گردشگری یکی از مهمترین حوزههای درآمدی و ایجاد شغل در مالزی محسوب میشود. دولت این کشور هزینههای بسیاری برای اجرای طرح Malaysia Truly Asia 2020 انجام داد که به دلیل کرونا مجبور به لغو رسمی آن شد. کرونا باعث اثر گذاری منفی بر تعداد گردشگران خارجی در مالزی خواهد شد و پیش بینی میشود در سال جاری میزان این گردشگران به حدود 10 میلیون نفر برسد. کاهش درآمدهای ارزی، آسیب پذیری مشاغل، کاهش نیروی کار مورد نیاز در بخش های خدمات گردشگری، احتمال بسته شدن هتل ها و نیز برخی دیگر از حرفههای وابسته به گردشگری از جمله تاثیرات آنی کرونا بر اقتصاد مالزی خواهد بود.
گردشگری، صنعتی است که امروزه سهم بزرگی از فعالیتهای اقتصادی جهان را در بر گرفته و طبق برخی محاسبات انجام شده، بالغ بر یک سوم کل تجارت خدمات سراسر جهان به این بخش اختصاص دارد. از این رو سایر حوزههای اقتصادی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از منافع و آثار اقتصادی گردشگری متاثر میشوند. به عبارت دیگر، گردشگری میتواند به عنوان موتوری محرک برای رشد اقتصادی عمل کند و رشد سایر فعالیت های اقتصادی را نیز که با آن صنعت مرتبط هستند و به آن، کالا یا خدمت ارائه می دهند و یا محصول آن را مصرف میکنند به همراه داشته باشد.
گردشگری نزد مقامات مالزیایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به عنوان یکی از منابع درآمدی و نیز محلی برای ایجاد فرصت های شغلی به آن نگاه میشود. این کشور با توسعه گردشگری حلال، گردشگران مسلمان بسیاری را جذب کرده است اما مقامات گردشگری این کشور به حوزههای دیگر گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و گردشگری هیجانی نیز توجه کرده و جاذبه گردشگری برای انواع مختلف گردشگران ایجاد کردهاند، به این معنا که امکانات مورد نیاز تمامیگردشگران برای انواع تفریح، خرید، ورزش، درمان و عبادت وجود دارد.
نگاهی کوتاه بر گردشگری مالزی در سال 2019:
در سال 2019 میلادی 784.100.26 نفر به مالزی سفر کردهاند که مهمترین بازار جذب گردشگر در حوزه آ سه آن و شرق آسیا تعریف میشود. کشورهای سنگاپور، اندونزی، چین و برونئی بیشترین ورودی گردشگر را به بازار مالزی داشته اند.
آمار بازدیدکنندگان از مالزی (2019) |
|||||
1- |
سنگاپور |
10 میلیون و 150 هزار نفر |
2- |
اندونزی |
3 میلیون و 623 هزار نفر |
3- |
چین |
3 میلیون و 114 هزار نفر |
4- |
تایلند |
1 میلیون و 884 هزار نفر |
5- |
برونئی |
1 میلیون و 216 هزار نفر |
6- |
هند |
735 هزار نفر |
7- |
کره جنوبی |
673 هزار نفر |
8- |
ژاپن |
425 هزار نفر |
9- |
فیلیپین |
422 هزار نفر |
10- |
ویتنام |
400 هزار نفر |
11- |
استرالیا |
368 هزار نفر |
12- |
انگلستان |
346 هزار نفر |
13- |
آمریکا |
270 هزار نفر |
14- |
بنگلادش |
179 هزار نفر |
آمار بازدیدکنندگان از مالزی از حوزه کشورهای حوزه خاورمیانه و اوراسیا |
||
1- |
عربستان |
122 هزار نفر |
2- |
پاکستان |
106 هزار نفر |
3- |
روسیه |
80 هزار نفر |
4- |
ایران |
46559 نفر- در سال 2018 این آمار بیش از 67 هزار نفر ثبت شده است. |
5- |
مصر |
30 هزار نفر |
6- |
عراق |
21 هزار نفر |
7- |
ترکیه |
15 هزار نفر |
8- |
امارات |
11 هزار نفر |
سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی مالزی:
سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی مالزی در سال 2018 چیزی حدود 15 درصد بوده است. درآمد مالزی از محل گردشگری در سال 2019 برابر با 86 میلیارد رینگیت بود و برای سال 2020 پیش بینی 30 میلیون گردشگر با درآمدی بالغ بر 100 میلیارد رینگیت را در نظر گرفته بودند. همچنین مجموع افرادی که در این صنعت فعالیت دارند تا پایان سال 2019 بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر برآورد شده است.
کرونا و گردشگری در مالزی:
اولین مورد ثبت کرونا در مالزی به 25 ژانویه 2020 برمیگردد و تا یک ماه بعد از آن تعداد مبتلایان کمتر از 25 نفر عنوان میشد. از اواسط ماه مارس بود که رفته رفته تعداد مبتلایان افزایش داشت و دولت را مجبور به بستن همه مسیرهای ورودی مسافران خارجی، و نیز اعمال محدودیت و کنترل رفت و آمدهای درون شهری و برون شهری کرد. تا به امروز که قریب به 6 هفته از آغاز این سیاست میگذرد نیز هیچ مسافر خارجی امکان ورود به سرزمین مالزی را نداشته و این امر باعث از رونق افتادن گردشگری مالزی شده است. از جمله اثرات کرونا بر گردشگری در مالزی میتوان به موارد زیر اشاره داشت: