• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: یکشنبه 16 آذر 1404, 16 جمادی‌الثانی 1447, Sunday 7 December 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 24704
منتشر شده در سه شنبه, 01 آبان 1403 08:21
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل

گران‌فروشی ۵۰ درصدیِ مونتاژکاران ایرانی

توضیحات

طبق بررسی‌های «فرهیختگان» اختلاف فاحشی میان قیمت عرضه خودروهای مونتاژی در ایران با قیمت همان خودروهای وارداتی در دو کشور امارات و عربستان سعودی وجود دارد. بر همین اساس، مقایسه قیمت‌های حدودی عرضه خودرو در ایران، عربستان و امارات نشان می‌دهد تیگو8 پرومکس در ایران حدود 115 درصد نسبت به امارات و 83 درصد نسبت به عربستان گران‌تر عرضه می‌شود.    

پانیذ رحیمی: یکی از اصلی‌ترین انتقادهای مطرح شده به خودروسازان داخلی، تفاوت چشمگیر قیمت خودروهای مونتاژ شده در ایران نسبت به کشورهای دیگر است. به عبارتی، تخصیص قابل توجه ارز به مونتاژکاران درحالی است که مقایسه قیمت خودروهای مونتاژی در ایران (قیمت کارخانه) با قیمت این خودروها در کشورهای منطقه نشان می‌دهد اختلاف قیمت این خودروها در ایران و در کشورهای عربی همسایه بعضا تا بیش از 170 درصد است.

طبق بررسی‌های «فرهیختگان» اختلاف فاحشی میان قیمت عرضه خودروهای مونتاژی در ایران با قیمت همان خودروهای وارداتی در دو کشور امارات و عربستان سعودی وجود دارد. بر همین اساس، مقایسه قیمت‌های حدودی عرضه خودرو در ایران، عربستان و امارات نشان می‌دهد تیگو8 پرومکس در ایران حدود 115 درصد نسبت به امارات و 83 درصد نسبت به عربستان گران‌تر عرضه می‌شود. هیوندای اکسنت نیز 128 درصد نسبت به امارات و 49 درصد نسبت به عربستان گران‌تر به مردم ایران فروخته می‌شود.

بررسی میانگین قیمت‌ها حاکی از آن است که به جز قیمت خودروهای جکS3 و X33 کراس (دستی) که قیمت آنها در ایران با دو کشور همسایه بین 20 تا 30 درصد اختلاف دارد، در مابقی خودروها این مقدار بیش از 30 درصد است. اما بیشترین تفاوت نرخ نیز مربوط به قیمت خودروی آریزو5 است؛ این خودرو در امارات 174 درصد و در عربستان 87 درصد ارزان‌تر از ایران به فروش می‌رسد. به‌طور کلی قیمت‌های امارات پایین‌تر از همه بوده، سپس قیمت‌های عربستان تا نهایتا 96 درصد با ایران اختلاف دارد و در همه موارد قیمت خودروهای مونتاژی ایران بالاتر از منطقه است.

به این ترتیب برای مثال قیمت خودرویی مانند تیگو8 پرومکس که در عربستان در حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان و در امارات یک میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش می‌رسد در ایران با نرخ 2 میلیارد و 810 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این عدد حاکی از تفاوت یک میلیارد و 110 میلیون تومانی با عربستان است. همچنین با این مبلغ می‌توان دو خودروی تیگو8 پرومکس را در امارات خریداری و 210 میلیون تومان نیز پس‌انداز کرد.

نکته قابل توجه این است که با واردات قطعه و مونتاژ آن (که تعرفه پایینی نسبت به واردات خودروی نهایی دارد) در داخل و با در نظر گرفتن ارزان‌تر بودن نیروی کار در کشور، قاعدتا قیمت تمام‌شده نباید از واردات خودروی آماده بالاتر باشد. این در شرایطی است که قیمت‌گذاری صورت گرفته در عربستان و امارات به‌گونه‌ای بوده که واردات به صورت قطعه قطعه نبوده و خودروها کاملا آماده وارد کشور و قیمت‌گذاری شده‌اند.

