در نشست خبری سومین جشنواره قالی فاخر ایران، شانزدهمین المپیاد فرش و بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف که به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور مدیران اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان، انجمن صادر کنندگان فرش دستباف ایران، شرکت نمایشگاه ها و دیگر مدیران نهاد های اجرایی برگزار شد، تاثیر سیاستگزاری های اشتباه، مداخلات غیرکارشناسی دولت و عدم توجه به جایگاه جهانی فرش دستباف ایران و بویژه اصفهان، بعنوان دغدغه های اصلی فعالان این عرصه مطرح شد.

ضرورت آزادشدن تجارت فرش و حمایت دولت از قالیبافان

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با استقبال از حضور مدیران اجرایی و روسای تشکل ها در زمینه هنر صنعت فرش دستباف، به بیان اهمیت و جایگاه فرش دستباف برای کشور و اصفهان پرداخت و توضیح داد: از یکسو نادیده گرفتن نقش قابل توجه فرش در اقتصاد خانوار و از سویی دیگر، غفلت از اهمیت بازار جهانی و صادراتی فرش ایران به دلیل سیاستگزاری های اشتباه، مداخلات غیرکارشناسانه دولت و موانع دیگر، موجب تحمیل خسارات سنگینی به فعالان این هنر صنعت شده است.

رئیس دبیرخانه رویداد جشنواره قالی فاخر با ابراز قدردانی از اهتمام ویژه سازمان صمت به موضوع فرش دستباف، گفت: نقش اصفهان در جشنواره قالی فاخر معطوف به تمدن، فرهنگ و تاریخ اصفهان و بویژه سبک اصفهان در هنرها و صنایع مختلف و ازجمله فرش با روح هنری خاص است که باعث ایجاد حس خوب و متفاوتی نسبت به این هنر صنعت می شود.

کشانی با انتقاد از آنچه برای صادرات مطرح می شود، اعلام کرد: زمانی که صادر کننده فرش باید ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت کمتر و نرخ نیمایی عرضه کند اما هزینه های تولید و زندگی خود را با نرخ دلار بیش از 70هزارتومان تامین نماید، بطور حتم نگرانی و دغدغه در تولید و صادرات جدی است.

او افزود: در این برهه، صادرات فرش می توانست حدود 5میلیارد دلار درآمد ارزی را برای کشور فراهم نماید اما مداخلات غیرکارشناسانه دولت و ناآگاهی تصمیم گیران موجب به حداقل رسیدن صادرات فرش دستباف شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ابراز امیدواری کرد که یکی از دستاوردهای جشنواره، دست برداشتن دولت از ساختار و حوزه های فرش، آزاد گذاشتن تجارت فرش و تمرکز حمایت دولت بر قالی بافان باشد.

کشانی در بخش دیگری از سخنان خود، اهمیت موضوع فرش دستباف در اتاق اصفهان را مطرح نمود و گفت: پیگیری و تلاش کمیسیون تخصصی فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان حاکی از توجه به جایگاه فرش است که در این راستا، برگزاری سه رویداد در زمینه فرش در اصفهان را شاهد خواهیم بود.

ضرورت برگزاری رویدادهای ملی و حمایت از آثار فاخر

سلیم کریمی معاون توسعه تجارت سازمان صمت استان اصفهان با اشاره به الزامات قانونی سازمان صمت از صنایع دستی و فرش دستباف، گفت: برگزاری رویدادهای ملی با هدف حمایت از آثار فاخر می تواند منشأ خلق آثاری برای نمایش در عرصه بین المللی باشد.

او در صحبت از نتایج و تجربیات حاصل از جشنواره های قالی فاخر در سالهای گذشته که موجب هم افزایی تشکل ها و نهادهای اجرایی شده است، اظهار کرد: بررسی فرایندهای اجرایی، ارزیابی قالی ها با هماهنگی مدیریت مرکز فرش ایران انجام شد و تعداد و تنوع موارد اظهار شده، نشان از افزایش مشارکت، بهبود کیفیت و رتبه های برتر دارد.

کریمی، برگزاری شانزدهمین المپیاد فرش را عاملی در جهت ترغیب نیروی انسانی متخصص و تامین منابع مالی دانست و افزود: بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از 7تا 12بهمن امسال می تواند گامی در زمینه تقویت صنعت فرش دستباف در داخل و در سطح بازارهای بین المللی باشد.

رفع موانع صادرات تنها راه نجات فرش ایران

در ادامه این جلسه، مژگان ایزدی رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان با عنایت به شرایط سخت اقتصادی و عدم توان خرید فرش دستباف توسط خانوارهای ایرانی، صادرات را تنها راه نجات فرش دانست و گفت: از نهادهای دولتی تقاضا داریم تا پیگیر تقاضاهای صادرات محور باشند. زیرا فرش ایران در سطح جهان، خواهان دارد و گره گشایی و رفع موانع توسط دولت، ضرورت مهم در نجات فرش ایران است.

