• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: چهارشنبه 8 مرداد 1404, 4 صفر 1447, Wednesday 30 July 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 24737
منتشر شده در شنبه, 12 آبان 1403 08:02
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل

بنزین سه سهمیه‌ای می‌شود؟

توضیحات

اصلاح تدریجی قیمت نیز باید در بستر راهکارهای غیرقیمتی انجام شود که از جمله آن توسعه حمل‌ونقل عمومی است که برنامه جامع دولت برای آن مشخص نیست. هر چند اصابت سهمیه سوم به سه دهک بالای جامعه است اما استثناهایی وجود دارد از جمله اقماری‌ها که در آبان ۹۸ نیز آسیب دیدند. تدبیر دولت معلوم نیست اما یک پیشنهاد می‌تواند توسعه سوخت ارزان CNG در آن مناطق باشد.    

پیشنهاد سهمیه سوم بنزین با قیمت وارداتی و با تمرکز بر سه دهک بالای جامعه، روز گذشته خبری در این باره منتشر شد. طبق این خبر، دولت قرار است بنزین را با سه نرخ ۲.۱، ۴.۲ و ۳۵ هزار تومان به داخل کشور بفروشد. پیگیری‌های خبرنگار فرهیختگان از اعضای کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی مجلس نشان می‌دهد که این خبر کذب است.

اما در صورت صحت خبر، هر چند این مدل اصلاح قیمت از نظر عنوان «سهمیه سوم» با مدل پیشنهادی روزنامه فرهیختگان شباهت دارد اما ملاحظات را رعایت نکرده و ایراداتی جدی به آن وارد است:

 در مدل سهمیه سوم، اصلاح قیمت باید به صورت تدریجی انجام شود ولی جهش قیمت از ۳ به ۳۵ هزار تومان به معنای شوک‌درمانی بوده و اشتباه است.

 اصلاح تدریجی قیمت نیز باید در بستر راهکارهای غیرقیمتی انجام شود که از جمله آن توسعه حمل‌ونقل عمومی است که برنامه جامع دولت برای آن مشخص نیست.

 هر چند اصابت سهمیه سوم به سه دهک بالای جامعه است اما استثناهایی وجود دارد از جمله اقماری‌ها که در آبان ۹۸ نیز آسیب دیدند. تدبیر دولت معلوم نیست اما یک پیشنهاد می‌تواند توسعه سوخت ارزان CNG در آن مناطق باشد.

 ضرورت دارد بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین، به افزایش بهینه‌سازی در ناوگان حمل‌ونقل بازگردد، اما ظاهرا دولت قصد دارد همه این منابع را صرف حقوق و دستمزد کند.

 دولت در این اقدام مجددا به جای اصلاح سازوکار و فرمول قیمت‌گذاری، خود قیمت را تغییر داده. وقتی سازوکار قیمت‌گذاری در یک برنامه زمان‌بندی‌شده اصلاح شود، مردم چشم‌انداز و فرصتی برای تغییر رفتار مصرفی خود به صورت مداوم پیدا می‌کنند.

 بزرگترین ایراد نیز عدم گفتگوی دولت با مردم، توجیه و همراهی آنهاست. دولت ابتدا باید در اذهان عمومی از طرح خود دفاع و مردم را اقناع کند.

 همچنین بازتوزیع بخشی از منابع مالی برای حمایت از دهک‌های کم‌برخودار نیز توصیه می‌شود که در طرح دیده نشده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات محصولات فولاد مبارکه
برنامه‌ریزی باشگاه برای کسب سهمیه المپیک 2032
قطعه‌سازان در گرداب كسري نقدينگي
صلح، به‌عنوان مسوولیت اجتماعی
گره كور قيمت اينترنت
فناوری جوش لیزری ایرانی در فولاد مبارکه عملیاتی شد
لایحه جنجالی و تردید دولت
بيماران در تنگناي تامين دارو
گروگان‌گیری دیجیتال!
۲.۳ میلیارد دلار بی‌زبان کجا می‌رود؟
فاجعه‌ای به نام صنعت در کویر
چرا ایران از هوش مصنوعی عقب‌ ماند؟
برندگان و بازندگان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم
برق در تله روزمرگی
سقوط سرمايه گذاري
سراب تعطیلات در بحران آب
روایت غربی از جمعه استانبول
تعديل نيرو، سايه ترس و ابهامات يك ادعا
۳گانه فرار سرمایه از ایران
وزیر راه و شهرسازی، ذوب آهن اصفهان و ستون فقرات توسعه
پیامدهای زیانبار تغییرات عجولانه در مدیریت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان
احداث مجموعه‌ای از پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان
افزایش 70 مگاواتی تولید برق در نیروگاه سردار شهید حاج احمد كاظمی فولاد مباركه
صرفه‌جویی بیش از ۵۰۰ مگاوات در ساعات اوج مصرف
لزوم همراهی همه مشترکان صنعتی، کشاورزی، خانگی و اصناف برای مدیریت مصرف برق
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا