رسول فرخیمیکال نماینده مجلس درباره اهمیت عرضه دوباره خودرو در بورس کالا در گفتوگو با مهر گفت: با کشف قیمت خودرو در بورس کالا متاثر از سازوکار عرضه و تقاضا، رویه خوبی برای مبارزه با رانتبازان و دلالان ایجاد شده است.
این نماینده مجلس اظهار کرد: اگر عرضه خودرو در بورس کالا افزایش و تداوم یابد، وضعیت باثباتتری از شرایط فعلی در بازار خودرو خواهیم داشت. نماینده مردم لاهیجان تصریح کرد: حذف رانت، شفافیت درآمد دولت از محل ارزش افزوده، بهبود درآمد خودروسازان به نسبت شرایط قیمتهای دستوری و کاهش قیمت خودروها برای مردم از مهمترین پیامدهای عرضه بورسی خودرو است که تجربه این موضوع را سال گذشته داشتهایم.
تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا
حسین رییسی نماینده مجلس نیز در گفتوگویی درباره اهمیت عرضه دوباره خودرو در بورس کالا میگوید: سازوکارهای عرضه خودرو در بورس کالا که از سال گذشته به صورت رسمی و قانونی فراهم شد، با هدف تشکیل بازاری شفاف و رقابتی برای فروش خودرو به قیمت منصفانه انجام شد.
به گفته رییسی مهمترین هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این است که با یک روند عادلانه، قیمتها برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان منطقی شود و با افزایش عرضه، قیمت در بازار آزاد کاهش یابد که سازوکار بورسی در این باره موفق عمل کرد.
نماینده مردم میناب بیان کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا کاهش هزینههای تولید و حمایت از مصرفکننده در اولویت قرار میگیرد.
رییسی تصریح کرد: صنعت خودرو در سالهای اخیر با چالشهای عدیدهای مواجه شد، به همین دلیل باید نهادهای تصمیمگیر در این خصوص اقدامهای جدی و عاجل به انجام برسانند.
وی اضافه کرد: شرکتهای خودروساز باید بتوانند به اندازه نیاز مردم خودرو تولید کنند، چراکه اگر به اندازه نیاز مردم خودرو عرضه شود، فرصت سودجویی از بین میرود.
رییسی اضافه کرد: شیوه عرضه خودرو در بورس کالا رویه مناسبی است که تجربه سال گذشته نشان داد سازوکار بورسی میتواند در بازار خودرو تعادل ایجاد و قیمتها را ساماندهی کند.
وی ابراز امیدواری کرد عرضه خودرو در بورس کالا تداوم یابد و مردم بتوانند خودروی مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه کنند.
نماینده مردم میناب با اشاره اینکه ضروری است در زمینه خرید خودرو از بورس کالا آموزشهای لازم داده شود، اظهار کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا موافقم، چون سازوکار بورس کالا توانست بازار را به تعادل برساند و نسبتا موفق عمل کند.
بورس کالا از مطمئنترین شیوههای عرضه خودرو
رمضانعلی سنگدوینی دیگر نماینده مجلس هم درباره اهمیت سازوکار بورسی عرضه خودرو گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد تحول در شیوه فروش خودرو بودیم و این مدل توانست تا حدی موفق عمل کند. چراکه با کشف قیمت، خودرو به دست مصرفکننده نهایی یعنی مردم میرسید.
به گفته نماینده مردم گرگان، بورس کالا از مطمئنترین شیوهها برای عرضه خودرو است، چون ضمن ایجاد رقابت در این صنعت، دست دلالان را کوتاه میکند.
وی در ادامه عنوان کرد: صنعت خودرو در کشورمان متاثر از نظام قیمتگذاری دستوری، با چالشهای جدی مواجه و بازار از کنترل خارج شده است، به همین دلیل تنها راه نجات این صنعت و بازار، تداوم عرضه آن در بورس کالاست، به شرط آنکه زیرساختهای بازار سرمایه برای این کار تقویت شود.
عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به شفافسازی قیمتها کمک میکند، ابراز امیدواری کرد: دولت صنعت خودروسازی را به بخش خصوصی واقعی و توانمند واگذار و شرایط رقابت سالم و عرضه را به گونهای فراهم کند که منجر به ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی شود. سکوت سازمان بازرسی درباره بازگشت خودروها به بورس در حالی دوشنبه هفته آینده گروه بهمن موتور با عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ مجدد به بورس بازمیگردد که شاهد سکوت دستگاههایی همچون سازمان بازرسی کل کشور که یکی از مخالفان جدی این موضوع بوده، هستیم.
ایرنا مینویسد: پس از نهایی شدن تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا و عملیاتی شدن این تصمیم، سازمان بازرسی کل کشور با ورود به این ماجرا، مخالفت خود را بهصورت شفاف اعلام کرد. بهطوری که «ذبیحالله خدائیان» رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود: براساس بند ۵ ماده ۵٨ قانون نحوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، تنظیم قیمتها، مقدار و شرایط دسترسی کالا و خدماتی که جنبه انحصاری دارند برعهده شورای رقابت است و این شورا از مدتها قبل بحث تولید و عرضه خودرو در ایران را انحصاری تلقی کرده است و بر این اساس نباید برای کالای انحصاری، عرضه در بورس آغاز شود.
«احمد اسدیان» معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور درباره دلیل ورود این سازمان به عرضه خودرو در بورس اعلامکرد: این کار با دو هدف انجام شده است؛ نخست، اجرای صحیح قانون و پیشگیری از نقض آن و دوم، حمایت از مصرفکننده.
معاون سازمان بازرسی متذکر شده بود: اگر کالایی بهمیزان نیاز جامعه وجود داشته باشد و انحصاری نباشد تا تولیدکننده با قیمتها بازی کند و بهعنوان مثال هر زمان خواست قیمت را افزایش دهد، عرضه را کاهش دهد تا مشتری ناچار به خرید آن با قیمت بیشتری شود و از طرفی تولیدکننده دارای رقبایی در عرضه آن کالا یا مشابه آن باشد طبیعتا عرضه کالا در بورس هم بهنفع مصرفکننده است و هم شفافیت ایجاد میکند. اما زمانی که کالایی بهمیزان نیاز مردم تولید نمیشود و از طرفی تولیدکننده منحصربهفرد باشد و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد عرضه این کالا در بورس بهنفع تولیدکننده است. در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین میکند بلکه تولیدکننده قیمت را مدیریت میکند زیرا با کاهش عرضه بهراحتی میتواند قیمتها را افزایش دهد و در مورد خودرو چنین وضعیتی وجود دارد.
اسدیان همچنین در ادامه گفتههای خود در مورد وجود انحصار در صنعت خودرو بیان داشت: «تعداد خودروسازهای دولتی و خصوصی معدود هستند. بهقدر نیاز جامعه خودرو تولید نمیشود و از طرفی اجازه واردات خودرو بهاندازه نیاز مصرف داخلی هم داده نشده است. بر این اساس شورای رقابت بهعنوان مرجع تشخیص انحصاری بودن کالا طی مصوبات متعدد، عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است و طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سالهاست که نسبت به تنظیم دستورالعمل قیمتگذاری اقدام میکند.»
همچنین «مصطفی طاهری» رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگویی اظهار داشت: هرکس میتواند کالاهایش را در بورس کالا بفروشد، اما خودرو کالایی انحصاری است، بر این اساس با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف هستم و این روش خلاف قانون است.
برپایه این گزارش، اطلاعیه عرضه دیگنیتی پرستیژ گروه بهمن در بورس کالا در روز ۲۹ خرداد (دوشنبه هفته آینده) در حالی صادر شده است که این خودروساز مونتاژکار هیچ محصولی در مرحله دوم طرح یکپارچه فروش خودرو عرضه نکرده بود و به عبارتی مدعی بود که «خودرو برای عرضه ندارد».
بنابر جزئیات طرح فروش دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا، درصد پیشپرداخت سفارش خرید این محصول ۱۰۰ درصد اعلام و قیمت پایه این محصول یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان اعلام شده است.
بهمن موتور اعلام کرده که تاریخ تحویل این خودروها ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ خواهد بود و هر کدملی نیز مجاز به ثبت سفارش برای یک دستگاه خودرو به شرط عدم خرید خودرو از شرکتهای خودروساز از ابتدای سال ۱۳۹۸ است.
حال این پرسش پیش میآید که ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفیدرنگ عرضهشده در بورس کالا از کجا تامین شده است؟ چراکه این خودروساز خصوصی پیش از این دلیل عدم حضور در مرحله دوم طرح یکپارچه را تقاضای بالا در دور نخست این طرح و عدم عرضه محصول اعلام کرده بود.
باید به این موارد قیمتگذاری جدید شورای رقابت برای ۱۷ محصول مونتاژکاران را نیز اضافه کرد که مشخص شده این خودروسازان گرانفروشی داشتهاند و در ادامه منتظریم تا برای سایر خودروهای مونتاژی از جمله همین دیگنیتی پرستیژ نیز قیمت جدید اعلام شود.
شفافسازی و پاسخگویی شورای رقابت درخصوص اینکه آیا مونتاژکاران از انحصاری بودن خارج شدهاند که مجددا شاهد عرضه محصولاتشان در بورس هستیم نیز مورد انتظار است.