ایزدی در بیان خروجی حاصل از پیگیری های کمیسیون و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی توسط اتاق اصفهان، از رفع تعهد ارزی، نامگذاری روز ملی فرش دستباف و کاهش تعرفه ابریشم خبر داد و افزود: گفتگو با رایزن های فرهنگی و نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان در زمینه امنیت صادرات فرش و صنایع دستی و استقبال کشورهای افریقای جنوبی، اروپایی و... برای حضور در رویدادی که قرار بود در اصفهان برگزار شود اما به دلیل بی ثباتی منطقه کنسل شد، بخشی از فعالیت های اتاق اصفهان است.

اختصاص 5هزارمترمربع فضای نمایشگاهی به نمایشگاه فرش

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از بهترین نمایشگاه ها در سال گذشته، نمایشگاه فرش دستباف در اصفهان بود، گفت: امسال 5هزارمترمربع فضای نمایشگاهی به نمایشگاه فرش اختصاص داده ایم.

او، شعار امسال نمایشگاه را، "با هر گره، اصالت می بافیم" عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از 72هنرمند و اساتید فعال در صنعت فرش دستباف، اعلام حضور کرده اند. همچنین، رویدادهای مختلف در طول برپایی نمایشگاه برگزار می گردد.

مدیرعامل نمایشگاه اصفهان از دعوت و حضور سفرای کشورهای رومانی، عربستان، قطر و چین در نمایشگاه فرش دستباف اصفهان خبر داد.

تناسب وهارمونی معماری داخلی و فرش دستباف

مرتضی حاجی آقا میری، رئیس کمیسیون فرش اتاق ایران با اذعان به دغدغه جدی اتاق های ایران و اصفهان نسبت به موضوع فرش، کمیسیون گردشگری و صنایع دستی و فرش اتاق اصفهان را از فعالترین کمیسیون های اتاق های کشور دانست و گفت: پایداری و تداوم جشنواره و رویدادها در اصفهان در کامیابی موثر است.

او، توجه به تناسب وهارمونی معماری داخلی و فرش دستباف را از ارکان مهم در توسعه تجارت و صادرات فرش عنوان کرد و افزود: برگزاری رویدادهای بین رشته ای و ترغیب جوانان و نوجوانان برای ورود به عرصه فرش دستباف، تعامل و همکاری کمیسیون های فرش اتاق ایران و اصفهان با هدف برداشتن گام های مثبت می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

باور نداشتن جایگاه اقتصادی فرش و سیر نزولی صادرات

علی شهبازی، رئیس اتحادیه تعاونی های فرش دستباف روستایی با ابراز گلایه از سیر نزولی صادرات فرش دستباف از دهه 70 تا کنون، آن را نشانه نبود تلاش و برنامه و باور نداشتن جایگاه اقتصادی فرش توسط دولت دانست و گفت: مرکز ملی فرش، نماینده ای در دولت ندارد. در مقابله با تحریم فرش ایران که اولین کالای تحریمی بود، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

شهبازی با بیان آنکه هیچ کشور رقیبی نمی تواند فرش را طبق کیفیت فرش ایران تولید نماید، گفت: فرش ایران دارای منشور چندوجهی است و تنها کالایی که در خارج از کشور، تابلوی ایرانی دارد، فقط فرش دستباف ایران است.

صدور شناسنامه فرش دستباف ایران

ساعد عصاچی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان به قدمت تاریخی و سابقه بیش از 500ساله فرش اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان، یکی از سه قطب اصلی کشور در تولید و صادرات فرش است.

عصاچی از برگزاری رویدادهای مهم و تاثیرگذاری در زمینه برندینگ و تقویت جایگاه فرش ایران خبر داد و اظهار داشت: حمایت سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) از صنایع و کسب و کارهای کوچک و برندسازی در زمینه فرش ایران اتفاق بزرگی است.

او از صدور شناسنامه فرش دستباف در سال جاری خبر داد و مزایای آن را شامل درج مشخصات، اطمینان بخشی به خریداران داخلی و خارجی، حمایت از برندسازی، حفظ اصالت و حقوق مالکیت فکری و جایگاه اقتصادی، ارزش افزوده و جلوگیری از سوءاستفاده رقبا در کشورهای دیگر در زمینه طرح فرش ایرانی برشمرد.

عصاچی در بیان مشکلات فرش در زمینه فروش، موانع فروش خارجی و تبادلات مالی به دلیل FATF ، قوانین نسنجیده دولت، عدم همکاری و حمایت از بخش خصوصی و موانع صادراتی، خاطرنشان کرد: 80درصد تولیدات فرش ما، جنبه صادراتی دارد ولی به دلیل مشکلات فوق، تحریم های داخلی و خارجی، جایگاه و بازارهای صادراتی خود را از دست داده ایم.

در خاتمه، اهداف و فرایند اجرایی سومین جشنواره قالی فاخر و برگزاری المپیاد فرش در 4 رشته تخصصی مواد اولیه، رنگرزی، طراحی بافت و مرمت ویژه دانشجویان و دانش آموزان تشریح گردید و از پوستر سومین رویداد قالی فاخر ایران و نمایشگاه فرش دستباف رونمایی شد.

فرزانه افسرطه