اقتصاد بازار: رئیس اتاق تعاون استان اصفهان گفت: انتظار فعال شدن صنایع دستی از طریق سیاست گذاری های بخش دولتی، انتظار درستی نیست و تنها با ایجاد تشکل های حمایتی توانمند می توان به توسعه صنایع دستی امیدوار شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، حبیب اله بهرامی در نشست بررسی مسائل و مشکلات صنایع دستی استان در محل اتاق تعاون اصفهان، اظهار داشت: اتاق تعاون به عنوان حامی هنرمندان و پل ارتباطی بین تولید کننده و بازارهای مصرف، به دنبال تسهیل صادرات صنایع دستی استان و جذب تشکل های سرمایه گذار و حامی صنایع دستی است.
وی با بیان اینکه اصفهان نه تنها در ایران که در همه جهان به هنر و هنرمندی معروف و عمده شهرت آن مدیون صنایع دستی و هنر است، افزود: این شهر از دیر زمان گهواره هنر و تجلی گاه زیبایی های ایران بوده اما واقعیت این است که امروزه با توجه به ازدیاد جمعیت، هجوم ماشین، تولید انبوه و ارزان همه نوع محصول، کمی مواد اولیه و... صنایع دستی با همه ارزش و اهمیتی که دارد از رونق برخوردار نیست که در صورت ادامه همین شرایط، خطر رکود بیشتر و حتی نابودی کامل آن می رود لذا بررسی، معرفی و آسیب شناسی و ارائه راهکارها برای شناخت و ماندگاری آن ضرورت دارد.
رئیس اتاق تعاون استان اصفهان با تاکید بر اینکه صنایع دستی می تواند نقش مؤثری در رونق اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: در واقع این هنرها در جریان اقتصاد نقش مکمل دارند و با وجود این که صنایع ماشینی و بویژه اتوماسیون، عده ای را بیکار کرده، ولی صنایع دستی گروهی را به کار می گیرد. به طور کلی تولید صنایع دستی ناشی از احتیاجات شخصی یا محلی و فراهم بودن مواد اولیه در محل به همراه روحیه ی ابتکار و خلاقیت مردم هر منطقه بوده و از دیر باز در تمام شئون زندگی مردم رسوخ کرده و به صورت جزیی تفکیک ناپذیر از زندگی، پیوند همیشگی هنر، دین، اقتصاد و زندگی را می رساند.
وی با بیان این موضوع که صنایع دستی عموماً مصرف روزانه و مستمر نداشته، افزود: بازار و مصرف کننده خیلی زود اشباع و ارضاء و تأمین می شود. همچنین به دلیل تولید غیرانبوه و دستی و نیاز به دقت و صرف وقت زیاد این کالا بسیار گران تمام می شود ضمناً کاهش مقدار جهانگردان خارجی که همواره از مشتریان علاقمند و پر سود این صنایع زیبا هستند مزید بر علت شده است.
بهرامی به برخی موانع و مشکلات فراروی این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: موانع گمرکی، هزینه و مالیات خروج، کمی تبلیغات در رسانه های گروهی بین المللی و سایت های اینترنتی، رقابت بعضی از کشورها مثل چین، ژاپن، هندوستان، پاکستان، مصر و ... عدم تنوع و گوناگونی رنگ، طرح، نوع و مقدار، مشکلات سیاسی و عدم رابطه کامل با برخی کشورها که قدرت خرید بالایی داشته و از مشتریان قدیمی صنایع دستی اصفهان و ایران بوده اند، عدم حمایت جدی دولت و یاری نرساندن مسئولان اجرایی در حد شایسته، بیمه نبودن هنرمندان، نداشتن اتحادیه های قوی و فعال در شأن و اهمیت این رشته، عدم حمایت مالی توسط بنگاه های پولی مثل بانک ها و صندوق های قرض الحسنه، عدم وجود تعاونی های تأمین نیاز توانمند در امر تهیه مواد اولیه و صادرات کالا، آکادمیک نبودن کامل دوره ها، آموزش ها و تعلیم و تعلم های نظری و عملی صنایع دستی، عدم تطابق صنايعدستى ايرانى با نيازهاى خريداران، عدم شناخت سليقههاى خريداران از جهت رنگها، ترکيببندى آنها و... از جمله عمده مشکلات این بخش است که با تشکیل اتاق فکر در اتاق تعاون استان اصفهان و بررسی راهکارهای برون رفت از این موانع و مشکلات، امیدواریم شاهد رونق اقتصادی در این بخش باشیم.
بهرامی با گلایه از عدم پویایی و توانمندی تعاونی های تامین نیاز صنایع دستی استان و درخواست حضور افراد خوش فکر و جوان در جایگاه مدیریتی تعاونی های مذکور، به فراهم سازی زمینه های صادرات بیشتر و اصولی تر، تشویق و توسعه صنعت توریسم، دانشگاهی کردن رشته های مختلف صنایع دستی در دانشگاه های هنر، اعطای تسهیلات مالی و اعتبارات ویژه به صورت وام بلند مدت و کم بهره، تضمین خرید محصولات صنایع دستی، مصرف و به کار گیری انواع صنایع دستی در نهادها، دانشگاه ها و مراکز اداری، تشویق به ابداع و ظرافت در کارهای دستی، خالی کردن میدان نقش جهان و بازار هنر از مشاغل غیر دستی و سنتی، بخشودگی مالیاتی و عوارض برای مشاغل صنایع دستی، تأمین و گسترش تعاونی های تولید و توزیع صنایع دستی و خروج از حالت اداره کردن سنتی تعاونی های موجود، شناخت سلیقه های خریداران داخلی و خارجی، ایجاد بانک اطلاعات و انتشار بولتن ویژه هنر های دستی استان، ساخت اشیاء ویژه یادگاری از یادمان های ایران و جهان به عنوان راهکارهای توسعه صنایع دستی اشاره کرد.