موضوع تفاوت قیمت شدید خودروهای مونتاژی داخل با همان خودروهای وارداتی در کشورهای همسایه زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم بررسی «فرهیختگان» از صورت مالی سال 1402 شرکت کرمان موتور نشان می‌دهد اختلاف قیمت قابل‌توجهی میان نرخ داخلی و صادراتی خودروی J4 وجود دارد که این تفاوت قیمتی به بیش از 46 درصد می‌رسد. براساس این گزارش، قیمت داخلی این خودرو به‌طور میانگین حدود 634 میلیون تومان اعلام شده است. این در حالی است که مطابق اطلاعات موجود در صورت‌های مالی، کرمان موتور بابت فروش 8 دستگاه از خودروی J4 مبلغی معادل 3 میلیارد و 460 میلیون تومان دریافت کرده است. به عبارتی، قیمت 634 میلیونی خودروی J4 در داخل ایران درحالی است که قیمت صادراتی همین خودرو حدود 433 میلیون تومان یا 46 درصد ارزان‌تر است.

 

17294919281729462495گرانفروشی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

افتتاح و کلنگ زنی دو مدرسه ۶ کلاسه خیرساز در ناحیه ۴ اصفهان
12 پروژه شهری با ارزش ۳ همت در منطقه ۱۲ اصفهان افتتاح شد
مناسب‌سازی زیرساخت‌ها را با قدرت برای تلفیق اجتماعی دنبال می‌کنیم
توزیع بیش از ۶ هزار تن کود یارانه‌ای میان کشاورزان اصفهان در آبان‌ماه ۱۴۰۴
سامانه هوشمند ثبت شرکت‌ها و اسناد رسمی راه‌اندازی شد
تحقق اقتصاد پایدار در اردستان با توجه به جاذبه های تاریخی و گردشگری
تقویت تاب‌آوری؛ ضرورت حیاتی سازمان‌ها و یك نیاز ملی
فولاد مباركه نقطه تلاقی صنعت سبز، مدیریت آب و آینده‌نگری در تولید
ثبت دو ركورد جدید تولید در شركت نورد فولاد زرین شهركرد
سرای زرگرباشی الهامی از معماری تاریخی اصفهان با پیشرفته ترین تجهیزات
شرکت گلنور پیشرو درتولید و نصب سیستم های روشنایی طبق استانداردهای جهانی
نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق تعاون استان اصفهان با معاونین اداره کل امور مالیاتی استان
برنامه های صنعت برق اصفهان برای کاهش آلودگی هوا
استاندار اصفهان به پویش ملی «بساز مدرسه» پیوست
۶۰ درصد پروژه‌های نهضت مدرسه‌سازی تاکنون تکمیل شده‌اند
اجرای ۱۲ پروژه با اعتباری حدود ۳ هزار میلیارد تومان در هفت محله
نامه اتاق بازرگانی اصفهان به ریاست جمهوری
تشدید معضل بیکاری و رکود تورمی در اقتصاد کشور
کشف 130 تن برنج احتکار شده در 4 انبار در اصفهان
اجرای عملیات 4 میلیون واکسن در مقابله با تب برفکی در سطح استان
سیزدهمین قرارگاه کنترل بیماری تب برفکی با سویه جدید
سرای زرگرباشی؛ مقصد جدید خرید طلا در قلب اصفهان
دو اَبر پروژه ریلی کشور روی ریل ذوب آهن اصفهان در مسیر پیشرفت
چهار محور سرمایه‌گذاری در مخابرات ایران
کتاب در متن خانواده؛ گامی تازه از فولاد مبارکه در مسیر تعهد به مسئولیت فرهنگی
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا