روز پنجشنبه، ۱۴ آذر ماه دو عملیات عمرانی در منطقه آزاد چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار و مدیرعامل منطقه آزاد کلنگ زنی شد.
پیش از ظهر روز ۱۴ آذر کلنگ احداث شهر جدید تیس به وسیله محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد. این شهر قرار است به عنوان شهری با معیارهای گردشگری در سواحل مکران ساخته شود.
محمد اسلامی در این مراسم که در کنار سواحل تیس منطقه موسوم به تیس برگزار شد، گفت: «مرحله نخست آمادهسازی زیرساختها و توسعه این شهر امروز با بیش از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد. ۲۷ سال از تصویب شهرجدید تیس میگذرد و دلیل تاخیر در ساخت آن دیدگاه مسئولان وقت بوده زیرا ضرورتی برای ایجاد این شهر احساس نکردند. شهر جدید و مدرن تیس قرار است به یک نقطه گردشگری، تفریحی و توسعهیافته تبدیل شود.» در ادامه حضور محمد اسلامی در چابهار چند پروژه عمرانی دیگر هم کلنگزنی شد که یکی از آنها فرودگاه بزرگ منطقه آزاد چابهار است.
شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ٢٨١٥ هکتار و در ضلع شمالی منطقه آزاد چابهار ساخته میشود. برآورد اولیه هزینه ساخت فاز اولیه فرودگاه ٥٥٠ میلیارد تومان است. مساحت ترمینال که در واقع فاز اول ترمینال مسافربری فرودگاه است، در زمینی ١٣٠٠٠ مترمربعی ساخته میشود. طول باند ٤٠٠٠ متر با عرض ٦٠ متر خواهد بود. ظرفیت جابهجایی سالانه این فرودگاه ٨١٧٦٠٠ مسافر داخلی و خارجی است.
در ۴۰ سال گذشته پایگاه شکاری نیروی هوایی کنارک به عنوان فرودگاه نظامی در چابهار مورداستفاده قرار گرفته که با چابهار فاصله حدود ۵۰ کیلومتری دارد که همین فاصله مشکلاتی را برای مسافران به وجود آورده است. ساخت فرودگاه بینالمللی و توسعه حمل و نقل هوایی از ضرورتهای لازم برای توسعه سواحل مکران به ویژه شهرستان راهبردی چابهار است.
عبدالرحیم کردی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در مراسم کلنگ زنی فرودگاه بینالمللی چابهار گفت: «منطقه آزاد چابهار یکی از مکانهای جذاب گردشگری و سرمایهگذاری است و روزانه شاهد تردد فعالان اقتصادی و مسئولان کشوری هستیم که در صورت ساخت و تکمیل فرودگاه ورود گردشگر و سرمایهگذاران تسهیل میشود. ساخت فرودگاه در چابهار سبب میشود تا فاصله بیش از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری فرودگاه نظامی کنارک به این منطقه کاهش پیدا کند. چابهار و کنارک واقع در ساحل آبهای آزاد اقیانوس هند از مقصدهای اصلی گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب میشوند اما نداشتن فرودگاه استاندارد و استفاده از فرودگاه نظامی کنارک که فاقد امکانات لازم است جوابگوی نیاز مردم و ورود و خروج مسافران،گردشگران و سرمایهگذاران نیست.»
او ادامه داد: «فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی است و ظرفیت فعلی آن پاسخگوی حجم پروازها و رفتوآمدها به منطقه نیست و باید هرچه سریعتر برای توسعه یا ساخت فرودگاه جدید بینالمللی چارهاندیشی کرد. علاوهبر تمامی معایب و محدودیتهای فرودگاه کنارک، عدم امکان حضور سرمایهگذاران خارجی برای توسعه فرودگاه نظامی مهمترین دلیل برای ساخت فرودگاه چابهار و تبدیل آن به شهرک فرودگاهی با هدف تبدیل شدن به یکی از قطبهای حملونقل بار و مسافر در منطقه است.» عبدالرحیم کردی گفت: «ظرفیت ورود و خروج از این فرودگاه سالانه بیش از ۸۰۰ هزار مسافر پیشبینی شده و قرار است در مدت ۲۴ ماه فاز نخست آن به بهرهبرداری برسد.»
در ادامه مراسم محمد اسلامی درباره ضرورت ساخت فرودگاه مناسب در چابهار تاکید کرد و گفت: «چابهار از کانونهای مورد توجه سرمایهگذاری و گردشگری است و ساخت فرودگاه تجارت و گردشگری چابهار را متحول میکند.»
بازدید از راه آهن و محور ترانزیتی چابهار - زاهدان، کلنگزنی شهر جدید تیس و فرودگاه چابهار، بازدید از حاشیه این شهر اقیانوسی و ساختمان شهر جدید تیس ازجمله برنامههای سفر وزیر راه و شهرسازی به بنادر کنارک و چابهار در روز ۱۴ آذر ماه بود. همچنین شرکت در نشست شورای هماهنگی حمل و نقل سیستان و بلوچستان در چابهار، کلنگ زنی بزرگراه در شرقی سه راهی رمین، باند دوم محور چابهار به پلیس راه کنارک و بازدید از بندر شهید بهشتی از دیگر برنامههای روز جمعه وزیر راه و شهرسازی به جنوب استان بود.