شرکت ایرانخودرو اولین فروش فوری محصولات خود را در سال ۹۸ با عرضه دو محصول پژو ۴۰۵ بنزینی و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کلید زد.
این اتفاق در شرایطی است که همچنان خبری از قیمتگذاری براساس فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار نیست. مقایسهای میان قیمتهای بازار با قیمتهای اعلامی ازسوی ایرانخودرو گویای تداوم قیمتگذاری دستوری از مبدا است. در اواخر پاییز سال گذشته رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از کشوقوسهای فراوانی که از شهریورماه پارسال و در زمان محمد شریعتمداری، وزیر پیشین صمت، در ارتباط با آزادسازی قیمت محصولات شرکتهای خودروساز اتفاق افتاده بود، اعلام کرد کهخودروسازان از ابتدای بهمن ۹۷ مجازند محصولات خود را براساس فرمول ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار عرضه کنند.
این در حالی است که این دستور هنوز اجرایی نشده و شاهد بودیم که خودروسازان در فروش فوری که طی اسفند گذشته انجام دادند به جای کشف قیمتی براساس فرمول ذکر شده، محصولات خود را با توجه به قیمتهای دیکته شده در اختیار خریداران قرار دادند.
کارشناسان همواره بر این نکته تاکید کردهاند که فاصله قیمتی میان کارخانه و حاشیه بازار از عوامل بیثباتی بازار است. آنها میگویند: برداشتن فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار باعث میشود علاوه بر اینکه خودروسازان محصولات خود را با ضرر تولید نکنند، شرایط برای خروج دلالان و سفتهبازان از این بازار مهیا شود.