اقتصاد بازار: اتاق بازرگانی استان اصفهان میزبان سومین همایش «امید، راهی نو برای رونمایی از نوآوری» بود که به منظور حمایت از طرحهای خلاقانه، تعمیق و توسعه نوآوری تشکیل شده و از حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شرکت شهرکهای صنعتی استان و اتاق بازرگانی برخوردار است.
در این دوره از همایش، چهار طرح نوآوری صنعتی-پژوهشی و یک طرح فرهنگی مورد ارائه قرار گرفتند و مجری هر طرح در ده دقیقه فرصت خود، نوآوری خود را برای حضار معرفی و با حضور مسئولان از طرح مذکور بهرهبرداری کرد.
طرحی برای محاسبه دقیقتر مصارف گاز
ساخت میکروسنسورهایی برای اندازهگیری جریان گاز اولین طرحی ارائه شده بود، بر اساس نتایج این پژوهش، محصول ساخته شده قادر است به وسیله اندازه گیری دمای قبل و بعد یک میکرو هیتر الکتریکی در مسیر جریان گاز، میزان دقیق مصرف گاز را اندازهگیری کرده و مشکلات فعلی کنتورهای گاز که ناکارایی در شرایط متفاوت دما و فشار و افت فشار قابل توجه است را رفع کند. سلطانی مبتکر طرح همچنین امکان ارسال اطلاعات مصرف و جایگزینی با خواندن حضوری کنتور را دیگر قابلیت این محصول اعلام کرد. در پایان، این طرح با حضور رضا وزیری؛ مدیر بخش صنایع فلزی سازمان صنعت استان و مسئولان شهرکهای صنعتی استان مورد رونمایی قرار گرفت.
رونمایی از دو رنگ خوراکی جدید
دیگر محصول این همایش در زمینه رنگها و طعم دهندههای طبیعی خوراکی بود. مبتکر طرح با اشاره به مخاطرات رنگهای مصنوعی خوراکی برای سلامتی مصرفکنندگان از موفقیت پژوهشهای شرکت خود در زمینه استخراج این رنگها از مواد طبیعی و گیاهی و اخذ گواهی ثبت اختراع و سلامت گفت. این طرح نیز توسط ندا واشیانیپور (نماینده شورای شهر) رونمایی شد.
ساخت اولین اتوبوس فرودگاهی در کشور
اولین اتوبوس فرودگاهی کشور نیز سومین طرح نوآورانه استان بود که در این همایش مورد رونمایی قرار گرفت. این طرح توسط شرکت پیشرو دیزل آسیا در نجفآباد اصفهان تولید شده است. کلیه طراحی و قالبسازی و عملیات تولید این اتوبوس در داخل صورت گرفته و در خط تولید 100 دستگاهی این اتوبوس موفق به اشتغال مستقیم 100 نفر و غیرمستقیم 400 نفر شده است. مراحل تست این اتوبوس در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به مدت هشت ماه موفقیت آمیز بوده و سازندگان در فکر توسعه خطوط تولید آن هستند.
تولید محصولات سالم و رژیمی در صنعت بیسکوئیت
چهارمین طرح نوآورانه همایش به تولید محصولات غذایی از مواد عاری از شکر بود. به نظر میرسد با تولید این محصول در سبد محصولات شرکت سازنده توجه به پیشگیری از بیماریهای مرتبط با مصرف مواد قندی به خوبی صورت گرفته چرا که کشور در معرض مشکلات متعدد دیابت، کبد و چاقی است.
نوآوری در محصولات فرهنگی با رونمایی از فرهنگ سره پارسی
آخرین محصول نوآورانه که مورد رونمایی حاضرین همایش قرار گرفت فرهنگ پارسی سره تالیف محسن پاکروان بود که به گفته خود، 40 سال وقت صرف آن کرده بود. پاکروان در توصیف این محصول گفت: با ورود لغات بیگانه، فرهنگ و زبان فارسی در معرض خطر قرار گرفته و بایستی فکری برای واژه سازی در این زبان غنی کرد و از این رو اقدام به تالیف این فرهنگ کردهام. وی در ادامه فهرستی از لغات فارسی صادر شده به سایر زبانها خواند و در پایان نیز، 50 جلد از این کتاب از سوی اتاق بازرگانی به صورت نمادین به حاضرین اهدا شد.