودروسازان مطرح اروپایی قرار است وارد بازار ایران شوند باید با آنها قراردادهای محکم بسته شود، که اگر دوباره شرایط به سمتی شرایط تحریم رفت و یا در اجرای توافقنامه خللی ایجاد شد، دوباره مانند گذشته، شرکتها ایران را ترک نکنند تا باعث زیان ما شود.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: خودروسازان خارجی به جای مونتاژ محصول و یا واردات خودرو، باید خودشان در ایران تولیدکنند و قطب خودرسازی در کشور باشند و باید تکنولوژی را به ایران منتقل کنند.
فولادگر با بیان اینکه واردات خودرو خارجی و یا مونتاژ آن در کشور هنر نیست، ادامه داد: باید انتقال تکنولوژی را شاهد باشیم نه محصول، زیرا با انتقال فناوری هم تولید لطمه نمیبیند و هم باعث ایجاد اشتغال، رقابت و کیفیت خواهد شد.
خودروهای چینی بی کیفیت راهی ایران می شود
به اعتقاد وی، حضور خودروسازان خارجی باید باعث ایجاد رقابت با خودروهای داخلی باشد تا کیفیت خودروهای ساخت داخلی هم افزایش یابد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت ازتولیدملی و نظارت براجرای اصل 44 قانون اساسی درمورد واردات خودروهای بیکیفیت چینی و انحصاری بودن آن، تاکید کرد: انحصار درشرایط تحریم ایجاد شد، البته چین خودروهای با کیفیت هم دارد و فکر نکنید همه محصولات چینی بیکیفیت است؛ متاسفانه واردکنندگان ما به سمت خودورهای چینی بیکیفیت رفته و میروند.
وی با بیان اینکه امروز دیگر شرایط تغییر کرده و شرایط انحصار دیگر وجود ندارد، درمورد اینکه آیا قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟ تصریح کرد: بعید است قیمت خودرو کاهش پیدا کند، البته ما موافق نیستم.
منبع: خبرگزاری ایمنا